2020-10-26, 01:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Verkar som att mrkoll nyligen höjde priset på att köpa ut någons dom från 99kr till 129kr...

Det är väl deras affärsidé, ungefär som en butik. Att sälja tjänsten och göra en vinst.

Vill man inte betala till mrkoll, så kan man köpa direkt hos verifiera/lexbase, fn. 89 kr för en dom plus medlemskap.

De tyckte väl att de hade för låga marginaler med 99 kr.

Annars så kan man ju maila runt till samtliga domstolar om det är någon dom man vill ta del ut av, det är nog billigast. Gratis om den finns tillgänglig som pdf. Oftast så kan man väl med tanke på adress och så begränsa vilka domstolar man försöker med.
Citera
2020-11-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Givvvee
Hej, har en fråga!

Jag blev åtalad i tingsrätt men utfallet i rättegången blev en friande dom, detta har dock inte hindrat mrkoll från att försöka kapitalisera på mig. Bredvid mitt namn syns nu ett stort rött utropstecken som säger att jag varit åtalad i ett eller flera mål där dom har fallit, det här är förtal och det skadar mitt anseende hos flera potentiella arbetsgivare, tror ni att jag kan ha något här? Det insinueras att jag ska ha gjort något klandervärt men man måste betala 99 kr för att läsa att jag är oskyldig.

Jag förstår att man använder sig av offentlighetsprincipen när man får tag i domar och så och det är en sak att göra en persons dom offentlig som är skyldig till brott, men när man friats till och med ska dessa sajter få förstöra ditt liv?
Det är ju dock inte förtal, det står att du blivit åtalad i domstol vilket du har blivit, står ju inte att du blivit dömd... Men ja jag förstår hur du tänker.
Citera
2020-12-31, 12:36
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är väl deras affärsidé, ungefär som en butik. Att sälja tjänsten och göra en vinst.

Vill man inte betala till mrkoll, så kan man köpa direkt hos verifiera/lexbase, fn. 89 kr för en dom plus medlemskap.

De tyckte väl att de hade för låga marginaler med 99 kr.

Annars så kan man ju maila runt till samtliga domstolar om det är någon dom man vill ta del ut av, det är nog billigast. Gratis om den finns tillgänglig som pdf. Oftast så kan man väl med tanke på adress och så begränsa vilka domstolar man försöker med.
Eller så ringer man bara relevant regions tingsrätt & hör med registrator, tar mindre än en timme att ringa tre-fyra olika.
http://www.domstol.se

I övrigt så tycker jag det är trevligt att det postats information om den som utvecklat siten. Men det är lite sparsmakat och bristande information, är inte övertygad liksom
Senast redigerad av GoUoD 2020-12-31 kl. 12:39.
Citera
2021-01-03, 01:20
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nya Sverige????

Har du ens gott ut grundskolan?

Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766 och regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF 2 kap. 1 § står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen#Offentlighetsprincipen_i_Sv erige
Se där, en 255 år gammal lag som inte riktigt känns anpassad till dagens internet-samhälle där man kan få fram det mesta med några enkla knapptryck.

Jag tycker inte alls om att vem som helst med några enkla knapptryck kan slå upp följande uppgifter:
Mitt fullständiga namn.
Mitt fullständiga personnummer.
Om jag bytt efternamn.
Min adress.
Min tidigare adress.
Om jag äger fordon, och vad de har för modell, färg och reg.nummer.
Om jag äger hundar och vad de har för ras och födelseår.
Om jag har skött min ekonomi.
Om jag är straffad.
Och därefter kan man se exakt var mitt hus ligger och ur det ser ut med hjälp av t.ex. Google Maps.

Varför skall vi som är medborgare i Sverige inte ha rätt till någon personlig integritet?!
Och vad blir nästa steg? Lägga upp alla människors sjukhusjournaler helt öppet på nätet?

Visst, jag förstår att denna offentlighet är praktiskt om man vill hitta adressen till någon för att i all vänlighet skicka ett julkort. Men det blir också en guldgruva för den som vill stalka någon, begå inbrott, rån o.dyl.
Vad jag förstått är Sverige ganska extremt när det gäller att lägga upp folks uppgifter på det här sättet. I Kanada, Staterna och flertalet europeiska länder tillämpar man inte detta. (Tyvärr har jag inga konkreta källor framför mig, men det är vad jag hört från svenskar som turistat/bosatt sig utrikes. Om det inte stämmer, så påpeka gärna detta.)

