2021-04-18, 11:21
Medlem
Ber om ursäkt om detta postats tidigare, artikeln från igår.

Angående Indiens dubbel-mutation, verkar vara en riktigt jobbig mutation att hantera.

Genomsekvensering indikerar varianten som en möjlig skyldig. Den genomsnittliga förekomsten av varianten steg till så högt som 52% av proverna som sekvenserades i april från nästan ingenting i januari.

Efter att ha sakta kartlagt virusgenom de senaste månaderna - Indien gjorde sekvensering för mindre än 1% positiva prover från och med förra månaden - kryper landet nu för att täcka förlorad mark. "Vi försöker göra minst 5% av alla prover som finns där"

Funktionerna hos den dubbelmutanta varianten är under utredning, men L452R-mutationen karaktäriseras väl i amerikanska studier, enligt Agrawal. Det ökar viral överföring med cirka 20% och minskar antikroppseffektiviteten med mer än 50%

Globalt har tre oroande varianter som hittills har uppstått i Storbritannien, Sydafrika och Brasilien orsakat särskild oro. Studier tyder på att de är mer smittsamma, och vissa bevis pekar på att en av dem är mer dödlig medan en annan driver återinfektioner

Fungerar vacciner mot det?
Immunflykt hänvisar till en patogen förmåga att undvika människokroppars immunitetssvar. Det betyder att antikroppar som skapats efter vaccination eller tidigare infektion kanske inte skyddar en person från att bli smittad. Om den nya Indien-varianten visar "immunflukt" -beteende, skulle detta ha djupa konsekvenser för Indiens vaccinationsprogram, som har tagit fart efter en trög start och administrerat 117 miljoner doser hittills.
Alla dessa ansträngningar riskerar att äventyras om skotten visar sig vara mindre effektiva mot denna dubbla mutationsvariant.

https://www.business-standard.com/article/current-affairs/india-has-a-double-mutant-coronavirus-variant-should-we-be-worried-121041700111_1.html
Citera
2021-04-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nä och nu sitter Jan Albert i SVT och skryter om att vi har mycket lägre dödstal än övriga Europa. Alltid har detta skett - (vi har lägre smittspridning än Danmark, än övriga Europa) att Vi har lägre någonting - och sen efter 2-3 veckor smäller det till. Samma med smittspridningen när Danmark hade hög smittspridning för någon månad sen.

Det är ett mirakel om vi inte får högre dödstal om 2-3 veckor, eftersom allting tyder på det när andra länder med högre smittspridning får det (precis som vi följt scenarier efter 2-3 v efter övriga Europa). FoHM sa dessutom att man inte var säker på att den brittiska varianten var dödligare? Nä kanske inte på individnivå men på samhällsnivå blir det ju fler dödsfall om man har en hög omfattande allmän smittspridning.

https://www.svtplay.se/video/30589206/helgstudion/helgstudion-18-apr-09-00-1?id=e9Vxxob&position=1608
26:54 in.

Ja, varför ska det hela tiden "vänta och se", har de inte lärt sig någonting, det är ju rätt enkelt att se tillbaka och jämföra länders kurvor.
Citera
2021-04-18, 11:28
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ja, varför ska det hela tiden "vänta och se", har de inte lärt sig någonting, det är ju rätt enkelt att se tillbaka och jämföra länders kurvor.

Ja man kan ju lägga karbonpapper mellan övriga Europa och UK och sen applicera det på Sverige efter 2-3 veckor. Jag hoppas verkligen detta ska sluta stämma nu, och är så glad varje dag jag ser att de äldre inte dör mer nu än i vintras. Och jag hoppas verkligen att vi kan sluta upprepa mönstret med Europa ->Sverige = lika med fördröjning på 2-3 eller 4 veckor.
Jag hoppas jag har fel och att de andra vaccinerade de yngre i större omfattning än oss och det är därför detta scenario inte behöver upprepas.
Citera
2021-04-18, 11:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Som sagt, länder som inte lyckats bra har vi inte så mycket att lära sig av. Kanske är det det att du tror att alla som tycker Sverige kunde gjort bättre är för 100%-ig fascistnedstängning. Då har du inte läst vad en del av oss skrivit.

Behöver man stänga ner samhället har man inte varit tillräckligt bra på att slå ner smittan i samhället. Det är ju den sista åtgärden man tar till när man redan fått allmän smittspridning. I UK i januari förstår man ju det, eftersom man fick in ny variant som sprider sig mycket snabbare och man inte upptäckte den förrän vid sent stadie.

Är man inte proaktiv och har hög smittspridning får man automatiskt till slut bara 1 alternativ kvar , lockdown.

