Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Iran använder ju sina kärnkraftverk för mining.
Dom skulle ha allt att tjäna på om ingen annan bedriver mining.
Allt handlar ju om huruvida vi har ett bra substitut eller inte. Om vi inte har ett bra substitut kommer länderna som förbjuder mining straffa sig själv. Allt tyder på att Ethereum just nu driver fram ett bra substitut. Så vad som händer med den eventuella Bitcoin-forken utan PoW vet jag inte, men verkar ju då troligt att det finns någon väg framåt helt oavsett. Mest naiva är ju bara att låta folk claima BTC på en ny kedja, svårt att se att man inte skulle ha konsensus/legitimitet vid något sådant. Nu är det låst, fungerar endast för Ethereum pga att det alltid varit i roadmap. Men vi pratar ju om ett scenario där ~hela världen vill döda PoW, och det räcker nog för att kunna forka BTC också.
Ethereum har ju "bootstrappat" Ethereum 2 genom Ethereum 1 pow. I ett sådant här scenario scenario skulle ju samma sak gälla BTC. Och intressant nog vore det då förbjudet att göra det igen.
Hursomhelst, detta teoretiska narrativ handlar ju om att vi helt uppenbarligen har en efterbliven generation under oss som tror att små barn som tycker och känner saker är Einstein osv. Vi kan summera det med "how dare you" som svar till aktioner som gjort att avsändaren överhuvudtaget lever; Greta skulle obv inte ha en chans att leva utan den explosiva industrialiseringen.
Den generationen är nu inne och vevar i detta och vi pratar då om en grupp människor - kalla dem woke eller något annat - som konsekvent ger sig in i saker de inte begriper och tror ändå att de förstår sakerna tillräckligt bra att reglera dem, dvs det någon slags kollektiv dunning kruger. "Ehhh jag fattar inte det här med data men jag borde nog reglera Bitcoin tror jag för det känns så!".
Jag vet inte hur stor gruppen/rörelsen är, jag vet bara att den är
jättestor; utbredd intellektuell idiocracy. Om den är tillräckligt stor och vi har ett bra substitut finns alla möjligheter att de driver igenom förbud för PoW.