2021-04-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hej, citerar så du säkert märker mig och min fråga. Jag har nu fått min första spruta med Modernas vaccin. Såg på TV idag när FHM sa att man når fullt skydd efter tre veckor från första spruttillfället. Är andra sprutan då som skall ges till mig efter 6 veckor från första sprutan endast till för att förlänga skyddet eller ökar också skyddseffekten då vid det andra vaccinationstillfället. Om skyddet ökar vid 2:a sprutan då kan ju inte skyddet vara fullgott redan tre veckor efter första sprutan - eller hur?

Hej,

Andra sprutan är till för att öka skyddseffekten. CDC gjorde en studie på personal (som arbetar med covid-19 patienter) som vaccinerades med Modernas eller Pfizers vaccin och skyddseffekten låg efter första sprutan kring 80%.
Citera
2021-04-16, 17:41
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Tack! Kul att du uppskattar tråden.

Det finns en studie publicerad i Lancet som visar att efter en singeldos hade AZNs vaccin 76% skyddseffekt mot symptomatisk covid-19. Det behövs fler studier krig detta och det är viktigt att poängtera att skyddseffekten gäller på gruppnivå.

Jag har nyligen förklarat skillnaden avseende gruppnivå och individnivå. Läs gärna det.

Jag tackar så mycket. Har du procent på Pfizers vaccin med..? Första och efter andra sprutan?!

Ha en bra helg
Citera
2021-04-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Jag tackar så mycket. Har du procent på Pfizers vaccin med..? Första och efter andra sprutan?!

Ha en bra helg

Hej igen,

Varsågod! Som jag nyss skrev i mitt inlägg ovan så har CDC nyligen observerat c.a 80% skyddseffekt av Pfizers vaccin efter första sprutan.

Enligt den kliniska fas 3 studien som låg till grund för deras godkännande av EMA så har Pfizers vaccin 95% skyddseffekt efter andra sprutan.

Trevlig helg till dig med!
Citera
2021-04-16, 18:19
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Hej igen,

Varsågod! Som jag nyss skrev i mitt inlägg ovan så har CDC nyligen observerat c.a 80% skyddseffekt av Pfizers vaccin efter första sprutan.

Enligt den kliniska fas 3 studien som låg till grund för deras godkännande av EMA så har Pfizers vaccin 95% skyddseffekt efter andra sprutan.

Tack. Det missade jag, klantigt Snällt av dig att du tog dig tid att svara ändå!
Citera
2021-04-16, 20:00
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Hej igen,

Hm...det får mig osökt att undra om det är förhållandet att en tredje spruta måhända kunde ge ett ännu bättre skydd....kanske till 99%? Har någon studie om det företagits?

Å så tackar jag så mycket för ditt förra svar till mig
Citera
2021-04-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Tack. Det missade jag, klantigt Snällt av dig att du tog dig tid att svara ändå!

Det var så lite så. Ibland ser man inte det som är framför näsan. Händer mig också ibland.
Citera
2021-04-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hm...det får mig osökt att undra om det är förhållandet att en tredje spruta måhända kunde ge ett ännu bättre skydd....kanske till 99%? Har någon studie om det företagits?

Å så tackar jag så mycket för ditt förra svar till mig

Hej igen,

Varsågod.

Jag tror inte någon studie om det har företagits. Det är viktigt att komma ihåg att Modernas och Pfizers vaccin har väldigt hög skyddseffekt, 94% respektive 95%. Detta kan jämföras med influensavaccin mot säsongsinfluensa som ligger kring 60%.
Citera
2021-04-16, 20:31
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Det var så lite så. Ibland ser man inte det som är framför näsan. Händer mig också ibland.
Ska ha min andra Pfizer 4 maj.
Mycket händer på stridsfronterna. Pandemin ger inte upp. Hittar på nya varianter och människan jobbar frenetiskt med att hitta nya försvar på nya anfall.
Klart man ska vara optimist

Jag håller garden uppe. Tror inte detta är över förrän det är över. Man ska aldrig undervärdera fienden.
Vissa verkar tröttna (krigströtta; för att fortsätta med krigsmetaforiken). Många tror att det ska gå över snart. I år, i höst. Men det tror inte jag.
Undrar hur lång tid detta kan ta? Innan vi motat Olle i grind. Fem år?
Vad är din spekulation?
Citera
2021-04-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ska ha min andra Pfizer 4 maj.
Mycket händer på stridsfronterna. Pandemin ger inte upp. Hittar på nya varianter och människan jobbar frenetiskt med att hitta nya försvar på nya anfall.
Klart man ska vara optimist

Jag håller garden uppe. Tror inte detta är över förrän det är över. Man ska aldrig undervärdera fienden.
Vissa verkar tröttna (krigströtta; för att fortsätta med krigsmetaforiken). Många tror att det ska gå över snart. I år, i höst. Men det tror inte jag.
Undrar hur lång tid detta kan ta? Innan vi motat Olle i grind. Fem år?
Vad är din spekulation?

Hej Jof,

Appropå krigsmetaforiken så såg jag för en tid sedan några väldigt intressanta dokumentärer om 2:a världskriget. Vilka oerhörda uppoffringar människor gjorde. Så många offrade sina liv och de som inte var vid fronten kämpade hårt på sina sätt för att vi skulle ha den frihet vi idag tar för given.
Jag undrar i mitt stilla sinne om det var ett annat virke på den generationen än idag.

