2021-04-17, 23:17
Medlem
[quote=susanna.s|75543913]Vi får väl se hur hovrätten resonerar tingsrätten var ju väldigt tydlig med de luckor som fanns och där håller jag med. I hovrätten som sagt det enda nya ytterligare en fläck på skon som inte kan knytas till mordtillfället lika lite som in tingsrätten. En bild på en diskad skål, men fortfarande en ringanalys som visar på ytters få celler från SD celler som kan finnas kvar trots disk och handtvätt. Hade cellerna varit från motvärn från mordtillfället hade de varit betydligt fler och lättanalyserade[/QUOTE]

Det fetade, är du dna expert eller vad bygger du det uttalandet på?
Dna på ringen är den rykande pistolen.
Citera
2021-04-17, 23:28
Medlem
[quote=Sh.Holmes|75544033]
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Vi får väl se hur hovrätten resonerar tingsrätten var ju väldigt tydlig med de luckor som fanns och där håller jag med. I hovrätten som sagt det enda nya ytterligare en fläck på skon som inte kan knytas till mordtillfället lika lite som in tingsrätten. En bild på en diskad skål, men fortfarande en ringanalys som visar på ytters få celler från SD celler som kan finnas kvar trots disk och handtvätt. Hade cellerna varit från motvärn från mordtillfället hade de varit betydligt fler och lättanalyserade[/QUOTE]

Tänk logiskt en topsning sker genom att man gnuggar med en tops på insidan av kinden. då får man tillräckligt med celler för en säker analys. Ringen skickades väl på specialundersökning och ett fåtal celler från SD hittades. Det mesta tyder alltså att det är celler som finns kvar trots ex handtvätt. Hade cellerna kommit från motvärn i en våldssituation skulle det inte ha varit ett fåtal. Nu kan ju detta ha påverkats av att det tog några dagar innan Lena hittades så att dna spår har förstörts pga dagg eller regnskurar, men det ska ju inte läggas SD till lags att polisen gjort ett dåligt arbete. Eftersom att skriken hade hörts i en bostad som låg på andra sidan motorvägen så skulle ju polisen givetvis letat bakom bullerplanket eftersom att skriken har dämpats pga bullerplanket så att de förmodligen inte har hörts i lenas bostadsområde.
Citera
2021-04-17, 23:31
Medlem
[quote=susanna.s|75544145]
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tänk logiskt en topsning sker genom att man gnuggar med en tops på insidan av kinden. då får man tillräckligt med celler för en säker analys. Ringen skickades väl på specialundersökning och ett fåtal celler från SD hittades. Det mesta tyder alltså att det är celler som finns kvar trots ex handtvätt. Hade cellerna kommit från motvärn i en våldssituation skulle det inte ha varit ett fåtal. Nu kan ju detta ha påverkats av att det tog några dagar innan Lena hittades så att dna spår har förstörts pga dagg eller regnskurar, men det ska ju inte läggas SD till lags att polisen gjort ett dåligt arbete. Eftersom att skriken hade hörts i en bostad som låg på andra sidan motorvägen så skulle ju polisen givetvis letat bakom bullerplanket eftersom att skriken har dämpats pga bullerplanket så att de förmodligen inte har hörts i lenas bostadsområde.
Om du tittar på en karta så ser du hur nära skrikvittnena bodde
Citera
2021-04-17, 23:33
Medlem
[quote=susanna.s|75544145]
Citat:

Eftersom du inte svarar återupprepar jag frågan:
Är du dna expert eller vad bygger du ditt uttalande på?
Citera
2021-04-17, 23:39
Medlem
[quote=Sh.Holmes|75544196]
Citat:

Eftersom du inte svarar återupprepar jag frågan:
Är du dna expert eller vad bygger du ditt uttalande på?
Jag svarade jag bygger det på logiskt tänkande. Vi får se hur hovrätten resonerar. Jag åker genom området flera dagar i veckan som jag har förstått det kommer skrikvittnena från något av husen på andra sidan av motorvägen i närheten av brottsplatsen. Bullerplanket har förmodligen dämpat ljudet så det inte har hörts bland Lenas grannar.
Citera
2021-04-18, 00:00
Medlem
[quote=Sh.Holmes|75544441]
Citat:

Dåså, du har alltså ingen aning om vad du pratar om utan bara babblar på.
Inte seriöst av dig då det handlar om ett brutalt mord på en trebarnsmamma.

