2021-04-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
ÅK tar väl inte upp det som inte är presenterat i komplettering eller jag kanske missförstår?
Försvaret lär väl få en rimlig chans att bemöta material (bevisning) som de gått igenom innan och anser av värde att ha med i rätten.
Nja, vissa saker som undersökts går de igenom, som tingsrätten ansågs vara svaga bevis, de redogjorde för varför andra GM har kunnat uteslutas tex, vad de kollat upp mm.
"Täppt igen hålen"
Citera
2021-04-18, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men visst spelar man in sakframställan i HR precis som i TR? Eller hur menar du?
Erinrar mig att det kom med i JMs rättegång i sin helhet men det torde varit fr TR (det var nog om Aki).
Citera
2021-04-18, 14:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Man spelar in förhör. Inte sakframställan eller slutpläderingar

Märkligt. Jag har lyssnat på rätt många sakframställan och slutpläderingar i andra fall.
Citera
2021-04-18, 14:56
Medlem
Citat:
Erinrar mig att det kom med i JMs rättegång i sin helhet men det torde varit fr TR (det var nog om Aki).
Kanske är upp till åklagaren att avgöra om det ska spelas in eller inte
Citera
2021-04-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nej, jag har frågat ÅH, och det spelas inte in, bara förhören spelas och filmas.
Så om det finns material, så är det reportrarna som spelat in, de är de enda som får ha inspelningsutrustning, förrutom SD då, såklart
Någon som provat att få ut de videoinspelade förhören från tingsrätten? Vore intressant att se hur de hörda reagerar, kroppsspråk mm
Tidigare var det tvärt nej, från Linden, vet inte hur det är nu? Någon som orkar försöka?

Du kanske redan har lyssnat här?
Kolla jonehrson.blogg/hjärstamordet. En bit ner finns massor med ljudupptagningar av förhör med flera vittnen från TR. Även tekniker och andra.
Citera
2021-04-18, 15:02
Medlem
Citat:
ÅK tar väl inte upp det som inte är presenterat i komplettering eller jag kanske missförstår?
Försvaret lär väl få en rimlig chans att bemöta material (bevisning) som de gått igenom innan och anser av värde att ha med i rätten.
Allt material ska vara försvaret till handa.
Vore önskvärt med öppna rättegångar, självklart ska sekretess finnas, men det känns som om den skyldige har större frihet och mer rättigheter än offret.
Lena är död, fram med alla fakta på bordet.
Allmänheten, flashbackare, missing people mfl, kan hjälpa.
Om inte så avskräcker det kanske mer om förövare vet att hela Sveriges befolkning får ta del av deras smutsiga byk
Citera
2021-04-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du kanske redan har lyssnat här?
Kolla jonehrson.blogg/hjärstamordet. En bit ner finns massor med ljudupptagningar av förhör med flera vittnen från TR. Även tekniker och andra.
Jo, tack, jag har lyssnat.
Citera
2021-04-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Låter konstigt att de inte gör det. I TR spelas allt in så varför inte i HR?
Men jag tror såklart på det du skriver här.

Hur blir det nu med vittnen? Vilka är dessa? Skulle gärna höra vittnesmål från iaf HD och JG igen. Gärna från SOA också. Dessa 3 har säkert en del att tillföra rättegången.

Om inte Hovrätten har några kompleterande frågor så kommer ingen av dem höras igen. De kommer enbart titta på deras förhör från tingsrätten
Citera
2021-04-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Om inte Hovrätten har några kompleterande frågor så kommer ingen av dem höras igen. De kommer enbart titta på deras förhör från tingsrätten
Korrekt. Med tanke på att de i hovrätten nu går igenom alla inspelade förhör från tingsrätten, så är det inte omöjligt att de vill att någon ska in på omförhör.
Av den anledningen ska de som vittnat i tingsrätten inte sitta med som åhörare i hovrätten.
Fast det gäller inte SoA, han sitter så tryggt och väntar på sonen han aldrig fick..
Fast hans trovärdighet är nog inte så mycket att hänga i granen..
Citera
2021-04-18, 15:28
Medlem
Citat:
Jag undrar fortfarande om vad vi vet - och inte vet.
De kan väl ha gått igenom saker och det gav inget?
Då lär det väl inte komma med i nån komplettering inför TR?

