Citat:
Se där, en 255 år gammal lag som inte riktigt känns anpassad till dagens internet-samhälle där man kan få fram det mesta med några enkla knapptryck.
Jag tycker inte alls om att vem som helst med några enkla knapptryck kan slå upp följande uppgifter:
Mitt fullständiga namn.
Mitt fullständiga personnummer.
Om jag bytt efternamn.
Min adress.
Min tidigare adress.
Om jag äger fordon, och vad de har för modell, färg och reg.nummer.
Om jag äger hundar och vad de har för ras och födelseår.
Om jag har skött min ekonomi.
Om jag är straffad.
Och därefter kan man se exakt var mitt hus ligger och ur det ser ut med hjälp av t.ex. Google Maps.
Varför skall vi som är medborgare i Sverige inte ha rätt till någon personlig integritet?!
Och vad blir nästa steg? Lägga upp alla människors sjukhusjournaler helt öppet på nätet?
Visst, jag förstår att denna offentlighet är praktiskt om man vill hitta adressen till någon för att i all vänlighet skicka ett julkort. Men det blir också en guldgruva för den som vill stalka någon, begå inbrott, rån o.dyl.
Vad jag förstått är Sverige ganska extremt när det gäller att lägga upp folks uppgifter på det här sättet. I Kanada, Staterna och flertalet europeiska länder tillämpar man inte detta. (Tyvärr har jag inga konkreta källor framför mig, men det är vad jag hört från svenskar som turistat/bosatt sig utrikes. Om det inte stämmer, så påpeka gärna detta.)
Det finns många bra saker med Sverige, men vår form av offentlighetsprincip, samt det ganska nya påfundet att försvåra för oss som föredrar att använda kontanter, är två saker jag helt ärligt hatar med det här landet.
Jag tycker inte alls om att vem som helst med några enkla knapptryck kan slå upp följande uppgifter:
Mitt fullständiga namn.
Mitt fullständiga personnummer.
Om jag bytt efternamn.
Min adress.
Min tidigare adress.
Om jag äger fordon, och vad de har för modell, färg och reg.nummer.
Om jag äger hundar och vad de har för ras och födelseår.
Om jag har skött min ekonomi.
Om jag är straffad.
Och därefter kan man se exakt var mitt hus ligger och ur det ser ut med hjälp av t.ex. Google Maps.
Varför skall vi som är medborgare i Sverige inte ha rätt till någon personlig integritet?!
Och vad blir nästa steg? Lägga upp alla människors sjukhusjournaler helt öppet på nätet?
Visst, jag förstår att denna offentlighet är praktiskt om man vill hitta adressen till någon för att i all vänlighet skicka ett julkort. Men det blir också en guldgruva för den som vill stalka någon, begå inbrott, rån o.dyl.
Vad jag förstått är Sverige ganska extremt när det gäller att lägga upp folks uppgifter på det här sättet. I Kanada, Staterna och flertalet europeiska länder tillämpar man inte detta. (Tyvärr har jag inga konkreta källor framför mig, men det är vad jag hört från svenskar som turistat/bosatt sig utrikes. Om det inte stämmer, så påpeka gärna detta.)
Det finns många bra saker med Sverige, men vår form av offentlighetsprincip, samt det ganska nya påfundet att försvåra för oss som föredrar att använda kontanter, är två saker jag helt ärligt hatar med det här landet.
Instämmer helt och hållet. I början tänkte jag att MrKoll var bra, då man kan hålla koll på grova brottslingar i sitt bostadsområdeområde. Sedan gick jag på en Tinderdejt med en person, som jag fick en något dålig magkänsla om efter att ha träffat irl. Det här var ingen bra person liksom. Han började ringa mig vid ett flertal tillfällen efteråt, trots att jag varken svarade, men tillslut skrev jag något drygt som svar och avföljde honom på insta. Någon vecka efter detta (hade inte hört något ifrån honom på ett tag), så satt jag i vardagsrummet och tittade på tv. Man har otrolig insyn ifrån gatan utanför och kan se en person som står upp väldigt tydligt utifrån. Precis när jag reser mig ifrån fåtöljen och ställer mig upp (framför fönstret) så ringer han. Det är tänt i vardagsrummet så jag vet att om någon är på gatan kan de i princip se mitt ansiktsuttryck. Att han ringde precis när jag ställde mig upp var troligtvis en slump, men det enda som dyker upp i mitt huvud är Google Earth bilden, där det räcker med någons fulla namn för att man i princip ska få en guidad tur hem till någon. T.o.m. folks bilar är ju ibland med på Google Earth/maps bilden. Jag har antagligen sett för många skräckfilmer men man kan ju inte förneka att MrKoll är en guldgruva för stalkers.
Jag är ju själv en flitig användare av MrKoll så jag ska väl egentligen inte säga något, men känner mig något kluven i frågan.
jisses vad du är korkad.