2021-04-18, 09:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har röstat SD och kommer att göra det även i fortsättningen. Jag har nog radikaliserats en del, nu är det kvinnomord varje dag men politikerna bryr sig inte, förfallet bara fortsätter i andra spår när ett spår har säkrats.

Om nationalismen skall växa sig starkare så krävs det att "utlänningarna" är med och jag ser några hoppfulla tecken.
Kanske ändå jag är en samarbetsman, Ebba och Uffe har sina ljusa stunder och samarbetet kan ge SD mer legitimitet. Jag hoppas att SD navigerar rätt men hela tiden håller på sitt egna budskap.

40 procent av invandrarna kan tänka sig att rösta på SD eller M. Vi kan väl utgå ifrån att det inte är invandrare från mena-området, utan från Syd- och Östeuropa, turkar, asiater med mera: alltså grupper där arbetslösheten är låg.
2021-04-18, 10:06
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lika efter varje val. Man lovar en jävla massa, bryter sina löften och pensionärerna går på det varje jävla gång.

Det är tragiskt.

Jag pratade mycket med min morfar om politik innan han dog 2017. Han hade väldigt vettiga åsikter egentligen och kanske lite "förlegade" och lite rasistiska åsikter såklart om invandrare men att han skulle rösta på nåt annat än S gick inte. Jag antar att det är ungefär så det ser ut bland många pensionärer. Min mormor fortsätter leva kvar med SVT och papperstidning precis som de alltid gjort. Det är väl så att det är svårt för pensionärer som inte tagit det digitala steget med internet och chattforum att börja fundera på SD?
2021-04-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag pratade mycket med min morfar om politik innan han dog 2017. Han hade väldigt vettiga åsikter egentligen och kanske lite "förlegade" och lite rasistiska åsikter såklart om invandrare men att han skulle rösta på nåt annat än S gick inte. Jag antar att det är ungefär så det ser ut bland många pensionärer. Min mormor fortsätter leva kvar med SVT och papperstidning precis som de alltid gjort. Det är väl så att det är svårt för pensionärer som inte tagit det digitala steget med internet och chattforum att börja fundera på SD?

Visst är det så.
Jag har för mig att jag läst att det är de yngre pensionärerna (upp till ca 80) som i ökad utsträckning börjat att stödja SD.
De äldsta som har minnen av fattigsverige håller på S, trots att de har en standard sämre än nyanlända. Å andra sidan så är de borgerliga äldsta också lika fanatiska vid sina partier. Men SD, nej det är nog lika svårt för både bruksarbetare-Gustav (S) 87 år, som för överstelöjtnant Nils (M), 86 år.
2021-04-18, 11:36
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Det där är nog en ganska naturlig mänsklig reaktion. Om en person har röstat på samma sak hela sitt liv kommer det ta emot att välja något annat. Särskilt om man upplevt Sveriges utveckling under 1900-talet som ändå var massiv (hur mycket det var S förtjänst kan diskuteras men de satt vid rodret under stora delar av den perioden). Det lär se likadant ut om 60 år när vissa har röstat på SD hela livet. Hur stor är sannolikheten att de byter parti? Troligen mycket liten (om vi utgår från att SD fortsätter vara hyfsat stabila i den roll de tar sig och inte kollapsar).

Men även S själva uttrycker en oro för framtiden. De är det parti som troligen har flest sistagångsväljare. Vad händer efter nästa val eller kanske efter valet efter det? En mycket stabil röstinkomst försvinner och då måste de hitta nya vägare fram.
2021-04-18, 12:03
Medlem
Holdingbreaths avatar
Man kan bara dra slutsatsen att socialdemokraterna har lyckats hålla fast vid makten genom att dämpa SD: s popularitet. Viktigt är att SD har isolerats som det enda valet för människor som är kritiska till invandringspolitiken.

Det är inte säkert alls att M eller KD faktiskt kommer att minska invandringen om de får makten.

SD verkar sträng och småsynt för majoriteten av svenskarna även när de förlorar sitt land.

Den svenska regeringen lovar mer pengar till Afghanistan. Skulle M och KD avbryta allt stöd till Afghanistan om de bildade nästa regering?

Om Sverige erövrades av en främmande makt, hur mycket värre skulle det vara än nu?

