2021-04-18, 10:52
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja har inte Esbjörn själv sagt att han kontaktade andra intressenter bl.a Matz, men han hade inte tid att komma.
Det minns jag inget om men har du någon källa på det? Men det säger ju inget om hur Ebba agerade.
2021-04-18, 10:54
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
...
Jag tycker att generalfullmakten, är ett bra bevis.

Förekomsten av en skriftlig generalfullmakt bevisar väl bara att det finns en generalfullmakt? Vet du om den använts till nackdel för Esbjörn?
Senast redigerad av Grotius 2021-04-18 kl. 11:12.
2021-04-18, 10:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Förekomsten av en skriftlig generalfullmakt bevisar väl bar att det finns en generalfullmakt? Vet du om den använts till nackdel för Esbjörn?
Vad är annars syftet?

Edit:

Om syftet är att hjälpa Esbjörn reda upp sin egen ekonomi, behövs ingen generalfullmakt.
  • Sätta sig ned med Esbjörn och se till räkningarna betalas via Autogiro, eller automatisk E-faktura.
  • Hjälpa till att säga upp avtal han inte längre behöver.
  • Få en fullmakt för att tömma garagen.
  • Låta en auktionsfirma, plocka prylar värda något från sagda garage.
  • Hyra in en firma som får tömma resten.
  • Höra av sig då och då, och fråga om han behöver hjälp.

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-18 kl. 10:59.
2021-04-18, 10:59
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt påstås Esbjörns vänner försöka lura honom? Om du menar förväntningen att ärva så är den svår att bevisa i nuläget, där finns bara historiken att gå på. Men om Esbjörn har hamnat i kläm mellan Ebba och sina vänner så känns det som att hans vänner har problem med att respektera honom och hans egen vilja. De kanske tycker att han är dum i huvudet för att han inte delar deras åsikter?

Må så vara, men är Esbjörn kapabel att fatta egna beslut eller inte? Om det är som jag gissar att han kommit i kläm mellan vänner och Ebba så har han nu gjort ett val. Mycket av retoriken i tråden går ut på att lägga fram idéer om att det val Esbjörn gjort är ett dumt val. Eller till och med på att han är lurad. Men det vet vi väl inget om egentligen? Jag tycker att vi ska respektera att Esbjörn har kommit på att hans vänner är viktigare för honom än Ebba.
2021-04-18, 11:02
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att Ebba Busch tänker begå mened i tingsrätten?
Nej. Men sanningen är ju mycket tänjbar. (Jag gissar att det är brottet osann partsutsaga du avser och inte mened.)
2021-04-18, 11:06
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Det ser ut som att Esbjörns två Hestra-advokater bor på samma adress. Har de ett parförhållande?
Ja, de är ett par. De har också en dotter som är advokat.
2021-04-18, 11:08
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om hon hade hoppat av rakt av så hade hon spelat Esb i händerna på pensionatstanten. Nu blir det med riktig advokat utrett vad Esb vill. Hoppas han bor bra i egen lägenhet och har support från neutrala vänner utan förhoppning att ärva.
Nej, det blir nog inte utrett vad Esbjörn vill. Det som blir utrett är om avtalet är bindande eller ej. Jag skulle bli synnerligen förvånad om avtalet underkänns.
2021-04-18, 11:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Må så vara, men är Esbjörn kapabel att fatta egna beslut eller inte? Om det är som jag gissar att han kommit i kläm mellan vänner och Ebba så har han nu gjort ett val. Mycket av retoriken i tråden går ut på att lägga fram idéer om att det val Esbjörn gjort är ett dumt val. Eller till och med på att han är lurad. Men det vet vi väl inget om egentligen? Jag tycker att vi ska respektera att Esbjörn har kommit på att hans vänner är viktigare för honom än Ebba.
Dumt val är det, kommer att kosta honom mycket pengar.
Citat:
Det vore väldigt förvånande om någon annan än Ebba vann rättstvisten.
Nu pratade Monica om att sätta in Esbjörn på ett hem i sin Facebook, om det lyckas, lär han inte se sina "vänner", särskilt ofta.
2021-04-18, 11:17
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Vad är annars syftet?

Edit:

Om syftet är att hjälpa Esbjörn reda upp sin egen ekonomi, behövs ingen generalfullmakt.
  • Sätta sig ned med Esbjörn och se till räkningarna betalas via Autogiro, eller automatisk E-faktura.

Jag har lika lite som du eller någon annan i denna tråd (med undantag för eventuella tråddeltagare som tillhör "lag Esbjörn") någon som helst aning om varför generalfullmakten skrevs eller om den har använts och i så fall ur den har använts.
2021-04-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Förlåt en trött en..
Nya advokaten bor ihop/är gift med en kvinna som redan är inblandad med pensionatstanten????
Hur då?
2021-04-18, 11:19
Medlem
Citat:
Vad är annars syftet?

Edit:

Detta är verkligen att man inte ser skogen för alla träd.
Skulle det vara så konstigt att den enkla lösningen är rätt.

Esbjörn kan kanske verkligen INTE ta hand om sig själv?
Kan inte värdera pengars värde, är lättlurad, glömsk osv.
Detta är saker som kan vara sanna utan att det är korrekt med en demens-diagnos.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-18 kl. 11:41.
2021-04-18, 11:19
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
...
Nu pratade Monica om att sätta in Esbjörn på ett hem i sin Facebook, om det lyckas, lär han inte se sina "vänner", särskilt ofta.
Kanske är det bäst för Esbjörn att bo i någon form av äldreboende? Vad vet du om den saken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in