2021-04-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan du förklara varför Tegnell sa att Sveriges o UK strategi var lika i början av pandemin?

Som minneshjälp finns en länk om britternas strategi

https://www.futurelearn.com/info/courses/pandemics-modelling-and-policy/0/steps/96819

Det hade att göra med att inte stänga ner i panik som övriga Europa då gjorde. Något som visade sig vara väldigt bra för oss med dåligt för de andra.
Citera
2021-04-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
De reportagen tystnade ganska snabbt när länderna de sändes ifrån fick skyhöga dödstal som var långt högre än Sveriges

Idag hör du inte ett ord om det där. Det var länge sedan.

Kanske för att det dels inte var vår strategi vilket påtalats tusen gånger och dels för att vi faktiskt lyckats så bra som vi gjort.

Fast nu var ju poängen huruvida vi var malliga med vår flockimmunitetsstrategi då det begav sig eftersom du påstår att det aldrig hänt.

Alla andra länder fick inte skyhöga dödstal.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det hade att göra med att inte stänga ner i panik som övriga Europa då gjorde. Något som visade sig vara väldigt bra för oss med dåligt för de andra.

Så vi är överens om att detta var Tegnells strategi?

What 'flatten the curve' actually means
Professor Blakely says the strategy favoured by the Federal Government is not designed to stop transmission.

Rather, it aims to slow it to a manageable level so hospitals don't get overwhelmed.

"You don't go in too hard because you actually want the infection rate to pick up a bit and then hold," he said.

Shutting down non-essential services and encouraging people to stay home and isolate are strategies designed to slow the spread of COVID-19.

"What they're not saying is [that] 'flatten the curve' likely means [that] by the time this is over, 60 per cent of us will have been infected, to develop herd immunity," he said.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag tyckte även Estoniakatastrofen var jobbig trots att det bara var en krusning i dödsstatistiken.
Du har en instrumentell människosyn till skillnad från mig. Du är en av dem som så träffande beskrivs i romanen av Gabriel García Márquez.

Jag tror något har hänt, du gömmer dig.

Jag har inte sett dig i trådar när folk dör i cancer, hjärt-kärl-sjukdomar eller av influensa?

Du verkar mest bry dig om Covid-19 om vi ska vara ärliga...
Citera
2021-04-17, 21:58
Medlem
Citat:
Du har väldigt svårt att förstå...

Tegnell försökte radera bevisen men Pete Tull hade kvar dem. O ja där svarar Tegnell klart o tydligt att han kör alternativ 3 dvs flockimmunitet.

Men enligt dig ljög väl Tegnell då?

Hur orkar man likt en papegoja sitta och upprepa ett mail som skrevs precis i början på pandemin. Det har ju hänt lite sen dess om vi säger så när det kommer till kunskapsläge, åtgärder och ståndpunkter.

Hur vet du att Tegnell försökt radera sina arbetsmail förresten? Myndighetsmail sparas väl per automatik och går inte att radera.
Citera
2021-04-17, 21:59
Medlem
Citat:
Fast nu var ju poängen huruvida vi var malliga med vår flockimmunitetsstrategi då det begav sig eftersom du påstår att det aldrig hänt.

Alla andra länder fick inte skyhöga dödstal.

Jo, de allra flesta länderna fick skyhöga dödstal. Kvar har vi nu ett par outliers i Norge, Finland och Vitryssland.

Med Danmark och Serbien nånstans mitt emellan. Resten har mer eller mindre höga dödstal.

Med skillnaden att de andra också raserat sin ekonomi fullständigt...

Nej, vi hade ingen sådan strategi och det fick även journalisterna utomland veta och sen blev det inte så roligt längre.
Citera
2021-04-17, 22:01
Medlem
Citat:
Så vi är överens om att detta var Tegnells strategi?

What 'flatten the curve' actually means
Professor Blakely says the strategy favoured by the Federal Government is not designed to stop transmission.

Rather, it aims to slow it to a manageable level so hospitals don't get overwhelmed.

"You don't go in too hard because you actually want the infection rate to pick up a bit and then hold," he said.

Shutting down non-essential services and encouraging people to stay home and isolate are strategies designed to slow the spread of COVID-19.

"What they're not saying is [that] 'flatten the curve' likely means [that] by the time this is over, 60 per cent of us will have been infected, to develop herd immunity," he said.

Sveriges strategi var att hålla nere smittan så sjukvården hinner med. Platta till kurvan.
Det genom diverse restriktioner.
Och det har vi lyckats med fram tills nu.

Det är den enda intressanta strategin för det är den vi haft.
Citera
2021-04-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hur orkar man likt en papegoja sitta och upprepa ett mail som skrevs precis i början på pandemin. Det har ju hänt lite sen dess om vi säger så när det kommer till kunskapsläge, åtgärder och ståndpunkter.

Hur vet du att Tegnell försökt radera sina arbetsmail förresten? Myndighetsmail sparas väl per automatik och går inte att radera.

Du diskuterar med en ytterst okunnig och märklig individ nu. Bara så du har detta klart för dig

Som tycks tro att ett mail mellan två personer för +1 år sedan är vår strategi
Man orkar liksom inte med sådana personer... Som du sa, likt en papegoja...
Citera
2021-04-17, 22:03
Medlem
Citat:
Jag har inte sett dig i trådar när folk dör i cancer, hjärt-kärl-sjukdomar eller av influensa?

