2021-04-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det är också upp till sex års fängelse om arbetsmiljöbrott skett uppsåtligt.

Man kan konstatera att i detta fall så har många människor dött och det borde rimligtvis leda till stränga straff.

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/arbetsmiljobrott/
Samtidigt som 235000 munskydd kasseras. Det här skandalen är mer än otrolig.

https://sverigesradio.se/artikel/7581579
Senast redigerad av Lars48. 2021-04-18 kl. 13:18.
Citera
2021-04-18, 13:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, det är sant. Efter den här pandemin vet man ju att man inte längre kan lita på svensk information, det känns som att man lever i värsta sortens bananrepublik eller något gammalt östblock.

Data från svenska myndigheter och de flesta västländer håller definitivt bättre kvalitet än data från de flesta östländer.
Citera
2021-04-18, 13:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det funkar ju inte eftersom doserna redan är doserade i sprutor. Eftersom de räknat med att ge dem till svenskar som bokat tid för att de vill ha vaccin. Det finns nog många i Sverige som kan tänkas ta det vaccin som rädda människor nu vaskat genom att bete sig egoistiskt. Jag kan ta en spruta imorgon om jag fick möjlighet.

Förklara gärna vad som var konstigt i mitt resonemang?

Ja det där är så dumt, att man inte vaccinerar någon vem som helst - utom prioriteringsordning eller ålder. Jag kan också ta AZ vaccin i morgon om jag fick chansen.
Men FoHM håller ju tillbaka att prioriteringsordningen ska följas oavsett och man får slänga vaccin.

De borde gå ut med rekommendationer till regionerna där man ringer in människor oavsett prioritering eller ålder och låter dessa ta AZ så man får högre täckning för vaccinerna.
Det enda som oroar mig att ta vaccin är om mot all förmodan man får biverkningar med blodplättar och proppar att man har högre risk att dö pga överbelastningen i vården som inte lär upphöra på några månader nu med den höga smittspridningen.
Citera
2021-04-18, 13:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
Det funkar ju inte eftersom doserna redan är doserade i sprutor. Eftersom de räknat med att ge dem till svenskar som bokat tid för att de vill ha vaccin. Det finns nog många i Sverige som kan tänkas ta det vaccin som rädda människor nu vaskat genom att bete sig egoistiskt. Jag kan ta en spruta imorgon om jag fick möjlighet.

Jag kan stå utanför och vänta hela dagen ifall det finns chans på en överbliven slatt innan lysets släcks...
Citera
2021-04-18, 13:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I förhållande till hur tätbefolkat Sverige så är Sverige sämst.

Den genomsnittliga populationsdensiteten har inte så stor betydelse, då de flesta människor bor i städer och tätorter. För att illustrera: skulle Antarktis och Grönland med sin landareal tillhöra Sverige skulle vi vara sämre då?
Citera
2021-04-18, 13:22
Medlem
Citat:

Låt folk välja vilket vaccin de vill ha så långt som det är möjligt då.
Citera
2021-04-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där är så dumt, att man inte vaccinerar någon vem som helst - utom prioriteringsordning eller ålder. Jag kan också ta AZ vaccin i morgon om jag fick chansen.
Men FoHM håller ju tillbaka att prioriteringsordningen ska följas oavsett och man får slänga vaccin.

De borde gå ut med rekommendationer till regionerna där man ringer in människor oavsett prioritering eller ålder och låter dessa ta AZ så man får högre täckning för vaccinerna.
Det enda som oroar mig att ta vaccin är om mot all förmodan man får biverkningar med blodplättar och proppar att man har högre risk att dö pga överbelastningen i vården som inte lär upphöra på några månader nu med den höga smittspridningen.

Helt enig där, blir det doser över kontakta de personer som står närmast på tur, blir det doser kvar när personer över 65 har fått vad de vill ha, så kontakta 64-åringar, sedan 63-åringar etc. Allt är bättre än att slänga doser. Till och med skulle det vara bättre att vaccinera sjukhuschefernas kärnfriska 19-åriga barn. Missförstå mig rätt, det är absolut inget jag rekommenderar, men alternativet att slänga doser är ännu värre.
Citera
2021-04-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Helt enig där, blir det doser över kontakta de personer som står närmast på tur, blir det doser kvar när personer över 65 har fått vad de vill ha, så kontakta 64-åringar, sedan 63-åringar etc. Allt är bättre än att slänga doser. Till och med skulle det vara bättre att vaccinera sjukhuschefernas kärnfriska 19-åriga barn. Missförstå mig rätt, det är absolut inget jag rekommenderar, men alternativet att slänga doser är ännu värre.

Sjukhuschefernas barn ska ha Pfizer eller Moderna.
Citera
2021-04-18, 13:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nya IVA-platser kan man skaka fram, men det blir väl lite si och så med kompetensen.

Jo det blir ju så. Andelen som avlider under IVA-vård ökar i takt med inläggningarna. Så var det både under första och andra vågen.
Det man ser från Brasilien med sporthallar fyllda med hundratals patienter kopplade till respiratorer är ju också en sorts IVA-vård, men det är klart att dödligheten stiger dramatiskt.
Citera
2021-04-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, det har vi inte lyckats med eftersom man varit tvungen att eskalera antal platser på IVA under varje ny våg. Och eftersom det inte finns tillräckligt med personal så har vårdkvalitén minskat och dödligheten ökat.

Följsamheten i restriktionerna har ju inte ens varit speciellt stor, snudd på skrämmande låg på många ställen.

Att FHM dessutom fört Sverige bakom ljuset och hävdat motsatsen bekräftar bara att strategin i praktiken inte fungerat.

I själva verket är det den tappra personalen inom vården som är det som stått mellan Sverige och en total katastrof.

Nej, dödligheten har minskat kraftigt av de inlagda på IVA. Ännu en lögn du sprider.

Vi har lyckats mycket väl med vår sjukvård. Allt annat är lögn.
Citera
2021-04-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tjeckien försökte. Först körde man stenhård lockdown, vilket fungerade. Då sparkade man sin eminenta epidemiolog för att politikerna inte pallade trycket och satte dit en som sneglade på Sveriges strategi. Vi ser ju hur det gick. Sen återanställde man den gamla epidemiologen men då var det för sent.

De gjorde inte som Sverige uppenbarligen eftersom de har dubbelt så stor dödlighet som oss.

Hade de sneglat på oss så hade de klarat detta lika bra som oss?
Citera
2021-04-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Det är du som ljuger.

Mailkonversationen finns svart på vitt.
Du lyckas aldrig snacka bort det.

Restriktioner? Som privatperson har du inga restriktioner. Bara rekommendationer.

Diverse näringsidkare har restriktioner men den skaran tillhör inte du. Så vad dillar du om egentligen?

Ja, men vad som skrivs i ett mail för snart 500 dagar sedan mellan 2 personer och vad Sverige strategi är, är två skiljda saker.

Du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in