2021-04-17, 18:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har du någon info om vaccinationsgraden hos de 77 smittade i Storbritanien?

Tyvärr inte men delar ditt intresse. Väldigt intressant få reda på om vacciner biter på indiska. Samt om tidigare infektion ger skydd.
Citera
2021-04-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyvärr inte men delar ditt intresse. Väldigt intressant få reda på om vacciner biter på indiska. Samt om tidigare infektion ger skydd.

Onekligen är det så.
Citera
2021-04-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, jo jag vet att Tjeckiens dödstal är långt högre än Sveriges. Men det beror ju inte på en kollapsad sjukvård utan enormt hög smittspridning.

Faktum är ju att halva Europa nu gått förbi Sverige som är nere på 23:e plats i döda/capita. Fler och fler passerar hela tiden. Snart ett par till.

Vi kommer klara den här pandemin relativt bra och har så gjort fram tills nu. Den bättre halvan i Europa.
Om du tittar på smittspridning per miljon invånare så ligger Sverige på 13e plats i världen. De länder i Europa som har mer är samtliga små länder varav flera i Östeuropa. Det beror inte på att vi testar mer. Sverige ligger testar inte särskilt mycket.
Att vi har lägre dödstal beror väl mest på att vi har hyfsad vård och kanske vaccinationerna.
Citera
2021-04-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu gäller diskussionen vad myndigheterna strävar efter o inte utfallet.

Tegnell ville ha R strax över 1 medan andra ville ha så lågt som möjligt.
Nej, Tegnell ville ha R=0, men fattade redan från början (till skillnad från nästan alla andra) att det var omöjligt att ens uppnå R<1 för Sveriges del, och gjorde det bästa av en dålig situation. Han undvek det ena av två dåliga saker.
Citera
2021-04-17, 19:30
Medlem
Naturligtvis ordnade FoHM och Tegnell så att appen som utvecklats för smittspårning inte började användas. Den skulle ju hindrat Sverige att nå flockimmunitet.

https://www.expressen.se/nyheter/msb-utvecklade-app-for-15-miljoner-blev-stoppade/
Citera
2021-04-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, Tegnell ville ha R=0, men fattade redan från början (till skillnad från nästan alla andra) att det var omöjligt att ens uppnå R<1 för Sveriges del, och gjorde det bästa av en dålig situation. Han undvek det ena av två dåliga saker.
Har du r0 mindre än 1 så minskar smittan. Har man det under en längre tid så försvinner den.
Sverige har haft mycket hög spridning även om du jämför med Europa. Det är i stort bara Tjeckien och några miniatyrländer som hittills är värre. När det gäller dödlighet ser det lite bättre ut. Sverige har inte sämst sjukvård.
Senast redigerad av climasol 2021-04-17 kl. 19:34. Anledning: Fel
Citera
2021-04-17, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Kan du förklara för mig varför de flesta länderna i Europa ligger på ungefär samma siffror som Sverige trots att i Sverige försöker vi smitta alla och överallt annars försöker de stoppa smittan?

Är det deras regeringar, deras smittskydd eller helt enkelt deras befolkning som är tusen gånger sämre än Tegnell?
Glöm inte att vi dessutom avlivar den äldre befolkningen!
Citera
2021-04-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Kan du förklara för mig varför de flesta länderna i Europa ligger på ungefär samma siffror som Sverige trots att i Sverige försöker vi smitta alla och överallt annars försöker de stoppa smittan?

Är det deras regeringar, deras smittskydd eller helt enkelt deras befolkning som är tusen gånger sämre än Tegnell?

Ja, han verkar tämligen amatör-mässig och talanglös på att smitta ner befolkningen, den där Tegnell.

Tror vi ligger ganska bra till med antikroppar nu, och ihop med vaccinen och den soliga årstiden gissar jag att prognosen är riktigt bra för Sverige. Väldigt många av de äldre är nu vaccinerade, vilket är toppen. Hoppas bara att vi orkar hålla ut ett tag till så man inte släpper allt bara för att man har fått vaccin.