Du verkar mest bry dig om Covid-19 om vi ska vara ärliga...

Vilka trådar kollade du så att du känner mig så väl redan?

Covid19 är en av de största händelserna ur folkhälsohänseende, klart det spelar roll för hur man ser på sin samtids ansvariga. Detta är en händelse av särskild dignitet. Men jag tycker om att läsa om medicinska framsteg också. Även självmordsfrågan har intresserat mig eftersom den delvis pratas bort eftersom inte kvinnor är överrepresenterade, också en sådan där sak som gör mig besviken på vår samtids ansvariga och vilka parametrar som gör att vissa liv värderas lägre. Precis som du resonerar gällande äldre.
Citera
2021-04-17, 22:07
Medlem
Citat:
Vilka trådar kollade du så att du känner mig så väl redan?

Covid19 är en av de största händelserna ur folkhälsohänseende, klart det spelar roll för hur man ser på sin samtids ansvariga. Detta är en händelse av särskild dignitet. Men jag tycker om att läsa om medicinska framsteg också. Även självmordsfrågan har intresserat mig eftersom den delvis pratas bort eftersom inte kvinnor är överrepresenterade, också en sådan där sak som gör mig besviken på vår samtids ansvariga och vilka parametrar som gör att vissa liv värderas lägre. Precis som du resonerar gällande äldre.

Och ändå vet du inte vad Sveriges strategi är?? Eller hur pass bra det faktiskt gått för oss jämfört med Europa i stort?
Märkligt.

Jag håller med dig om att Covid-19 är en stor händelse. Något man kommer minnas resten av livet.
Mycket på grund av de vansinniga restriktioner och annat trams som genomsyrat det här.

Påminner lite om HIV-hysterin.

Covid-19 är här för att stanna. Ju förr folk förstår det, desto bättre. Vi måste leva med detta viruset och relativt snart kommer vi skratta åt vansinnet som försegicks 2020/2021.

Det är jag helt övertygad om.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2021-04-17 kl. 22:34.
Citera
2021-04-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ja, det är körsbärsplockande eftersom du ALLTID kommer hitta bättre och sämre länder. 100% körsbärsplockande.

Sen har du mage att beskylla MIG för att välja ut några få länder?

HAHAHAHA! vad håller du på med?

Jag jämför med HELA Europa. Sverige nu alltså nere på 24:e plats i döda/capita.
Land efter land går förbi oss.

Snittet i antal döda ligger LÅÅÅNGT under snittet i Europa sedan månader tillbaka.

Och då ska vi komma ihåg att de 24 länder som nu gått förbi oss både raserat sin ekonomi, förstört barns framtid och berövat människor deras rörelsefrihet.

Till ingen nytta.

Döda per miljon
1) Czechia 2,648
2) Hungary 2591
3) Bosnia and Herzegovina 2386
4) Bulgaria 2186
5) Belgium 2036
6) Slovakia 2022
7) North Macedonia 2121
8) Slovenia 1997
9) Italy 1932
10) UK 1867
11) Portugal 1665
12) Spain 1646
13) Poland 1635
14) Croatia 1597
15) France 1538
16) Lithuania 1393
17) Moldova 1378
18) Romania 1362
19) Sweden 1359
20) Armenia 1300
Europe 1294
21) Switzerland 1207
22) Latvia 1095
23) Austria 1091
24) Netherlands 985
25) Georgia 985
26) Ireland 971
27) Germany 958
28) Greece 905
29) Ukraine 908
30) Estonia 815
31) Albania 814
32) Russia 721
33) Serbia 684
34) Denmark 422
35) Turkey 419
36) Azerbaijan 402
37) Belarus 255
38) Cyprus 234
39) Kazakhstan 177
40) Finland 160
41) Norway 130

Länder med mindre än 1 miljon invånare är exkluderade.
Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-04-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ja men förutsägelsen av R-värdet är inget som du snyter ut ur näsan i förbigående.
Snarare är det något man kan rekonstruera i efterhand.

För övrigt är det naturligtvis ganska självklart att de med låg smittspridning har lågt R-tal. Det är ju frågan om hur man skall åstadkomma detta som är grejen.
Det är förvisso sant. Det är svårt att förutspå ett R-tal, ännu svårare att påverka det.

Men det är vid det här laget uppenbart att smittsamma sjukdomar inte sprids lika effektivt i Norge som i Danmark, trots samma befolkningsstorlek. Och Sverige har en sämre rating än Danmark på i princip alla tänkbara sätt, som trångboddhet, urbanisering, andel invandrare, andel flerbostadshus, befolkningsmängd, decentralisering m.m.

Så när Danmark med blotta förskräckelsen lyckas balansera kring R=1, kan vi omedelbart dra slutsatsen att suppression aldrig hade varit ett alternativ i Sverige. Det räcker ju med att ha marginellt sämre förutsättningar än Danmark, så landar man i det här gänget med R>1, där ödet är beseglat från start. I det gänget får alla ungefär lika många smittade, nästan oavsett vad man gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in