2021-04-14, 21:09
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Se där, en 255 år gammal lag som inte riktigt känns anpassad till dagens internet-samhälle där man kan få fram det mesta med några enkla knapptryck.

Jag tycker inte alls om att vem som helst med några enkla knapptryck kan slå upp följande uppgifter:
Mitt fullständiga namn.
Mitt fullständiga personnummer.
Om jag bytt efternamn.
Min adress.
Min tidigare adress.
Om jag äger fordon, och vad de har för modell, färg och reg.nummer.
Om jag äger hundar och vad de har för ras och födelseår.
Om jag har skött min ekonomi.
Om jag är straffad.
Och därefter kan man se exakt var mitt hus ligger och ur det ser ut med hjälp av t.ex. Google Maps.

Varför skall vi som är medborgare i Sverige inte ha rätt till någon personlig integritet?!
Och vad blir nästa steg? Lägga upp alla människors sjukhusjournaler helt öppet på nätet?

Visst, jag förstår att denna offentlighet är praktiskt om man vill hitta adressen till någon för att i all vänlighet skicka ett julkort. Men det blir också en guldgruva för den som vill stalka någon, begå inbrott, rån o.dyl.
Vad jag förstått är Sverige ganska extremt när det gäller att lägga upp folks uppgifter på det här sättet. I Kanada, Staterna och flertalet europeiska länder tillämpar man inte detta. (Tyvärr har jag inga konkreta källor framför mig, men det är vad jag hört från svenskar som turistat/bosatt sig utrikes. Om det inte stämmer, så påpeka gärna detta.)

Det finns många bra saker med Sverige, men vår form av offentlighetsprincip, samt det ganska nya påfundet att försvåra för oss som föredrar att använda kontanter, är två saker jag helt ärligt hatar med det här landet.

Instämmer helt och hållet. I början tänkte jag att MrKoll var bra, då man kan hålla koll på grova brottslingar i sitt bostadsområdeområde. Sedan gick jag på en Tinderdejt med en person, som jag fick en något dålig magkänsla om efter att ha träffat irl. Det här var ingen bra person liksom. Han började ringa mig vid ett flertal tillfällen efteråt, trots att jag varken svarade, men tillslut skrev jag något drygt som svar och avföljde honom på insta. Någon vecka efter detta (hade inte hört något ifrån honom på ett tag), så satt jag i vardagsrummet och tittade på tv. Man har otrolig insyn ifrån gatan utanför och kan se en person som står upp väldigt tydligt utifrån. Precis när jag reser mig ifrån fåtöljen och ställer mig upp (framför fönstret) så ringer han. Det är tänt i vardagsrummet så jag vet att om någon är på gatan kan de i princip se mitt ansiktsuttryck. Att han ringde precis när jag ställde mig upp var troligtvis en slump, men det enda som dyker upp i mitt huvud är Google Earth bilden, där det räcker med någons fulla namn för att man i princip ska få en guidad tur hem till någon. T.o.m. folks bilar är ju ibland med på Google Earth/maps bilden. Jag har antagligen sett för många skräckfilmer men man kan ju inte förneka att MrKoll är en guldgruva för stalkers.

Jag är ju själv en flitig användare av MrKoll så jag ska väl egentligen inte säga något, men känner mig något kluven i frågan.
Citera
2021-04-15, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Råkade se att någon den senaste månaden sökt uppgifter om mig via Mrkoll vilket förvånar mig.

Vad innebär detta? Ett försök till personkapning eller bara intresse för mina privata förhållanden?

I det senare fallet undrar jag vad för uppgifter som sidan faktiskt lämnar ut. Informationen på Mrkoll är ganska oklar och jag har fått det i trycket att det handlar om förekomst i domar och liknande.

Ganska oroväckande om det finns folk tror att man varit föremål för rättslig prövning, särskilt som jag antar att man inte kan få info från sidan om vem som fått för sig att söka på mig.

Jag kan nästan veta allt om dig på MrKoll. Jävligt absurt
Citera
2021-04-15, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Tar de inte bort uppgifterna efter gallringstid kan du Polisanmäla dem. Olagligt. Dessutom grovt förtal.

