2021-04-17, 13:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är glad över att UK lämnade EU. Sedan ser jag det som något positivt att det sker splittringar inom landet. Jag hoppas ju att Skottland och förhoppningsvis även Wales lämnar, samt att Nordirland förenas med Irland. Vi får se vad som sker först, troligen Skottlands utträde.

Boris Johnson har redan sagt att man inte tänker acceptera någon folkomröstning om det skotska Frihetspartiet vinner parlamentvalet.

Vi får se om han håller det löftet och hotet, skulle han göra det så lär vi tyvärr få se ett skotskt IRA inom vår livstid
Citera
2021-04-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Inte för att vara sådan nu, men har du aktivt kollat med PostNord?

Om det nu skulle bara så att det ska vara tullfritt så kan de ha klantat sig, jag vet om att de gör det ibland även när importen är från ett annat EU land.

Jag pratade med dom i förra veckan och sade att all handel från UK ifrån privatpersoner ska kunden betala moms på. Däremot verkar inte dom brittiska företagen riktigt ha koll på detta ännu. Men visst vi är ju bara i "början" på Brexit, så det verkar som det råder oklarheter ännu.
Citera
2021-04-17, 13:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Jag pratade med dom i förra veckan och sade att all handel från UK ifrån privatpersoner ska kunden betala moms på. Däremot verkar inte dom brittiska företagen riktigt ha koll på detta ännu. Men visst vi är ju bara i "början" på Brexit, så det verkar som det råder oklarheter ännu.
Jag antar att företaget skall dra av momsen när de säljer till utlandet och sedan får den som tar emot paketet betala in momsen. Det borde inte råda oklarheter om det nu.

Problemet är att EU tillåter att handel försvåras. PostNord får lägga på 150 kronor på två filmer bara för att de kommer utifrån EU. Det måste bort.
Citera
2021-04-17, 16:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag antar att företaget skall dra av momsen när de säljer till utlandet och sedan får den som tar emot paketet betala in momsen. Det borde inte råda oklarheter om det nu.

Problemet är att EU tillåter att handel försvåras. PostNord får lägga på 150 kronor på två filmer bara för att de kommer utifrån EU. Det måste bort.

Nej problemet är att brittiska företag luras av dina favoriter.

Det är inte EU som har ansvaret att exportörerna har koll på reglerna och hur det funkar
Citera
2021-04-17, 16:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nej problemet är att brittiska företag luras av dina favoriter.

Det är inte EU som har ansvaret att exportörerna har koll på reglerna och hur det funkar
Men problemet ligger inom EU. Om PostNord kan slå på 150 kronor på två filmer så måste EU agera.
Citera
2021-04-17, 19:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Men problemet ligger inom EU. Om PostNord kan slå på 150 kronor på två filmer så måste EU agera.

Problemet ligger i att det brittiska företagen inte lär sig hur det fungerar.

Storbritannien är inte längre med i tullunionen därav försvinner vissa rättigheter.

Gråter du lika mycket över att du inte kan använda ditt abonnemang efter att du säger upp det?
Citera
2021-04-17, 19:55
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Boris Johnson har redan sagt att man inte tänker acceptera någon folkomröstning om det skotska Frihetspartiet vinner parlamentvalet.

Vi får se om han håller det löftet och hotet, skulle han göra det så lär vi tyvärr få se ett skotskt IRA inom vår livstid

Vi får se hur det går i valet 2024. Det är möjligt att han måste acceptera det, alternativt förlorar valet och då spelar hans åsikt ingen roll alls.
Citera
2021-04-17, 20:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vi får se hur det går i valet 2024. Det är möjligt att han måste acceptera det, alternativt förlorar valet och då spelar hans åsikt ingen roll alls.

Det skotska valet är den 6:e maj, så om 3 veckor och inte 2024.
Skottland har ett helt eget val till sitt parlament.
De är en helt egen nation på nästan alla plan utom några få.

