Citat:
Ursprungligen postat av
Perlite
Den du länka är bra. Finns dock billigare. Såg en på öob som kostade 49kr och då var det runt 50 individuella celler. Såg en på dollarstore för 20kr men då var det inte individuella celler utan ett pluggbräte med totalt 20 celler. Den kan du fylla på vatten i behållaren längst ner. Den från dollarstore får du också använda en smörkniv för att plocka ut plantan från brätet. Det är lite meckigt och svårt att göra rätt första gången. Därför skulle det nog vara bättre med individuella celler som man bara kan plocka ut en i taget och vända på så att hela plantan med rötterna kommer ut när man ska transplantera.
Om dom säger 10 dagar så räkna med 5-8 dagar.
Med plastlådan kan du komma undan med 7 dagar men då har du stängt lock. Nackdelen med stängt lock är att det blir ganska varmt dock är fördelen med stängt lock att fukten inne i lådan hålls kvar och du behöver inte vattna lika ofta. Annars får du lämna en springa och besöka var 2-3 dag.
Om du bara håller uppsikt över dina små plantor och alla tittar upp så skulle jag säga att dom flesta kommer att överleva. Mitt problem har varit att jag inte haft tid att titta till dom ofta. Ibland har jag lämnat en springa och så kommer jag tillbaka efter 7 dagar och då har dom torkat ut och fukten lämnat lådan. När du driver upp i drivhus eller plastlåda så är det precis som ett växthus på tomten. Ingen skillnad. Jag kör plastlåda och fönsterkarm. Har inte så stor plats vid fönsterkarmen så det får bli ute i plastlåda oxå.
Alright, tack! Jag kommer nog att göra precis som du, får bli runt hälften hemma och hälften utomhus båda i den jag länkade

Vilken metod föredrar du för att få ut den lilla roten ur fröna, lägga ner dem i vattenglas eller lägga dem under våt handduk? När är det dags att börja med alltihop? Om 1-2 veckor kanske? Tänker att de jag driver inomhus får stanna här i kanske en vecka eller två sedan direkt i bädden med dem, låter det bra?