2021-04-18, 12:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja man kan ju lägga karbonpapper mellan övriga Europa och UK och sen applicera det på Sverige efter 2-3 veckor. Jag hoppas verkligen detta ska sluta stämma nu, och är så glad varje dag jag ser att de äldre inte dör mer nu än i vintras. Och jag hoppas verkligen att vi kan sluta upprepa mönstret med Europa ->Sverige = lika med fördröjning på 2-3 eller 4 veckor.
Jag hoppas jag har fel och att de andra vaccinerade de yngre i större omfattning än oss och det är därför detta scenario inte behöver upprepas.

Jag tror du har rätt, tyvärr. Vi har följt den trenden hela tiden och nu dessutom öppnat skolorna, varför skulle vi få ett annat resultat nu?
Citera
2021-04-18, 12:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men länder som lyckats dåligt kanske har nått att lära av Sverige?

Ja Tjeckien tog ju efter Sveriges strategi efter deras hejdå fest till covid19 på Karlsbron i somras.
Citera
2021-04-18, 12:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag tycker inte att man kan lägga carbonpapper mellan Sverige och övriga Europa. Generellt har det gått bättre och bättre för Sverige desto längre in i pandemin vi kommer jämfört med övriga Europa som helhet.

Att 12400 av våra döda har varit äldre än 70 år och att en stor del i den gruppen sedan länge har fått minst sin första spruta spelar såklart en stor roll.

Ta bort den gruppen och det återstår ca: 1400 dödsfall på 14 månader ungefär 3-4 dödsfall om dagen i snitt.

Vaccinet skyddar inte till hundra procent så klart men jag tror och hoppas att dom höga dödstalen är ett minne blott.

Vi har vaccinerat helt rätt grupp av människor vilket troligtvis inte gjorts i mindre demokratiska och mer korrupta länder där säkerligen pengar och makt har fått styra.
  1. Ser man tillbaka så ser man att vi fått samma smittspridning som övriga CentralEruopa haft tidigare.
  2. Jag hoppas också det som du ser i mitt inlägg.
  3. Ja har också den uppfattningen att vi vaccinerat "rätt" grupper och därför kanske denna kopia av övriga Europa kan brytas?
Citera
2021-04-18, 12:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror du har rätt, tyvärr. Vi har följt den trenden hela tiden och nu dessutom öppnat skolorna, varför skulle vi få ett annat resultat nu?

Så vad tror du?
Du menar att vi kommer få 100 döda om dagen igen eller?
Vi har haft en ökad smitta i två månader nu och när ska dödstalen börja öka tänker du?
Förut har man sett att dödstalen följt med efter ca två veckor men nu ligger kurvan still.
Dom som dör i den här sjukdomen är vaccinerade till stor del.
Citera
2021-04-18, 12:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
  1. Ser man tillbaka så ser man att vi fått samma smittspridning som övriga CentralEruopa haft tidigare.
  2. Jag hoppas också det som du ser i mitt inlägg.
  3. Ja har också den uppfattningen att vi vaccinerat "rätt" grupper och därför kanske denna kopia av övriga Europa kan brytas?

Ja måste ni alltid vara så negativt inställda till allting. I två månader har smittan stigit samtidigt som antal döda sjunkit.
Självklart är det vaccinet som spelar in.
Citera
2021-04-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
402 nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Ökat med 135 inlagda på en månad, kommande veckor in i Maj blir avgörande. 124 lediga IVA-platser.
Citera
2021-04-18, 12:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så vad tror du?
Du menar att vi kommer få 100 döda om dagen igen eller?
Vi har haft en ökad smitta i två månader nu och när ska dödstalen börja öka tänker du?
Förut har man sett att dödstalen följt med efter ca två veckor men nu ligger kurvan still.
Dom som dör i den här sjukdomen är vaccinerade till stor del.

Om vaccinerna håller måttet så bör vi inte få så många döda. IVA däremot kan få det jobbigt.
Citera
2021-04-18, 12:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Ökat med 135 inlagda på en månad, kommande veckor in i Maj blir avgörande. 124 lediga IVA-platser.