Det finns många bra saker med Sverige, men vår form av offentlighetsprincip, samt det ganska nya påfundet att försvåra för oss som föredrar att använda kontanter, är två saker jag helt ärligt hatar med det här landet.
Citera
2021-01-03, 02:16
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Vad jag förstått är Sverige ganska extremt när det gäller att lägga upp folks uppgifter på det här sättet. I Kanada, Staterna och flertalet europeiska länder tillämpar man inte detta. (Tyvärr har jag inga konkreta källor framför mig, men det är vad jag hört från svenskar som turistat/bosatt sig utrikes. Om det inte stämmer, så påpeka gärna detta.)

Det finns många bra saker med Sverige, men vår form av offentlighetsprincip, samt det ganska nya påfundet att försvåra för oss som föredrar att använda kontanter, är två saker jag helt ärligt hatar med det här landet.
Rätt lustigt att svenskar alltid ska jämföra med USA. Man skulle nästan kunna tro att USA är vårt närmsta grannland när faktum är att de ligger väldigt långt borta både geografiskt, kulturellt och historiskt. Deras rättssystem är helt olikt Sveriges och deras grundlagar har egentligen inga likheter med de svenska.

Ska man jämföra med några andra länder ligger det snarare närmare till hands att jämföra med Norge, Danmark och Finland och möjligen Frankrike (som varit den största influencern i Europa på juridiken efter Romerska Rikets fall).

Samtliga nordiska länder har en offentlighetsprincip. Skillnaden är dock att de i varierande grad har sekretess eller lämnas inte ut i digital form. I Norge kan man inte få reda på en annan persons adress utan att ange ett skäl till varför man vill ha den. Man måste alltså maila under sin egen riktiga identitet (legitimera sig med motsvarighet till Bank-ID) och förklara varför man vill ha uppgiften. Det krävs inte jättemycket för att få sådan uppgift, ex om vederbörande har en fastslagen skuld så brukar det vara självklart att man får ut uppgiften, samma sak om man ligger i vårdnadstvist. En stor skillnad mellan Norge och Sverige är att man inte har rätt till anonymitet när man begär ut uppgifter, ens om det bara är uppgifter om tex en kommun (fylke) ekonomi.

Den stora skillnaden är dock att i Sverige förser myndigheterna privata aktörer med digital information om medborgarna i realtid. SPAR (Statens Person- och adressregister) hämtar uppgifter från Skatteverkets folkbokföring och utvisar det mesta om en person, tex, personnummer, adress, vilka som är skrivna på en adress och det går att köpa uppkoppling till SPAR. Kronofogden låter sina företagskunder betala för tillgång till registret över betalningsanmärkningar. Samma sak för Transportstyrelsen som säljer tillgång till register över fordon och körkort. Rättsdatabaser som tex Lexbase och BeInformed beställer domar från domstolarna och skapar stora sökbara databaser av dem, domarna skickas digitalt i mail till dessa företag och domstolarna tar oftast inte betalt eller bara några kronor.

Är då svenska myndigheter skyldiga att göra som i stycket ovan? Nej. En myndighet har faktiskt ingen skyldighet att låta privata företag få åtkomst till deras databaser och domstolarna kan ta bra betalt av rättsdatabaserna så att deras verksamheter inte blir lönsamt. Det skulle vara enkelt för regeringen att strypa åtkomsten till de statliga dataregistren men då skulle samtidigt Sverige ta ett rejält kliv tillbaka i den digitalisering som pågår av hela vårt samhälle.
Senast redigerad av LarsPeterForsman 2021-01-03 kl. 02:19.
Citera
2021-01-03, 17:43
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Rätt lustigt att svenskar alltid ska jämföra med USA. Man skulle nästan kunna tro att USA är vårt närmsta grannland när faktum är att de ligger väldigt långt borta både geografiskt, kulturellt och historiskt. Deras rättssystem är helt olikt Sveriges och deras grundlagar har egentligen inga likheter med de svenska.

Ska man jämföra med några andra länder ligger det snarare närmare till hands att jämföra med Norge, Danmark och Finland och möjligen Frankrike (som varit den största influencern i Europa på juridiken efter Romerska Rikets fall).