Idag behöver man ju inte vara vid fronten. Man behöver inte hjälpa till eller tvångsflytta till en annan stad för att arbeta i en tillfällig krigsindustri. Inga matrestriktioner. Inga bomber eller mörkläggningar på natten. Det enda som begärs är att följa FHMs och regeringens direktiv som i Sverige ändå har varit lindriga jämfört övriga Europa. Men bara det lilla verkar för en del vara mycket begärt. Känns som om empatin har minskat.

Vaccinen har ju kommit och tack vare dem så kommer detta krig gå över. Om vi i Sverige lyckas vaccinera den vuxna befolkningen innan höstsäsongen drar igång igen tror och hoppas jag att vi får en lugnare höst med successivt minskade restriktioner redan i sommar. För att vi ska kunna släppa på alla restriktioner och leva helt normalt igen tror jag som jag tidigare skrivit att vi behöver även vaccinera barn och att övriga världen också vaccineras. Detta kan ta tid och där behöver de rika länderna hjälpa de fattiga länderna. Just nu är det ju de rika länderna som fått (köpt) nästan allt vaccin hittills.
Citera
2021-04-16, 21:17
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Hej Jof,

Appropå krigsmetaforiken så såg jag för en tid sedan några väldigt intressanta dokumentärer om 2:a världskriget. Vilka oerhörda uppoffringar människor gjorde. Så många offrade sina liv och de som inte var vid fronten kämpade hårt på sina sätt för att vi skulle ha den frihet vi idag tar för given.
Jag undrar i mitt stilla sinne om det var ett annat virke på den generationen än idag.

Idag behöver man ju inte vara vid fronten. Man behöver inte hjälpa till eller tvångsflytta till en annan stad för att arbeta i en tillfällig krigsindustri. Inga matrestriktioner. Inga bomber eller mörkläggningar på natten. Det enda som begärs är att följa FHMs och regeringens direktiv som i Sverige ändå har varit lindriga jämfört övriga Europa. Men bara det lilla verkar för en del vara mycket begärt. Känns som om empatin har minskat.

Vaccinen har ju kommit och tack vare dem så kommer detta krig gå över. Om vi i Sverige lyckas vaccinera den vuxna befolkningen innan höstsäsongen drar igång igen tror och hoppas jag att vi får en lugnare höst med successivt minskade restriktioner redan i sommar. För att vi ska kunna släppa på alla restriktioner och leva helt normalt igen tror jag som jag tidigare skrivit att vi behöver även vaccinera barn och att övriga världen också vaccineras. Detta kan ta tid och där behöver de rika länderna hjälpa de fattiga länderna. Just nu är det ju de rika länderna som fått (köpt) nästan allt vaccin hittills.

Håller med dig, du skriver klokt.
Dum fråga, men tror du vi behöver en dos vaccin varje år framöver? Varför skulle detta vara ett domedagsvirus i våra moderna tider..? Tidigare har det väl räckt med en till två sprutor, för vad det nu gällde, sen var det bra.
Citera
2021-04-16, 21:22
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Hej Jof,

Ja det behövs att vi alla drar vårt strå till stacken. Det är ett krig vi för mot denna osynliga fiende detta C19-virus. De verkliga hjältarna är de som ställt upp som frivilliga eller kanske mot en ringa ekonomisk ersättning och varit de allra första människorna som låtit sig injiceras med vacciner när de varit på försöksstadiet. Dessa människor jämför jag med de modiga agenterna som opererar bakom fiendernas linjer medans jag jämför de människor som vägrar vaccinera sig som femtekolonnare och de som sprider konspirationsteorier o.d. som rena förrädare.

Ja en fråga då också om dessa som är försökspersoner. Är de helt frivilliga eller betalas de bra och hur rekryteras de? Om jag vill delta hur söker jag?
Senast redigerad av kubun 2021-04-16 kl. 21:32.
Citera
2021-04-17, 00:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej Jof,

.

Ja, det är ett under hur folk kan vara så oförnuftiga. Inte bara unga människor utan folk i ansvarsställning. Som jag exemplifierat tidigare.

Ett svar är att människor styrs av nuet och av känslor. Inte förnuft. Måste handla det och det, behöver åka på semester, så härligt med bad och skidåkning.
Och risken är inte så himla stor att man dör. Man chansar.
Så har det alltid varit.

Hade risken varit 100 % att man dog skulle ingen gått ut och handlat reservdel till rakapparaten, åkt på badsemester eller skidsemester. SÅ dumma är inte människor.

Var samma virke på människor förr. Men riskerna var större. Därför valde man att vara mer försiktig.

Sen tillkommer det att dagens fiende är osynlig. Hade den varit i form av en människa i coronauniform. Hade man varit räddare och försiktigare.

Men när 3000 dör per dag i Brasilien så kommer dom nog att bli räddare OCH försiktigare.
Enkel psykologi.
Men i Sverige tar man fortfarande chansen. Risken är inte SÅ stor att "åka dit". Och det stämmer ju.
För mig är det förenat med livsfara att bli smittad, SÅ därför har jag inte råd att chansa.

Ja, detta var ingen fråga. Mer en association till ww2 metaforiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in