Skulle Boris Johnson köra fullt ut med att neka skottarna rättigheterna till en folkomröstning så skulle jag inte bli förvånad över om vi får se något i stil med SRI inom de närmsta åren.
Detta ovanpå att det absolut skulle överbevisa att NIRA har rätt, vilket i sin tur kommer att leda till att vi dessvärre kommer att få se en återgång till hur det var innan "Good Friday" avtalet.
Citera
2021-04-17, 20:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Det skotska valet är den 6:e maj, så om 3 veckor och inte 2024.
Skottland har ett helt eget val till sitt parlament.
De är en helt egen nation på nästan alla plan utom några få.

Skulle Boris Johnson köra fullt ut med att neka skottarna rättigheterna till en folkomröstning så skulle jag inte bli förvånad över om vi får se något i stil med SRI inom de närmsta åren.
Detta ovanpå att det absolut skulle överbevisa att NIRA har rätt, vilket i sin tur kommer att leda till att vi dessvärre kommer att få se en återgång till hur det var innan "Good Friday" avtalet.

Nu tänkte jag på det brittiska valet, inte det skotska valet. Skulle självständighetsrörelsen bli för stark, skulle inte ens BJ kunna neka dem i längden.
Citera
2021-04-17, 20:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Problemet ligger i att det brittiska företagen inte lär sig hur det fungerar.

Storbritannien är inte längre med i tullunionen därav försvinner vissa rättigheter.

Gråter du lika mycket över att du inte kan använda ditt abonnemang efter att du säger upp det?
Nej.
PostNord lägger på 150 kronor på två filmer eftersom de kommer utifrån EU. Det har inget med de utländska företagen att göra. Det är ett problem inom EU. Det måste lösas inom EU.

EU försvårar handeln med företag utanför EU. EU kommer att sluta som Sovjetunionen. Företagen får ingen konkurrens och kvalitén blivit dålig.

Vi har rätt att handla från Storbritannien utan tull. Men EU försvårar detta genom att låta postföretaget lägga på orimlig avgift.
Citera
2021-04-17, 20:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Nu tänkte jag på det brittiska valet, inte det skotska valet. Skulle självständighetsrörelsen bli för stark, skulle inte ens BJ kunna neka dem i längden.

BJ har redan gått ut med att man inte tänker acceptera en ny folkomröstning vilket är det stora problemet.

Vi ser redan nu hur otroligt inkompetent han hanterar allt från Brexit till pandemin, hur ska han kunna hantera om skottarna börjar kräva frihet från London utan att göra saken värre?
Citera
2021-04-17, 20:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Nej.
PostNord lägger på 150 kronor på två filmer eftersom de kommer utifrån EU. Det har inget med de utländska företagen att göra. Det är ett problem inom EU. Det måste lösas inom EU.

EU försvårar handeln med företag utanför EU. EU kommer att sluta som Sovjetunionen. Företagen får ingen konkurrens och kvalitén blivit dålig.

Vi har rätt att handla från Storbritannien utan tull. Men EU försvårar detta genom att låta postföretaget lägga på orimlig avgift.

Postnord lägger på en tullavgift för att det är varor som kommer från ett icke EU land.
Det är samma princip som om du skulle köpa något från Ryssland, Etiopien eller USA, du betalar tullavgiften.

Du måste helt ärligt talat vara född långt efter vi gick med i EU, vara en otroligt korkad individ eller en ren och skär lögnare som antingen inte mins eller inte vet att det var exakt så det fungerade för all import, det är inte ett problem inom EU, det är en naturlig del inom internationell handel.

Så för att förtydliga för dig.

Oavsett medlemskap i EU så hade du fortfarande fått betala en tullavgift för importerade varor från ett annat land som inte har ett frihandelsavtal med Sverige.
Innan vi gick med i EU så hade vi enbart denna typ av avtal med de andra nordiska länderna och inte med Storbritannien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in