Samtliga nordiska länder har en offentlighetsprincip. Skillnaden är dock att de i varierande grad har sekretess eller lämnas inte ut i digital form. I Norge kan man inte få reda på en annan persons adress utan att ange ett skäl till varför man vill ha den. Man måste alltså maila under sin egen riktiga identitet (legitimera sig med motsvarighet till Bank-ID) och förklara varför man vill ha uppgiften. Det krävs inte jättemycket för att få sådan uppgift, ex om vederbörande har en fastslagen skuld så brukar det vara självklart att man får ut uppgiften, samma sak om man ligger i vårdnadstvist. En stor skillnad mellan Norge och Sverige är att man inte har rätt till anonymitet när man begär ut uppgifter, ens om det bara är uppgifter om tex en kommun (fylke) ekonomi.

Den stora skillnaden är dock att i Sverige förser myndigheterna privata aktörer med digital information om medborgarna i realtid. SPAR (Statens Person- och adressregister) hämtar uppgifter från Skatteverkets folkbokföring och utvisar det mesta om en person, tex, personnummer, adress, vilka som är skrivna på en adress och det går att köpa uppkoppling till SPAR. Kronofogden låter sina företagskunder betala för tillgång till registret över betalningsanmärkningar. Samma sak för Transportstyrelsen som säljer tillgång till register över fordon och körkort. Rättsdatabaser som tex Lexbase och BeInformed beställer domar från domstolarna och skapar stora sökbara databaser av dem, domarna skickas digitalt i mail till dessa företag och domstolarna tar oftast inte betalt eller bara några kronor.

Är då svenska myndigheter skyldiga att göra som i stycket ovan? Nej. En myndighet har faktiskt ingen skyldighet att låta privata företag få åtkomst till deras databaser och domstolarna kan ta bra betalt av rättsdatabaserna så att deras verksamheter inte blir lönsamt. Det skulle vara enkelt för regeringen att strypa åtkomsten till de statliga dataregistren men då skulle samtidigt Sverige ta ett rejält kliv tillbaka i den digitalisering som pågår av hela vårt samhälle.

USA har ju också mycket offentliga uppgifter, men anledningen att det är svårt att hitta uppgifter om personer där är ju att de inte har något befolkningregister. Varken federalt eller på delstatsnivå.

Man visar ex. federalt medborgarskap med födelsebevis eller naturalisteringsbevis eller vad det heter. Och delstatligt medborgarskap så visar man med en elräkning med sitt namn och bostadsadress, eller körkort med bostadsadress, osv.

Körtkortsregistret kanske är offentligt, men alla har ju inte körkort dock.

Kan ju finnas för och nackdelar. USA har ju många ID-bedrägerier då det är lätt att använda någon annans identitet där. Sverige med nationella direkta kreditupplysningar och spärrregister gör det svårare för sådant.
Citera
2021-01-09, 22:31
Medlem
Från vilken ålder syns man på MeKoll? Verkar vara så olika. Vet flera 16-17 åringar som inte syns medan andra 16-17 åringar syns
Citera
2021-01-10, 16:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Från vilken ålder syns man på MeKoll? Verkar vara så olika. Vet flera 16-17 åringar som inte syns medan andra 16-17 åringar syns

Alla över fyllda 15 ska synas. Syns dom inte kan det bero på flera orsaker, men att du vet flera låter märkligt.
Provat med korrekt personnummer? Prova ratsit med.
Citera
2021-01-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Alla över fyllda 15 ska synas. Syns dom inte kan det bero på flera orsaker, men att du vet flera låter märkligt.
Provat med korrekt personnummer? Prova ratsit med.
Ja det är märkligt. Jag har inte skrivit in personnummer utan skrivit in namn ock adress enligt Ratsit. Och att jag ”vet” att de har sitt boende där men de är inte med på mrkoll och det kändes mysko
Citera
2021-03-21, 23:56
Medlem
Jag skulle vilja avråda kraftigt från att använda tjänsten då det loggas varifrån man söker och visas för alla andra. Som vanlig Svensson kan man i vissa fall räkna ut vem som sökt på en.
Citera
2021-04-14, 20:21
Medlem
Någon som har koll på ifall Mrkoll tillämpar sina galleingstider eller om det bara är BS?
Jag försvann från lexbase men syns fortfarande på Mrkoll...
Citera
2021-04-14, 20:30
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Någon som har koll på ifall Mrkoll tillämpar sina galleingstider eller om det bara är BS?
Jag försvann från lexbase men syns fortfarande på Mrkoll...

Tar de inte bort uppgifterna efter gallringstid kan du Polisanmäla dem. Olagligt. Dessutom grovt förtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in