Vad snackar du om "grovt förtal"

Det kan denne inte alls göra.
Citera
2021-04-15, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Instämmer helt och hållet. I början tänkte jag att MrKoll var bra, då man kan hålla koll på grova brottslingar i sitt bostadsområdeområde. Sedan gick jag på en Tinderdejt med en person, som jag fick en något dålig magkänsla om efter att ha träffat irl. Det här var ingen bra person liksom. Han började ringa mig vid ett flertal tillfällen efteråt, trots att jag varken svarade, men tillslut skrev jag något drygt som svar och avföljde honom på insta. Någon vecka efter detta (hade inte hört något ifrån honom på ett tag), så satt jag i vardagsrummet och tittade på tv. Man har otrolig insyn ifrån gatan utanför och kan se en person som står upp väldigt tydligt utifrån. Precis när jag reser mig ifrån fåtöljen och ställer mig upp (framför fönstret) så ringer han. Det är tänt i vardagsrummet så jag vet att om någon är på gatan kan de i princip se mitt ansiktsuttryck. Att han ringde precis när jag ställde mig upp var troligtvis en slump, men det enda som dyker upp i mitt huvud är Google Earth bilden, där det räcker med någons fulla namn för att man i princip ska få en guidad tur hem till någon. T.o.m. folks bilar är ju ibland med på Google Earth/maps bilden. Jag har antagligen sett för många skräckfilmer men man kan ju inte förneka att MrKoll är en guldgruva för stalkers.

Jag är ju själv en flitig användare av MrKoll så jag ska väl egentligen inte säga något, men känner mig något kluven i frågan.

Du är kluven?
Nej.
Du är som alla andra.
Du ville veta allt om alla men vill bara att andra ska veta det du vill dela med dig.
Citera
2021-04-15, 16:06
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad snackar du om "grovt förtal"

Det kan denne inte alls göra.

Efter 5 år gallras dina gamla synder så de inte skall göra det omöjligt att kunna få tex ett arbete. Upplysningstjänster får inte ha kvar gamla felaktiga uppgifter. Det är förtal. De hänger ju ut folk med felaktiga, inaktuella uppgifter som är klandervärda.

Har Mr. Koll kvar uppgifter som gallrats och du tex blir av med ditt jobb pga detta kan de bli ersättningsskyldiga. Kan bli stora belopp. Samt så bryter de ju mot Dataskyddsförordningen (DSS). Kan bli stämd i EU domstol och få vite på miljontalskronor i böter. Men så korkade kan de väl inte vara. Gallrar de inte sina uppgifter på Mr.Koll?
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-04-15 kl. 16:11.
Citera
2021-04-15, 16:16
Medlem
KungPungPats avatar
Jag har sökt på kriminella som jag växte upp med men som valde gänglivet och har setat i fängelset.. men dom hängs inte ut eftersom jag antar att dom som lever i den världen skyddas av skatteverket som inte låter kriminella ha en offentlig adress där andra kriminella kan hitta dom.

Mrkoll och skatteverket vill inte hänga ut grovskurkar, dom vill hänga ut alla andra och småskurkarna.

I Amerika kallas det för doxing när nån lägger ut någon adress på nätet för att få massa galningar online att trackassera eller attackera. Sen ringer galningarna till polisen och säger att det är nån som mördar folk och har pistol på den adressen.. och sen åker poliser dit med automatvapen för att kolla om det är sannt.

i Sverige vet jag att det hände en streamer som satt och spela medans polisen stormade in mitt i allt.

Dom flesta människor kan ha sina adressen online eftersom dom är modiga och ignoranta om sånnt som kan hända om man har en vistelseadress uthängt på nätet..

men vissa kan dock inte ha nån adress på nätet.. som mig tex. som fick sms från nån kriminell förortsgängster som skrev min vistelseadress till min telefon.. tillsamans med hot mot mitt liv.

Skatteverket vägrar att ta bort uthängningen av adressen trots att jag berättar om den kriminella som skickade sms. Skatteverkets svar är att jag ska gå till polisen och sen ska dom avgöra om jag behöver slippa få min vistelseadress uthängd på nätet av skatteverkets skattedeklarationer som inte har nånting med mig att göra.

Skammligt och väldigt farligt att skatteverket gör sånnt som utsätter folk för livsfaror.
Citera
2021-04-15, 18:56
Avstängd
Citat:
Efter 5 år gallras dina gamla synder så de inte skall göra det omöjligt att kunna få tex ett arbete. Upplysningstjänster får inte ha kvar gamla felaktiga uppgifter. Det är förtal. De hänger ju ut folk med felaktiga, inaktuella uppgifter som är klandervärda.