Det är mycket som är i fupen som inte gett något.

Poängen är att de skulle kollat detta från början där de där IT-killarna. Inte nu tre år senare nån månad innan hovrättsförhandling drar igång och då på ”initiativ” från nån random snubbe på ”nätet”.

Att sen utan att ha identifierat och säkrat upp samtliga av LW:s konton på nätet komplettera till hovrätten med ”samtliga” av hennes lösenord så offentligt är väl inte så bra heller...
Jag vet ställen där hon har konton som polisen inte känner till.

Vad ska jag säga till polisen?

”De lösenord ni släppt offentligt till hovrätten kan användas för att logga in där och där?”

Konsekvensanalysen är inte i nivå med SD:s men ibland undrar man.

Utan att vara anställd vid polisen så kan jag räkna ut baserat på allt som vi vet kring 05:23 att det skulle kunna bidra till utredningen antingen för att motbevisa åklagarens framställan om att någon varit i LW:s mejlkorg 05:23 eller att någon inte varit där.

Det smäller lite högre än mycket annat de lagt energi på.

Sen har jag varit inne på det flera gånger här varför inte 05:23 eller 23:34 har utvecklats i hovrätten.
Det tar tid för dem att verifiera uppgifterna så det håller i rätten.
För att ”gemene man” ska förstå hur det hänger ihop så måste jag skriva väldigt långt och tekniskt här och det hade de också behövt göra för att verifiera allt som kan påverka 05:23 och 23:34.
En analys som blev dem övermäktiga antagligen.
Citera
2021-04-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Märkligt. Jag har lyssnat på rätt många sakframställan och slutpläderingar i andra fall.
Det är för att någon på plats har spelat in det
Citera
2021-04-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är mycket som är i fupen som inte gett något.

Poängen är att de skulle kollat detta från början där de där IT-killarna. Inte nu tre år senare nån månad innan hovrättsförhandling drar igång och då på ”initiativ” från nån random snubbe på ”nätet”.

Att sen utan att ha identifierat och säkrat upp samtliga av LW:s konton på nätet komplettera till hovrätten med ”samtliga” av hennes lösenord så offentligt är väl inte så bra heller...
Jag vet ställen där hon har konton som polisen inte känner till.

Vad ska jag säga till polisen?

”De lösenord ni släppt offentligt till hovrätten kan användas för att logga in där och där?”

Konsekvensanalysen är inte i nivå med SD:s men ibland undrar man.

Utan att vara anställd vid polisen så kan jag räkna ut baserat på allt som vi vet kring 05:23 att det skulle kunna bidra till utredningen antingen för att motbevisa åklagarens framställan om att någon varit i LW:s mejlkorg 05:23 eller att någon inte varit där.

Det smäller lite högre än mycket annat de lagt energi på.

Sen har jag varit inne på det flera gånger här varför inte 05:23 eller 23:34 har utvecklats i hovrätten.
Det tar tid för dem att verifiera uppgifterna så det håller i rätten.
För att ”gemene man” ska förstå hur det hänger ihop så måste jag skriva väldigt långt och tekniskt här och det hade de också behövt göra för att verifiera allt som kan påverka 05:23 och 23:34.
En analys som blev dem övermäktiga antagligen.

Låter som ringa tjänstefel eller snudd på inte alls så ringa tjänstefel kan jag tycka.
Utan att leta efter syndabockar så är det intressant att fråga sig varför...

1) en "random" snubbe på nätet kan slänga ihop 70 sidor om sådant som IT-forensikerna (rimligen) och utredarna själva borde ha koll på och
2) varför de ovan nämnda tycks välja att inte ta tag i den information och de tillvägagångssätt de får serverat, även om det var kort om tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in