Nya IVA-platser kan man skaka fram, men det blir väl lite si och så med kompetensen.
Citera
2021-04-18, 12:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ja måste ni alltid vara så negativt inställda till allting. I två månader har smittan stigit samtidigt som antal döda sjunkit.
Självklart är det vaccinet som spelar in.

Att bli kallad negativ för att man är realist och logiker är inte bra. Bättre öppna ögonen och förutspå framtiden genom att kolla tillbaka vad som hänt tidigare. Läs på om exponentiellt förlopp så ser du vad som sker med hög allmän smittspridning i ett samhälle. Du ser inte tydligt vid en låg nivå, 1 smittad på första rutan, 2 på andra osv osv. När vi dessutom har olika varianter som sprider sig, och pensionärer som vägrar ta AZ så ser det ut som vi måste förbereda oss istället för att hålla för öron / ögon.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/exponentiell-tillvaxt-sa-funkar-det/

Citat:
När något växer exponentiellt ser det ut att gå lugnt i början, men sedan ökar hastigheten mycket snabbt. Riskornen på schackbrädet är ett urgammalt sätt att illustrera förloppet. Om man lägger ett riskorn på den första rutan, två på nästa, fyra på nästa och sedan fördubblar antalet riskorn för varje ruta - hur många riskorn kommer det då att ligga på den 64:e rutan?
Citera
2021-04-18, 12:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Och anledningen till att journalisterna fick ut mailen var för att det var offentliga handlingar.
Offentliga handlingar var det för att mailen skickades till och från en myndighet av personer som arbetade där.

Mail brukar skickas mellan personer (duh). Betyder inte nödvändigvis att dom är privata.
Mailen är officiella dokument inom FHM, annars hade som klassats som arbetsmaterial och inte lämnats ut över huvud taget.

Inte för Anders Tegnell som raderade mail från sin arbetsdator och sin arbetsmail.
Citera
2021-04-18, 12:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Trångboddhet ökar smittspridningen, inte dödligheten.

Generationsboenden ökar dödligheten, inte smittspridningen.

Å andra sidan borde kollektiva äldreboenden öka dödligheten mer än generationsboenden.
Trångboddhet ökar smittspridningen. Det kan jag hålla med om. Men det är bara en liten del av Sveriges befolkning som trångbodda. En mycket större andel bor i ensamhushåll.
Citat:
I Sverige 2019 fanns det 1,9 miljoner ensamhushåll. Tittar vi på europeisk statistik, där de senaste uppgifterna är från 2011, var 27,5 procent av hushållen i EU ensamhushåll medan motsvarande svenska siffra låg på 36,2 procent. Sverige står ut, men det finns fler länder som vårt, till exempel toppade Island listan 2011.
Denna stora andel ensamhushåll minskar smittspridningen i Sverige. För det är väl i hemmet som den största smittspridningen sker?

Lika så är ensamhushållen vanliga bland de äldre.

Citat:
Yngre och äldre är oftare ensamboende

– Många unga flyttar också hemifrån tidigare idag, och tidigare än i andra länder. Flergenerationsboenden där även äldre ingår är inte heller särskilt vanligt i Sverige, menar Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB.

Att våra äldre till skillnad från övriga Europa lever ensamma har hjälpt oss hålla nere antal avlidna. För vi kan väl enas om att den största riskfaktorn för att avlida i covid är hög ålder. Hade inte så många av våra 70+ levt ensamma hade vi haft en mycket högre dödlighet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/singel-och-ensamboende-inte-samma-sak/
Citera
2021-04-18, 12:29
Medlem
madchances avatar
Citat:
Vi har vaccinerat helt rätt grupp av människor vilket troligtvis inte gjorts i mindre demokratiska och mer korrupta länder där säkerligen pengar och makt har fått styra.
Vilket då är hela övriga Europa? Framtiden får utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in