2021-04-18, 12:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det borde gå att införa ett system där vilket vaccin som erbjuds framgår av kallelsen som skickas ut. Med ett sådant system så vet alla vilket vaccin dom kommer att få, och kan inhämta information om det vaccinet. Det är inte vettigt att det ska vara en överraskning när man kommer till vaccinationslokalen.

När staten erbjuder gratis vaccinering bör din personliga valmöjlighet bestå av två val. Vill jag acceptera erbjudandet eller inte.

Om du då anser att risken att du för det första får Astra, och för det andra är 1/200000 som får den allvarliga biverkningar är en för stor risk, ja då ska du vänligen ge fan i att acceptera erbjudandet och sedan aldrig sätta dig i en bil heller, eller för den delen gå över ett övergångsställe för att använda Tegnells ord.
Citera
2021-04-18, 12:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vilket då är hela övriga Europa? Framtiden får utvisa.
Sant, framtiden får utvisa.

Vad skilljer oss från övriga Europa annars?
Två månader av ökande smittspridning men ändå sjunkande och numera en låg plan dödskurva.

Varför?

Vi har vaccinerat helt rätt grupper men det har säkert fler länder gjort så vad skilljer mer?

Det kan vara det som vissa hatar mest av allt här inne, att vi inte tryckt ner smittan för mycket utan har ett ganska stort naturligt skydd bland befolkningen med troligtvis minst 20-30 % smittade som har ett naturligt skydd mot svår sjukdom och död precis som vaccinen.
Lägg sen till ca 20 % som fått vaccin.
Citera
2021-04-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När staten erbjuder gratis vaccinering bör din personliga valmöjlighet bestå av två val. Vill jag acceptera erbjudandet eller inte.

Om du då anser att risken att du för det första får Astra, och för det andra är 1/200000 som får den allvarliga biverkningar är en för stor risk, ja då ska du vänligen ge fan i att acceptera erbjudandet och sedan aldrig sätta dig i en bil heller, eller för den delen gå över ett övergångsställe för att använda Tegnells ord.

Konstigt resonemang, du är en pro-vaxxer förstår jag, med tanke på den globala bristen på vaccin gör det inget att en del avstår från det i Sverige.
Citera
2021-04-18, 12:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om vaccinerna håller måttet så bör vi inte få så många döda. IVA däremot kan få det jobbigt.

Ja ska man förutspå så kan man gå tillbaka 2 månader efter UK gått ut med information om en ny variant = brittiska. Och att FoHM då stod och sa att vi inte fått in den, genom att man inte marginellt sett den i sina sekvenseringar.
Samma sak har han sagt om den sydafrikanska & brasilianska de sista veckorna. Sen kan ju alla räkna ut vad FoHM kommer säga om någon månad?!

Med hög smittspridning ökar risken för mutationer.
Citera
2021-04-18, 12:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nya IVA-platser kan man skaka fram, men det blir väl lite si och så med kompetensen.

Precis även det kommer påverka dödstalen, + det allvarligaste att man nu flyttar många allvarligt sjuka människor som också ökar risken att dö.
Citera
2021-04-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Inte ofta jag håller med dig, men i det här fallet gör jag det verkligen. Otroligt uselt agerat av alla iblandade, framförallt Arbetsmiljöverket och den märkliga intresseorganisationen SKR (som alltså inte är en myndighet men har svansföring som en).

Mycket bra att det granskas.
Kul att du håller med.
Den här toppen av isberget.
Den som varit hjälte kan väldigt snabbt byta plats till bov.
Det går fort.
Citera
2021-04-18, 12:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Konstigt resonemang, du är en pro-vaxxer förstår jag, med tanke på den globala bristen på vaccin gör det inget att en del avstår från det i Sverige.

Sätt inte etikett på mig tack. Förklara istället vad som var konstigt i mitt resonemang.

Var och en är fri att ta ett eget beslut om man vill ta vaccin eller ej. Men om man gör det så att det går ut över andra så anser jag att man inte ska ha den rätten. Som du säger, om det är brist på vaccin kan vi inte ha en situation där vi tvingas kassera vaccin, vilket är vad som händer nu. Därför ska det personliga valet vara fritt fram till du har gjort det, har du bokat en tid har du accepterat erbjudandet. Då ska konsekvenser följa om du sen inte fullföljer. Kännbara böter vore lämpligt.
Citera
2021-04-18, 13:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja ska man förutspå så kan man gå tillbaka 2 månader efter UK gått ut med information om en ny variant = brittiska. Och att FoHM då stod och sa att vi inte fått in den, genom att man inte marginellt sett den i sina sekvenseringar.
Samma sak har han sagt om den sydafrikanska & brasilianska de sista veckorna. Sen kan ju alla räkna ut vad FoHM kommer säga om någon månad?!

Med hög smittspridning ökar risken för mutationer.

Ja den höga smittspridningen är ett problem som FHM vägrar göra något åt. Jag tror på vaccinen, fungerar de inte så är vi till råttorna. Nu håller vi tummarna.
Citera
2021-04-18, 13:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Precis även det kommer påverka dödstalen, + det allvarligaste att man nu flyttar många allvarligt sjuka människor som också ökar risken att dö.

Jag såg även en rubrik på Aftonbladet i går att cancerpatienter börjat dö för att de inte får vård. Smittspridningen måste bromsas, helst för en månad sedan. Det blir kanske som jag spekulerade i, vi blir inlåsta lagom till sommaren, idioti!
Citera
2021-04-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sätt inte etikett på mig tack. Förklara istället vad som var konstigt i mitt resonemang.

Var och en är fri att ta ett eget beslut om man vill ta vaccin eller ej. Men om man gör det så att det går ut över andra så anser jag att man inte ska ha den rätten. Som du säger, om det är brist på vaccin kan vi inte ha en situation där vi tvingas kassera vaccin, vilket är vad som händer nu. Därför ska det personliga valet vara fritt fram till du har gjort det, har du bokat en tid har du accepterat erbjudandet. Då ska konsekvenser följa om du sen inte fullföljer. Kännbara böter vore lämpligt.

Ut med vaccin till Afrika och Mellanöstern istället för att slänga det då.
Citera
2021-04-18, 13:06
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sant, framtiden får utvisa.

Vad skilljer oss från övriga Europa annars?
Två månader av ökande smittspridning men ändå sjunkande och numera en låg plan dödskurva.

Varför?

Vi har vaccinerat helt rätt grupper men det har säkert fler länder gjort så vad skilljer mer?
Jag skulle kanske gissa på någon slags fördröjningseffekt. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Citera
2021-04-18, 13:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Ut med vaccin till Afrika och Mellanöstern istället för att slänga det då.

Det funkar ju inte eftersom doserna redan är doserade i sprutor. Eftersom de räknat med att ge dem till svenskar som bokat tid för att de vill ha vaccin. Det finns nog många i Sverige som kan tänkas ta det vaccin som rädda människor nu vaskat genom att bete sig egoistiskt. Jag kan ta en spruta imorgon om jag fick möjlighet.

Förklara gärna vad som var konstigt i mitt resonemang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in