Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Vaccination verkar vara enda sättet. Manaus i Brasilien uppnådde ju förmodligen temporär flockimmunitet under första vågen men drabbades sedan igen. Effekten klingade av.
Så förmodligen handlar det om kontinuerlig vaccination tills viruset tryckts tillbaka såpass att det går att minska vaccinationsintensiteten. Såvida inte nya framsteg görs i vaccinationsforskningen, det sker en hel del där.
Någon reell flockimmunitet som "klarar sig själv" tror jag vi kan avskriva. Vilket ju också gäller andra coronavirus såsom corona-förkylningar.
Kanske kommer covid19 sakta klinga av i farlighet och bli en del av de vanliga förkylningarna? Hur som helst kommer vi nog få vaccinera, inte minst äldre, kontinuerligt under lång tid. Och de som inte vill vaccineras kommer dö i högre utsträckning när de kommer över ca. 70.
Om effekten klingade av så snabbt finns det ju heller ingen idé att vaccinera. Då skulle den effekten också klinga av ganska snabbt.
Det som hänt i Manaus tror jag inte ett dyft på då det varit kaos där länge och några tester/studier/forskning som är seriöst har inte bedrivits.
Man TROR en himla massa hela tiden. Och det ligger inte riktigt för mig.
Ja, detta kommer cirkulera för all framtid. Helt enig.
Men i takt med att människor blir utsatt för smittan, får upp motståndskraften och blir vaccinerade så kommer dess "farlighet" klinga av.
Den är ju redan nu inte särskilt farlig med en dödlighet på 0,3 - 0,5% enligt WHO, vilket är väldigt lågt.
Problemet är att den är farlig på riktigt för personer +80 med en dödlighet på närmare 15%.
Men visst kommer det klinga av men grundsmittan kommer alltid cirkulera i världen.