Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Tillhör själv katerogin marin personal och kan bara instämma.
De verkliga reglerna föreskriver att det endast är tillåtet att ta sig till eller från fartyget med därtill nödvändiga transportmedel och eventuella hotelvistelser.
Tyvärr tar vissa inom nämnd kategori det som ett frikort att springa runt och skapa sig en minisemester. Vilket är förbjudet i alla de länder jag personligen besökt. Vet själv kollegor som har attityden att "vi sjömän är undantagna reglerna". Så det kan mycket väl stämma att mer exotiska mutationer spridit sig på det viset.
Men kontrollen enligt egen erfarenhet är att gränsbevakningen endast tar uppgifter om ifrågavarande fartyg samt telefonnummer. Känner inte till någon som faktiskt blivit granskad, exempelvis via ett telefonsamtal. Så kontrollen är tillsynes rätt slapp i de flesta länder dessvärre.
Ja, det är nog så. Jag tror dessutom att det inte alltid är så att personal från länder som Filippinerna, Thailand och Indonesien förstår exakt vad som gäller vilket sannolikt resulterar i vad vi kan kalla för "olycksfall i arbetet".
Dessutom finns ju exempel på hur medlemmar på det HÄR forumet obegripligt nog är dumma nog att vägra inse vilka regler som gäller, trots att de får det skrivet på näsan. Otroligt men sant...
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Hong Kong har ju varit förutseende nog att prioritera hamnarbetare och marin personal för vaccination. En inte alltför vild tanke vore att resten av världen gör likadant. Det vore enligt min mening det allra enklaste sättet att minska risken. För att inte tala om flygpersonal...
http://www.hongkongmaritimehub.com/hong-kong-government-prioritizes-port-and-marine-workers-for-covid-jab/