2021-04-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
For att Tegnell själv uttalat att slutresultatet av hans strategi kan bli flockimmunitet via smitta.

Sen att han själv kallar strategin för platta till kurvan är en semantisk skillnad. Alla andra kallar det för flockimmunitetsstrategin.

Alla länder försöker platta ut kurvan. Betyder det då att alla länder har en flockimmunitetsstrategi då?? Och i så fall... vad bråkar du då om?
Citera
2021-04-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Man tänkte i dessa banor ja. Det gjorde alla.
Men det var inte vår strategi nej. Varken då eller nu. Vilket du hade vetat om du varit intresserad av ämnet och lyssnat på en enda presskonferens.

Faktum är ju att vi börjar bli bland de bästa i Europa nu och det är nog där skon klämmer för dig

Du har fel och Tegnell allt mer rätt för var dag som går. måste kännas jobbigt för dig

Tänkte i de banorna...

Jo tjena. Det blev ju internationella nyhetsreportage om det udda landet i Norden och mallgrodor som Giesecke njöt. För en kort stund.

Att vaccinet äntligen räddar oss från FHM känns inte jobbigt utan bra.
Jag är extremt besviken över att vi är sämst i Norden. Igen.
Citera
2021-04-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fungerar precis som jag beskriver. Om du lyckas hålla R-värdet under 1 så får du nästan inga smittade alls. Alla andra får ungefär lika många smittade.

Det stämmer också exakt med hur det ser ut runtom i världen. Alla länder har väldigt liknande dödstal, utom ett litet fåtal som knappt har några döda alls.

Norge, Finland och Island är de enda länderna i Europa som haft R<1 i den här pandemin. Resten har aldrig ens varit nära. Våra kurvor böljar upp och ner med immuniteten hos den drabbade delen av befolkningen. Fåfänga politiker tar åt sig äran för naturliga svängningar i en fysikalisk process som de inbillar sig att de styr.

Ja men förutsägelsen av R-värdet är inget som du snyter ut ur näsan i förbigående.
Snarare är det något man kan rekonstruera i efterhand.

För övrigt är det naturligtvis ganska självklart att de med låg smittspridning har lågt R-tal. Det är ju frågan om hur man skall åstadkomma detta som är grejen.
Citera
2021-04-17, 21:49
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Men det var fortfarande inte vår strategi. Utan ett mail.

Det var ett mail där valet av strategi diskuterades och Tegnell valde flockimmunitet.

Jag påstår att ditt försök till historierevisionism går sådär...
Citera
2021-04-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fungerar precis som jag beskriver. Om du lyckas hålla R-värdet under 1 så får du nästan inga smittade alls. Alla andra får ungefär lika många smittade.

Det stämmer också exakt med hur det ser ut runtom i världen. Alla länder har väldigt liknande dödstal, utom ett litet fåtal som knappt har några döda alls.

Norge, Finland och Island är de enda länderna i Europa som haft R<1 i den här pandemin. Resten har aldrig ens varit nära. Våra kurvor böljar upp och ner med immuniteten hos den drabbade delen av befolkningen. Fåfänga politiker tar åt sig äran för naturliga svängningar i en fysikalisk process som de inbillar sig att de styr.

Spot on!

Precis så!

Pandemin har sin gång till 90% oavsett vad. Vi kan nagga lite i kanten på den men i stora drag följer pandemin den naturliga gången. Det ser vi ju på kurvorna.

Sen försöker man skylla på sportlov eller på en befolkning som tröttnat eller på att en korvkiosk var öppen efter klockan 20:30,,, eller vad det nu kan vara.

Nedstängningar är ett nollsummespel. Smittan förflyttar sig bara till annan plats. Om du inte får sitta på restaurang så spreds smittan i hemmet eller på arbetsplatsen istället. Men den spreds.

Och det är ju precis det här vi ser ute i Europa och världen. Kurvor som böljar fram och tillbaka som en pandemi alltid har gjort.
Citera
2021-04-17, 21:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Alla länder försöker platta ut kurvan. Betyder det då att alla länder har en flockimmunitetsstrategi då?? Och i så fall... vad bråkar du då om?

Nu ljuger du. Alla länder kör definitivt inte med platta till kurvan.

Du kan kanske förklara vad som menades med att riva av plåstret snabbt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Det var ett mail där valet av strategi diskuterades och Tegnell valde flockimmunitet.

Det råder ju ingen tvekan om att så var fallet.
Men regeringen måste ju räddas så det där mejlet finns nog inte heller. Inte egentligen.

Om de inte talar om det på FHM:s pressträffar så finns det inte.
På FHM:s pressträffar talar gud direkt med befolkningen via Anders Tegnell och därmed är det på dessa som sanningen sägs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Tänkte i de banorna...

Jo tjena. Det blev ju internationella nyhetsreportage om det udda landet i Norden och mallgrodor som Giesecke njöt. För en kort stund.

Att vaccinet äntligen räddar oss från FHM känns inte jobbigt utan bra.
Jag är extremt besviken över att vi är sämst i Norden. Igen.

De reportagen tystnade ganska snabbt när länderna de sändes ifrån fick skyhöga dödstal som var långt högre än Sveriges

Idag hör du inte ett ord om det där. Det var länge sedan.

Kanske för att det dels inte var vår strategi vilket påtalats tusen gånger och dels för att vi faktiskt lyckats så bra som vi gjort.
Citera
2021-04-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Nej, det gjorde han inte. Ren och skär lögn.

Sverige valde att försöka hålla nere smittan. Det är därför vi har restriktioner. Som i alla andra länder.
Citera
2021-04-17, 21:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Kan du förklara varför Tegnell sa att Sveriges o UK strategi var lika i början av pandemin?

Som minneshjälp finns en länk om britternas strategi

https://www.futurelearn.com/info/courses/pandemics-modelling-and-policy/0/steps/96819
Citera
2021-04-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu ljuger du. Alla länder kör definitivt inte med platta till kurvan.

Du kan kanske förklara vad som menades med att riva av plåstret snabbt?

Nä, Brasilien kör inte med det. Men i stort sett övriga världen kör med den strategin. Sverige likaså.

Sverige väldigt framgångsrikt dessutom. Nu nere på 24:e plats i Europa i döda per capita. Inte många länder kvar nu som kan gå om oss
Citera
2021-04-17, 21:55
Medlem
Citat:
Har du alltid tyckt det varit jobbigt att 90 000 människor i sverige dör varje år?
Och nu blev det ca 97 000 och då blev det superjobbigt helt plötsligt??

En minimal överdödlighet under 2020. En av de bästa i Europa.

Ja, du kanske är en känslig person jag vet inte men du får nog börja lära dig att människor dör i Sverige och i världen.
Och att i en pandemi så blir det några fler i de allra, allra flesta länderna. Det är ju själva innebörden av en pandemi...

De äldre på SÄBON vårdas nästan aldrig på sjukhus. Varken nu, tidigare eller kommer göras framöver. Av anledningar du borde veta om, om du är intresserad.

Jag tyckte även Estoniakatastrofen var jobbig trots att det bara var en krusning i dödsstatistiken.
Du har en instrumentell människosyn till skillnad från mig. Du är en av dem som så träffande beskrivs i romanen av Gabriel García Márquez.

Jag tror något har hänt, du gömmer dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in