Har Mr. Koll kvar uppgifter som gallrats och du tex blir av med ditt jobb pga detta kan de bli ersättningsskyldiga. Kan bli stora belopp. Samt så bryter de ju mot Dataskyddsförordningen (DSS). Kan bli stämd i EU domstol och få vite på miljontalskronor i böter. Men så korkade kan de väl inte vara. Gallrar de inte sina uppgifter på Mr.Koll?

"gallras"... va?
de finns alltid i systemet.

uppgifterna är inte felaktiga och de får visst ha kvar de, tacka utgivningsbeviset för det..
vore som att säga att gamla brottsartiklar måste tas bort bara för det "gallrats" jisses vad du är korkad.

Nej. Nej. & återigen Nej.
De kommer inte bli ersättningsskyldiga.
Det är offentliga uppgifter som de har utgivningsbevis för att publicera.
De får ha kvar uppgifterna hur länge de vill, men med anledning att de säljer företagstjänster vill de självfallet ha relevanta uppgifter också så därför gallrar de.
Läs mer på deras hemsida.

jävla pucko. sluta sprid felaktigheter.
Citera
2021-04-16, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaloneXD
Jag kan nästan veta allt om dig på MrKoll. Jävligt absurt
Kan man inte ta bort sig t ex skrev någon att man kan skriva sig utomlands och anmäla det till Skatteverket så är det klart?
Citera
2021-04-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"gallras"... va?
de finns alltid i systemet.

uppgifterna är inte felaktiga och de får visst ha kvar de, tacka utgivningsbeviset för det..
vore som att säga att gamla brottsartiklar måste tas bort bara för det "gallrats" jisses vad du är korkad.

Nej. Nej. & återigen Nej.
De kommer inte bli ersättningsskyldiga.
Det är offentliga uppgifter som de har utgivningsbevis för att publicera.
De får ha kvar uppgifterna hur länge de vill, men med anledning att de säljer företagstjänster vill de självfallet ha relevanta uppgifter också så därför gallrar de.
Läs mer på deras hemsida.

jävla pucko. sluta sprid felaktigheter.

Nej de får självklart inte ha kvar tex gamla domar om de gallrats ur Polisens belastningsregister. De är inaktuella och felaktiga. Lite kul, jag känner folk som jobbar med DSS, de älskar att stämma företag och vinner alltid. De säger att vi behöver felaktiga personuppgifter över tid, så tex 10 stycken belastningsuppgifter från Mr.Koll som gallrats av Polisen och över tid så det tydligt framgår att de inte gjort ett enstaka fel. Så radda upp 10 fel så har vi ett solid case sedan och kan kräva skadestånd.
Citera
2021-04-16, 15:38
Avstängd
Citat:
Nej de får självklart inte ha kvar tex gamla domar om de gallrats ur Polisens belastningsregister. De är inaktuella och felaktiga. Lite kul, jag känner folk som jobbar med DSS, de älskar att stämma företag och vinner alltid. De säger att vi behöver felaktiga personuppgifter över tid, så tex 10 stycken belastningsuppgifter från Mr.Koll som gallrats av Polisen och över tid så det tydligt framgår att de inte gjort ett enstaka fel. Så radda upp 10 fel så har vi ett solid case sedan och kan kräva skadestånd.

Enligt vilken lag då?
Citera
2021-04-16, 21:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Tar de inte bort uppgifterna efter gallringstid kan du Polisanmäla dem. Olagligt. Dessutom grovt förtal.

Det finns ingen lag som säger att sånt är olagligt men det går alltid att göra en anmälan. Det går att anmäla vad som helst och vem som helst. Jag kan ringa till polisen och anmäla att en bilist inte lämnade mig företräde för tre år sen. Sen om polisen gör en utredning av det eller avfärdar det som svammel är en annan femma.
Citera
2021-04-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det finns ingen lag som säger att sånt är olagligt men det går alltid att göra en anmälan. Det går att anmäla vad som helst och vem som helst. Jag kan ringa till polisen och anmäla att en bilist inte lämnade mig företräde för tre år sen. Sen om polisen gör en utredning av det eller avfärdar det som svammel är en annan femma.

öh? Känner du till Dataskyddsförordningen (GDPR)? Det är till för att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter. Kopplar det här företaget ihop uppgifter om personer med ett inaktuellt och felaktigt straffregister är det straffbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in