Vi kommer även komma ur detta utan någon ekonomisk super-katastrof, med allt vad det innebär i lidande. Samhället tuffar trots allt på ganska skapligt än så länge. Dock har många företag haft det tufft, och i förlängningen dess anställda. Men det kunde ha varit mycket värre om vi inte hade varit lite sansade med den auktoritära paniken.
Citera
2021-04-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, de är outliers.

Om du inte vet vad den termen betyder så kan du google.

Men i korta drag: Något som sticker ut väldigt mycket ifrån mängden. Något som skiljer sig avsevärt från övriga i en graf eller statistik.

Jag är utbildad i statistik men tack ändå.
Jag förstår varför du vill använda en instrumentell och anonym term istället för att säga som det är; att de är framgångsrika.

Ingemar Stenmark var också en outlier fast jag tycker det är bra mycket mer roligt och ärligt att säga att han var djävligt bra på slalom istället. Mer illustrativt. Men i din jantevärld var det väl bara slump det med?

Som sagt de låga förväntingarnas nationalism och tillvänjningen vid densamma med sådana som dig som advokater. Och här skall minsann inte "turländer" som Finland och Nya Zeeland komma och tro att de är något eller att de gjort något bra.

Det är både tragiskt och genomskinligt att höra alla av din sort som tycker vi skall nöja oss med sekunda vara.
Citera
2021-04-17, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag är utbildad i statistik men tack ändå.
Jag förstår varför du vill använda en instrumentell och anonym term istället för att säga som det är; att de är framgångsrika.

Ingemar Stenmark var också en outlier fast jag tycker det är bra mycket mer roligt och ärligt att säga att han var djävligt bra på slalom istället. Mer illustrativt. Men i din jantevärld var det väl bara slump det med?

Som sagt de låga förväntingarnas nationalism och tillvänjningen vid densamma med sådana som dig som advokater. Och här skall minsann inte "turländer" som Finland och Nya Zeeland komma och tro att de är något eller att de gjort något bra.

Det är både tragiskt och genomskinligt att höra alla av din sort som tycker vi skall nöja oss med sekunda vara.
Tycker inte vi har särskilt låga förväntningar. Vi förväntar oss att Sverige ska vara bland de bästa precis så som Sverige också är.
Citera
2021-04-17, 19:44
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, han verkar tämligen amatör-mässig och talanglös på att smitta ner befolkningen, den där Tegnell.

Tror vi ligger ganska bra till med antikroppar nu, och ihop med vaccinen och den soliga årstiden gissar jag att prognosen är riktigt bra för Sverige. Väldigt många av de äldre är nu vaccinerade, vilket är toppen. Hoppas bara att vi orkar hålla ut ett tag till så man inte släpper allt bara för att man har fått vaccin.

Vi kommer även komma ur detta utan någon ekonomisk super-katastrof, med allt vad det innebär i lidande. Samhället tuffar trots allt på ganska skapligt än så länge. Dock har många företag haft det tufft, och i förlängningen dess anställda. Men det kunde ha varit mycket värre om vi inte hade varit lite sansade med den auktoritära paniken.

Medan Expressen kommer med domedags rubriker.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-tillbaka-over-1-ar-valdigt-olyckligt/
Citera
2021-04-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Har du r0 mindre än 1 aå minskar smittan. Har man det under en längre tid så försvinner den.
Sverige har haft mycket hög spridning även om du jämför med Europa. Det är i stort bara Tjeckien och några miniatyrländer som hittills är värre. När det gäller dödlighet ser det lite bättre ut. Sverige har inte sämst sjukvård.
Det är bara två länder på det europeiska fastlandet som visat sig vara tillräckligt små, isolerade och glesbefolkade för att med nöd och näppe pressa ner R<1, utan att bottna i immunitet. Det är Norge och Finland.

Alla andra länder i Europa har tvingats parkera på R>1 genom hela pandemin. Det är därför smittan böljar upp och ner med höga toppar i alla länder i Europa utom de här två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in