Testa testa testa hård smittspårning och sen hålla undan kluster är väl det som alla som varit lyckade gjort. Det borde vara allmänt känt. Jag hoppas vi hjälper regionerna med det hos oss. Men vid hög smittspridning hjälper inte det så man behöver en lockdown först för att kunna slå ner virus och kunna agera enligt ovan.
Citera
2021-04-18, 11:38
Medlem
madchances avatar
Citat:
Nä och nu sitter Jan Albert i SVT och skryter om att vi har mycket lägre dödstal än övriga Europa. Alltid har detta skett - (vi har lägre smittspridning än Danmark, än övriga Europa) att Vi har lägre någonting - och sen efter 2-3 veckor smäller det till. Samma med smittspridningen när Danmark hade hög smittspridning för någon månad sen.

Det är ett mirakel om vi inte får högre dödstal om 2-3 veckor, eftersom allting tyder på det när andra länder med högre smittspridning får det (precis som vi följt scenarier efter 2-3 v efter övriga Europa). FoHM sa dessutom att man inte var säker på att den brittiska varianten var dödligare? Nä kanske inte på individnivå men på samhällsnivå blir det ju fler dödsfall om man har en hög omfattande allmän smittspridning.
Samma dösnack som att vi inte skulle få en tredje våg trots att den redan hade börjat. Ett budskap som inte är riktat till tänkande människor.
Citera
2021-04-18, 11:46
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Samma dösnack som att vi inte skulle få en tredje våg trots att den redan hade börjat. Ett budskap som inte är riktat till tänkande människor.

Ja jag är lite förvånad över att inte Anders Tegnell faktiskt motsatte sig semantiken i 3 våg. När han egentligen skulle säga 1 vågen för en ny variant. Det är ju mer epidemiologisk korrekt! Något som han var mycket nog med när 2 vågen kom (att vi inte hade det eftersom det var samma uppsättning i virus och då kallar man det inte 2 våg enligt AT).
Citera
2021-04-18, 11:47
Medlem
Citat:

https://www.svtplay.se/video/30589206/helgstudion/helgstudion-18-apr-09-00-1?id=e9Vxxob&position=1608
26:54 in.
De visade inte senaste tidens tydliga uppgång på 36% på en vecka!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE
Citera
2021-04-18, 11:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
https://platz.se/coronavirus/

Japp.

Dom har säkert bättre koll än SIR
Citera
2021-04-18, 11:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
En vanlig svensk medicin har visat sig effektiv mot att bekämpa covid-19-sjukdom. I Storbritannien rekommenderas läkare att skriva ut den till patienter.

✓*Aktiv substans framtagen av svenskar

✓*Vanligt förekommande vid lungsjukdomar

✓*Så resonerar brittiska myndigheter

Antagligen skitsnack, men om det nu skulle stämma. Varför vill dom råttorna att man ska betala för sån viktig information?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRg08a/studie-svenska-lakemedlet-effektivt-mot-covid-19

Det är nog budesonid som avses.
Citera
2021-04-18, 11:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vilket ju dessutom inte är någon "bra" bortförklaring heller till försvar för FHM.
En fungerande FHM vet ju i så fall att så är fallet och handlar därefter. T.ex. genom att sätta hemvändande immigranter som varit i flyktlandet på semester i karantän. Särskilt i inledningsskedet.

Om man har "flytt" från ett land, varför åker man dit på "semester"? Hela denna soppan blir bara värre och värre, kejsaren är naken. Sveriges strategi är ett haveri på flera områden.
Citera
2021-04-18, 12:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
399 = 387 + 12 nu.

402 nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2021-04-18, 12:01
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ja man kan ju lägga karbonpapper mellan övriga Europa och UK och sen applicera det på Sverige efter 2-3 veckor. Jag hoppas verkligen detta ska sluta stämma nu, och är så glad varje dag jag ser att de äldre inte dör mer nu än i vintras. Och jag hoppas verkligen att vi kan sluta upprepa mönstret med Europa ->Sverige = lika med fördröjning på 2-3 eller 4 veckor.
Jag hoppas jag har fel och att de andra vaccinerade de yngre i större omfattning än oss och det är därför detta scenario inte behöver upprepas.

Jag tycker inte att man kan lägga carbonpapper mellan Sverige och övriga Europa. Generellt har det gått bättre och bättre för Sverige desto längre in i pandemin vi kommer jämfört med övriga Europa som helhet.

Att 12400 av våra döda har varit äldre än 70 år och att en stor del i den gruppen sedan länge har fått minst sin första spruta spelar såklart en stor roll.

Ta bort den gruppen och det återstår ca: 1400 dödsfall på 14 månader ungefär 3-4 dödsfall om dagen i snitt.

Vaccinet skyddar inte till hundra procent så klart men jag tror och hoppas att dom höga dödstalen är ett minne blott.

Vi har vaccinerat helt rätt grupp av människor vilket troligtvis inte gjorts i mindre demokratiska och mer korrupta länder där säkerligen pengar och makt har fått styra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in