2021-04-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tack! Över 200 döda inrapporterade senaste veckan

- Krislägesavtal i Norrbotten
- Uppsala säger att det kan bli "katastrof"
- Omfattande och allvarlig spridning

Tack Tegnell!

162 avlidna får jag det till.

Du räknar väl inte med förra fredagens siffra även den här veckan?
Citera
2021-04-16, 14:30
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Därför att det legat still på ca 390 den här veckan. Och därför att SVT skriver att de tvingas prioritera hårt.

Och i våras sa t ex förre sjukvårdsdirektör Björn Eriksson i Stockholm att de skulle skapa IVA-plartser så länge det behövs. Något sådant här jag inte hört efterträdaren Bratt säga. Samtidigt ökar nya fall i Stockholm...

Jag tänka mig att personalen är mycket tröttare nu jämfört med i våras då det låg som mest 550 covid-patienter på IVA.
Detta med att alla vårdens medarbetare är så trötta börjar bli tröttsamt att höra.
De upplever en tung period det är helt sant.
Men rent krasst så har man ett arbete att utföra. Bit ihop och håll ut.
Citera
2021-04-16, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vore ju verkligen intressant att få höra vad som fick dig att komma till den slutsatsen? Att vaccinet inte hjälper mot smittspridning. Inom äldreomsorgen har smittspridningen minskat avsevärt, de är vaccinerade.

1.6 miljoner vaccinerade och mer smittade nu än någonsin. Och du fattar fortfarande inte ? 16% av befolkningen och det går upp och inte ner.
Citera
2021-04-16, 14:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
1.6 miljoner vaccinerade och mer smittade nu än någonsin. Och du fattar fortfarande inte ? 16% av befolkningen och det går upp och inte ner.
Är det studenterna som har blivit vaccinerade helt plötsligt?
Eller yngre yrkesverksamma människor som blivit fullvaccinerade nu i april?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du tror att 70+ är ute mycket i samhället och bidrar till smittspridningen? För det är dessa som är vaccinerade..

Redan i april 2020 var 70+ överrepresenterade på alla caféer och alla köpcentrum jag besökte iallafall.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tillhör själv katerogin marin personal och kan bara instämma.

De verkliga reglerna föreskriver att det endast är tillåtet att ta sig till eller från fartyget med därtill nödvändiga transportmedel och eventuella hotelvistelser.

Tyvärr tar vissa inom nämnd kategori det som ett frikort att springa runt och skapa sig en minisemester. Vilket är förbjudet i alla de länder jag personligen besökt. Vet själv kollegor som har attityden att "vi sjömän är undantagna reglerna". Så det kan mycket väl stämma att mer exotiska mutationer spridit sig på det viset.

Men kontrollen enligt egen erfarenhet är att gränsbevakningen endast tar uppgifter om ifrågavarande fartyg samt telefonnummer. Känner inte till någon som faktiskt blivit granskad, exempelvis via ett telefonsamtal. Så kontrollen är tillsynes rätt slapp i de flesta länder dessvärre.
Ja, det är nog så. Jag tror dessutom att det inte alltid är så att personal från länder som Filippinerna, Thailand och Indonesien förstår exakt vad som gäller vilket sannolikt resulterar i vad vi kan kalla för "olycksfall i arbetet".

Dessutom finns ju exempel på hur medlemmar på det HÄR forumet obegripligt nog är dumma nog att vägra inse vilka regler som gäller, trots att de får det skrivet på näsan. Otroligt men sant...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Hong Kong har ju varit förutseende nog att prioritera hamnarbetare och marin personal för vaccination. En inte alltför vild tanke vore att resten av världen gör likadant. Det vore enligt min mening det allra enklaste sättet att minska risken. För att inte tala om flygpersonal...

http://www.hongkongmaritimehub.com/hong-kong-government-prioritizes-port-and-marine-workers-for-covid-jab/
Citera
2021-04-16, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta med att alla vårdens medarbetare är så trötta börjar bli tröttsamt att höra.
De upplever en tung period det är helt sant.
Men rent krasst så har man ett arbete att utföra. Bit ihop och håll ut.

Dessutom har det skrivit och sagts samma sak sen april 2020.
Citera
2021-04-16, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Är det studenterna som har blivit vaccinerade helt plötsligt?
Eller yngre yrkesverksamma människor som blivit fullvaccinerade nu i april?

Man kan se statistik på vilka åldersgrupper som ökar. Och 70+ står knappast still där heller
Citera
2021-04-16, 14:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Kolla diagram 1 och 2 på denna sida
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-och-rapporterade-sjukdomsfall/

och återkom sen till tråden med din syn på om smittspridningen minskar hos de som är vaccinerade.

Staplarna i diagram 3 kommer börja sjunka nu.
Senast redigerad av Beaver14 2021-04-16 kl. 14:46.
Citera
2021-04-16, 14:47
Medlem
Citat:

Andelen av fallen där personen är över 80 år:

Vecka 1: 4,23%
Vecka 9: 1,89%
Vecka 14: 0,84%

Antal personer över 80 år som testat positivt:

Vecka 1: 2206
Vecka 9: 384
Vecka 14: 446

Detta är bara smittade - kollar man dödsfallen i dessa grupper har de ju gått ner mycket mer.

Vecka 1: 651
Vecka 9: 107
Vecka 14: 83
Citera
2021-04-16, 15:02
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, det är nog så. Jag tror dessutom att det inte alltid är så att personal från länder som Filippinerna, Thailand och Indonesien förstår exakt vad som gäller vilket sannolikt resulterar i vad vi kan kalla för "olycksfall i arbetet".

Dessutom finns ju exempel på hur medlemmar på det HÄR forumet obegripligt nog är dumma nog att vägra inse vilka regler som gäller, trots att de får det skrivet på näsan. Otroligt men sant...

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Hong Kong har ju varit förutseende nog att prioritera hamnarbetare och marin personal för vaccination. En inte alltför vild tanke vore att resten av världen gör likadant. Det vore enligt min mening det allra enklaste sättet att minska risken. För att inte tala om flygpersonal...

http://www.hongkongmaritimehub.com/hong-kong-government-prioritizes-port-and-marine-workers-for-covid-jab/

Min upplevelse är att att personal från nämnda länder är väldigt försiktiga faktiskt. Även innan pandemin. De jag känner till är väldigt nogranna med att vara uppdaterade med restriktioner.

Tror faktiskt att den medlemmen du hänvisar till och dennes attityd är problemet. Har själv en relativt högt uppsatt position på ett fartyg i internationell trafik. Upplever att det är befälen som anser sig ha full rätt att bryta mot restriktioner. Många bär inte ens mask ombord även om det är ett direktiv från själva rederiet.

Däremot sköter sig personal i lägre befattningar klanderfritt.

Det här är endast en personlig betraktelse måste tilläggas och utgör naturligtvis inget underlag för slutsatser.
Citera
2021-04-16, 15:11
Medlem
Hexen666s avatar
Så Europa som helhet är nere på helt normala dödstal. Men folk fortsätter att skutta omkring med munskydd och rabblar sektramsor om smittspridning, tredje våg och social distansiering?
Fullständigt vanvett. Propagandan har verkligen bitit sig fast i vissa.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in