Om Sverige inte ska bli ett muslimskt majoritetsland inom 25 år bör SD ha 25 procent av opinionsundersökningarna och AfS bör ha 5 procent.
2021-04-18, 13:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det där är nog en ganska naturlig mänsklig reaktion. Om en person har röstat på samma sak hela sitt liv kommer det ta emot att välja något annat. Särskilt om man upplevt Sveriges utveckling under 1900-talet som ändå var massiv (hur mycket det var S förtjänst kan diskuteras men de satt vid rodret under stora delar av den perioden). Det lär se likadant ut om 60 år när vissa har röstat på SD hela livet. Hur stor är sannolikheten att de byter parti? Troligen mycket liten (om vi utgår från att SD fortsätter vara hyfsat stabila i den roll de tar sig och inte kollapsar).

Men även S själva uttrycker en oro för framtiden. De är det parti som troligen har flest sistagångsväljare. Vad händer efter nästa val eller kanske efter valet efter det? En mycket stabil röstinkomst försvinner och då måste de hitta nya vägare fram.

Ju äldre kvinnliga väljare blir ju mer benägna blir de att rösta på SD. En typisk sd-kvinna började rösta på sd efter 45-årsåldern. Tänk Jessica Stegrud. Det är bland annat den gruppen kvinnor som sd växer. En annan grupp är yngre män, dock inte som myten säger, arbetslösa på landet, utan de som jobbar som hantverkare, byggen eller har företag.
2021-04-18, 13:43
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ju äldre kvinnliga väljare blir ju mer benägna blir de att rösta på SD. En typisk sd-kvinna började rösta på sd efter 45-årsåldern. Tänk Jessica Stegrud. Det är bland annat den gruppen kvinnor som sd växer. En annan grupp är yngre män, dock inte som myten säger, arbetslösa på landet, utan de som jobbar som hantverkare, byggen eller har företag.

Ja men det är ju inte enligt SCB en myt att arbetslösa på landsbygden röstar på SD, det gör de, men även som du säger företagare och arbetare. Men det är ju det som är SDs styrka jämtemot flera andra partier att de kan plocka väljare från alla samhällsskikt och kategorier. Allt från de största raggar-rednecks på landet till välbärgade egenföretagare i villa. Från LO-arbetare till näringslivsidkare. Det spannet är något som de andra partierna knappast når upp till.

Den enda gruppen som aldrig kommer ändras är kvinnor 18-30 och jag tror att det är lika bra att ge upp dem redan nu och gå vidare i utvecklingen. Dock får SD såklart sluta prata om abort men annars är det en förlorad väljargrupp helt klart. Tjejerna på Riks väger inte upp särskilt mycket tyvärr trots att de är otroligt smarta. Alla våldtäkter har inte gjort någon skillnad heller så nej, det är bara att överge förhoppningen.
2021-04-18, 14:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ja men det är ju inte enligt SCB en myt att arbetslösa på landsbygden röstar på SD, det gör de, men även som du säger företagare och arbetare. Men det är ju det som är SDs styrka jämtemot flera andra partier att de kan plocka väljare från alla samhällsskikt och kategorier. Allt från de största raggar-rednecks på landet till välbärgade egenföretagare i villa. Från LO-arbetare till näringslivsidkare. Det spannet är något som de andra partierna knappast når upp till.

Den enda gruppen som aldrig kommer ändras är kvinnor 18-30 och jag tror att det är lika bra att ge upp dem redan nu och gå vidare i utvecklingen. Dock får SD såklart sluta prata om abort men annars är det en förlorad väljargrupp helt klart. Tjejerna på Riks väger inte upp särskilt mycket tyvärr trots att de är otroligt smarta. Alla våldtäkter har inte gjort någon skillnad heller så nej, det är bara att överge förhoppningen.

Ja det ser hopplöst ut att få yngre kvinnor att rösta på SD. Men å andra sidan så visar tjejerna på riks att man kan göra karriär på ett lättare sätt inom SD.

