Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
Nya Sverige????
Har du ens gott ut grundskolan?
Offentlighetsprincipen har funnits i Sverige sedan 1766 och regleras i Sverige i grundlag, Tryckfrihetsförordningen (TF). I TF 2 kap. 1 § står det: "Till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning skall varje svensk medborgare ha rätt att taga del av allmänna handlingar".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlighetsprincipen#Offentlighetsprincipen_i_Sv erige
Se där, en 255 år gammal lag som inte riktigt känns anpassad till dagens internet-samhälle där man kan få fram det mesta med några enkla knapptryck.
Jag tycker inte alls om att vem som helst med några enkla knapptryck kan slå upp följande uppgifter:
Mitt fullständiga namn.
Mitt fullständiga personnummer.
Om jag bytt efternamn.
Min adress.
Min tidigare adress.
Om jag äger fordon, och vad de har för modell, färg och reg.nummer.
Om jag äger hundar och vad de har för ras och födelseår.
Om jag har skött min ekonomi.
Om jag är straffad.
Och därefter kan man se exakt var mitt hus ligger och ur det ser ut med hjälp av t.ex. Google Maps.
Varför skall vi som är medborgare i Sverige inte ha rätt till någon personlig integritet?!
Och vad blir nästa steg? Lägga upp alla människors sjukhusjournaler helt öppet på nätet?
Visst, jag förstår att denna offentlighet är praktiskt om man vill hitta adressen till någon för att i all vänlighet skicka ett julkort. Men det blir också en guldgruva för den som vill stalka någon, begå inbrott, rån o.dyl.
Vad jag förstått är Sverige ganska extremt när det gäller att lägga upp folks uppgifter på det här sättet. I Kanada, Staterna och flertalet europeiska länder tillämpar man inte detta. (Tyvärr har jag inga konkreta källor framför mig, men det är vad jag hört från svenskar som turistat/bosatt sig utrikes. Om det inte stämmer, så påpeka gärna detta.)
Det finns många bra saker med Sverige, men vår form av offentlighetsprincip, samt det ganska nya påfundet att försvåra för oss som föredrar att använda kontanter, är två saker jag helt ärligt hatar med det här landet.