Det minsta man kan begära, är faktiskt att du bygger dina åsikter på fakta och inte bara ditt eget svammel.
Jag tycker det är en hel del i den här tråden som bara babblar på i betydligt större utsträckning än vad jag gör vi får se vad hovrätten kommer fram till men det verkar vara många i tråden som inte inser att det finns många luckor i åklagarens bevisning. Det är ju vanligare att hovrätter bedömer lindrigare än tingsrätter än tvärs om. Vi får se vad som händer när domen kommer. Jag har intresserat mig för bevisvärdering i många år framför allt i sådana mäl där det väger om det ska räcka för fällande dom eller inte. Skrev en c och en d uppsats om det i början på 2000talet
Citera
2021-04-18, 00:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Finns det konkreta bevis mot SD, i så fall vilka?
Citera
2021-04-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Finns det konkreta bevis mot SD, i så fall vilka?
Det finns dna från lena på hans tvättmaskin och skor samt dna från honom på hennes ring. Det finns däremot inget som bevisar att dessa dna spår kommer från mordtillfället eftersom att de har haft en relation i 6 år. Sedan finns en massa sms och liknande som visar att de haft en stormig så kallad destruktiv relation. Dessutom finns det dna spår från lenas tvättkorg som visar ett SD långt ifrån var den enda mannen i hennes liv. Glöm inte heller att SD ex fru även har varit misstänkt för mordet och anhållen/häktad under en tid.
Citera
2021-04-18, 00:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Blod på skor, blod på tvättmaskinen, många dödshot, dna på ringen och kjolen, inget alibi, ändrar historia efter fup.
Hur mycket mer vill du ha, filminspelning av mordet?
Nej det är utom rimligt tvivel och därmed blir han fälld.
Straffet kommer bli livstid, det är jag säker på iom planeringen.
Absolut.
Det är sällan det finns så många indicier som i det här fallet.
Det gäller hans beteende både innan och efter mordet.
Citera
2021-04-18, 00:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det finns dna från lena på hans tvättmaskin och skor samt dna från honom på hennes ring. Det finns däremot inget som bevisar att dessa dna spår kommer från mordtillfället eftersom att de har haft en relation i 6 år. Sedan finns en massa sms och liknande som visar att de haft en stormig så kallad destruktiv relation. Dessutom finns det dna spår från lenas tvättkorg som visar ett SD långt ifrån var den enda mannen i hennes liv. Glöm inte heller att SD ex fru även har varit misstänkt för mordet och anhållen/häktad under en tid.

Tack för svar! Om det inte går att bevisa att spåren härrör från just mordtillfället, så kanske det kan bli svårt att få honom fälld - även om mycket talar för att han kan vara gm. Den bevisning som redovisas nu, är det densamma som i Tingsrätten, eller har det tillkommit ny bevisning nu i Hovrätten?

Anser du att det verkar som om den f d frun var inblandad eller att hon känner till något om vad som hände? Tycker mig ha läst att hon yttrat sig om något som hon då ännu inte "borde" ha känt till. Minns jag fel?
Citera
2021-04-18, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack för svar! Om det inte går att bevisa att spåren härrör från just mordtillfället, så kanske det kan bli svårt att få honom fälld - även om mycket talar för att han kan vara gm. Den bevisning som redovisas nu, är det densamma som i Tingsrätten, eller har det tillkommit ny bevisning nu i Hovrätten?

Anser du att det verkar som om den f d frun var inblandad eller att hon känner till något om vad som hände? Tycker mig ha läst att hon yttrat sig om något som hon då ännu inte "borde" ha känt till. Minns jag fel?
Den fd frun var frihetsberövad ett tag och har fått skadestånd för den tiden. Det enda som verkar ha tillkommit i hovrätten är ytterligare en fläck på SD skor där de hittat spår från Lena samt att de hittat ett foto i lenas hem med en handdiskad skål som kan dateras mellan mordet och sista gången SD erkänt att han träffat lena. Det vill åklagaren ha som bevis för att hon hand diskat och att därför dna på ringen måste komma från mordet. Men skulle jag sitta som nämndeman skulle jag inte anse att det räcker eftersom de har hittat bara få celler från SD på ringen hade det rört sig om celler från en motvärns situation borde de vara fler.
Citera
2021-04-18, 01:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Så länge det inte är utrett vem hårstrået som hittades i LWs underliv tillhör så ser jag inte hur SD
ska kunna dömas.

Det fanns väl även DNA på kjolen från fler personer än SD? Som inte är identifierade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in