Dessutom så skulle man som kvinna på ett lättare sätt få gehör för så kallade kvinnofrågor inom SD. Såg ett samtal där en manlig sd:are sa att nu är vi trött på att bara höra manliga perspektiv, nu vill vi höra kvinnliga. Intressant här är att lyssnar man på kvinnliga sverigedemokrater så låter de nästan som vänsterpartister eller sossar, borttaget mångkultur, invandring och synen på rättsväsendet. De äldre kvinnliga sverigedemokraterna har ju också i regel tidigare röstat på vänsterpartiet eller socialdemokraterna.
2021-04-18, 14:21
Medlem
Citat:

Helt rätt!
SD finns i alla grupper. Och jag som byggare upplever att SD är populära bland byggjobbare, främst de under 50.

När det gäller det unga tjejer så tror jag att det handlar om grupptrycket. Jag har döttrar kring 30-strecket (de är SD-are) och de har berättat om hur många kompisar de har förlorat på att de är SD-sympatisörer. Det är helt enkelt så att trenden nu är att man ska gilla mångfald, mångkultur och HBTQ. Att som ung tjej gå emot denna starka trend, det kräver sin kvinna.
2021-04-18, 14:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Helt rätt!
SD finns i alla grupper. Och jag som byggare upplever att SD är populära bland byggjobbare, främst de under 50.

När det gäller det unga tjejer så tror jag att det handlar om grupptrycket. Jag har döttrar kring 30-strecket (de är SD-are) och de har berättat om hur många kompisar de har förlorat på att de är SD-sympatisörer. Det är helt enkelt så att trenden nu är att man ska gilla mångfald, mångkultur och HBTQ. Att som ung tjej gå emot denna starka trend, det kräver sin kvinna.

Min kille är byggare och han säger att nästan alla är SD-are där. I Stockholm.

Det är inte ofarligt heller, man kan bli attackerad fysiskt, man kan inte säga det i alla sammanhang.
2021-04-18, 14:49
Medlem
Jag jobbar i Stockholm inom finansbranschen och har ett "kostymjobb". Nästan ingen av mina manliga kollegor tycker dagens Sverige går åt rätt håll. Vi pratar inte direkt politik på jobbet men det är rätt uppenbart utifrån ämnena som ändå tas upp.

Mina manliga vänner som jobbar i innerstaden med finans, ekonomi eller juridik har inte något intresse av att se blattegäng på stan eller mångkultur (de gillar skötsamma invandrare typ som de i Singapore, men inte förortsblattar), tycker det daltas alldeles för mycket, de vill ha feminina och hälsosamma kvinnor som partners (de är inga incels utan populära bland kvinnor, även vänsterkvinnor ofta), bryr väl sig om miljön, men vill samtidigt kunna köra motorbåten i skärgården och flyga på semester och affärsresor, de skulle inte anställa folk som pluggat jämställdhet, är aktiva i MP eller har färgat håret blått etc. De är egentligen klassiska moderater men börjar i allt högre utsträckning gå över till SD i takt med att förändringen sker och problemen kommer närmare.

Hipsterklassen (män i media, reklam, kultur, lärare, statsanställda etc) samt kvinnor mellan 18-35 är hopplösa målgrupper för SD, men framgångsrika och drivna innerstadsmän är absolut en grupp som går över allt mer till SD. Här hjälper det att partiet blir allt mer städat. Dessa röstar inte på Jeff Ahl typer utan mer Vinge eller Åkesson. Röstar inte dessa innerstadsmän på SD så är de i alla fall en invandringskritisk väljare kvar hos M (vilket för ses som det näst bästa).

Förändringen i Sverige går fort och SD lockar alla typer av väljare.

Tillägg: En sak där mina konservativa vänner skiljer sig mot de flesta SD supportrar här på Flashback är att de överlag tycker Sverige har hanterat Corona bra eller i alla fall tycker det är bra att Sverige inte hade lockdown och grejer. Däremot är det väl ingen som okritiskt hyllar Tegnell heller (de flesta verkar hålla tex Norge högre). Jag ser liknande tendenser bland andra SD röstare jag känner, vanliga hantverkare etc är glada att ha kunnat jobba på och leva som vanligt. SD vinner därför på att kritisera regeringen för att ha varit dåligt förberedda, men de vinner inget på att ifrågasätta varför Sverige inte fick full polisstat med lockdown och grejer.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-04-18 kl. 15:47.
2021-04-18, 15:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Jag är en av dessa. Bor i storstad och blev medlem i SD 2019.

Bra att SD växer bland kvinnor i den åldern men det är inte särskilt förvånande eftersom de oftast har barn och då får man helt andra prioriteringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in