Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-16, 12:15
  #589
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tycker faktiskt det är välkommet med ett förbud.
Brukar inte vara så förtjust i förbud annars men jag är extremt trött på alla världsfrånvända konspirationsteorier såsom förintelseförnekandet givetvis är till 100%.
Själv anser jag att de som är fientligt inställda till yttrandefrihet, som du, borde förbjudas. Jag har ledsnat på deras kacklande om sex miljoner påhittade judar som mördats. Dina konspirationsteorier om gaskammare och runkmaskiner saknar helt bevis. En sinnesundersökning borde vara välkommet så man kan komma till rätta med debila fanatiker som ropar på förbud.
Citera
2021-04-16, 12:15
  #590
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tycker faktiskt det är välkommet med ett förbud.
Brukar inte vara så förtjust i förbud annars men jag är extremt trött på alla världsfrånvända konspirationsteorier såsom förintelseförnekandet givetvis är till 100%.

Tråkigt du är trött, någonting mer vi skall förbjuda innan du fått sova på saken?
Citera
2021-04-16, 12:21
  #591
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jo, det kan man visst göra om man är en seriös forskare. Inte om man är en knäppskalle som tror att gaskammare inte funnits eller att judarna svalt ihjäl pga allierades bombningar...

Det ska alltså bli olagligt att vara knäpp och okunnig?
Citera
2021-04-16, 12:25
  #592
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det ska alltså bli olagligt att vara knäpp och okunnig?
Undrar om antonerik inser att han kommer åka i fängelse då.
Citera
2021-04-16, 13:11
  #593
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja du, tänk att du kan vara så okunnig i saken fast det är nån minut att läsa på om du är intresserad.

Här har du en länk, LÄS

https://en.wikipedia.org/wiki/Legali...locaust_denial

Sen vill vi inte se dig komma med samma korkade frågor en gång till om detta, för nu ska du ha fått i dig fakta i saken…


Att använda Wikipedia som källa 2021 bevisar hur hjärndöd du är.

Till och med grundaren utav Wikipedia har gått ut och sagt att det inte längre är en faktabaserad källa man kan läsa okritiskt, då vänster grupper tagit över.
Citera
2021-04-16, 13:11
  #594
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Den naturliga reaktionen när ett folkmord har inträffat är inte att ifrågasätta folkmordets existens. Den enda som har ett intresse av att göra det är normalt förövarna. Sedan kan man alltid forska i exakt hur många som dog. Men det brukar inte vara en högt prioriterad fråga.

Det är nästan ingen som ifrågasätter att en miljon dödades i Rwanda/Burundi för att ta ett exempel.

Förintelseförnekelse handlar dels om politik (nazism) men även om religiösa motsättningar (islamism). Det finns många som har ett personligt intresse av att förneka eller kraftigt förminska förintelsen.

Förintelseförnekelse ska och bör förbjudas därför att det är det enda anständiga att göra.
Varför ska man förbjuda tyckande?
Och varför är det bara just judar som ska omfattas av tanke/tyckande- brott?
Vilka mer åsikter ska förbjudas? Och hur långt ska det gå med åsiktsförbud?
Citera
2021-04-16, 13:28
  #595
Medlem
sjelvefans avatar
"Funcke är en före detta övertygad maoist".

Som idag "stödjer nazister" eller vad har hans före detta dumheter med något idag att göra..? 🤔 Men det visste jag inte, och hittar inte heller jättemycket info om det. Annat än att "inte så oberoende" källor säger precis så fast utan att gå in mycket mer på det. Jag vill nog gärna veta mer innan jag avfärdar honom rakt av...

Men jag hittar spår till 1979 när han var volontär för komministiska "Gnistan. Men var någon har stått politiskt årtionden tillbaka måste gälla "for life" och ingen kan någonsin förändras? Det kanske även var efter den tiden och den erfarenhetet som han började fundera mer på yttrandefrihetsfrågor? Hur har det påverkat hans jobb i yttrandefrihetsfrågorna de senaste 30 åren eller så och på vilket sätt stödjer han antidemokratiska röster?

Men om vi nu ska gå årtionden tillbaka och kolla var alla i mediasammanhang någonsin har stått så blir det inte många i media kvar som "borde" uttala sig då... Jag själv dömer dock inte alla dessa utifrån deras bakgrund på 70-talet, utan för vad de skriver om idag.

Citat:
"Förkortningarna var många, SKP (Sveriges Kommunistiska Parti), KFML (Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna), MLK (Marxist-Lenistiska Kampförbundet) med flera. När vänstergrupperna bredde ut sig på 70-talet skulle alla ha en egen tidning.

"SKP hade det revolutionära Kina och Mao Tse-Tung som som förebild. Peter Kadhammar har tänkt om sedan dess, men ångrar inte tiden i vänstergruppen.

– Man kan anklaga oss i så måtto att vi var diktatursvärmare eftersom vi gillade Kina. Själv reste jag dit 1975 och blev helsåld och ännu mer övertygad om att det här var det rätta. Men det är inget jag ber om ursäkt för. Jag var 19 år och hade inte de verktyg och den distans som krävs för att ställa de rätta frågorna, säger han till Scoop.

Journalisterna från bokstavsvänstern

DICK SUNDEVALL I dag: frilans, författare. Då: Organisationssekreterare när SKP bildades.
MATS ÖRBRINK, I dag: strategiskt rådgivare på TV4. Då: Redaktör på Rödluvan (SKP:s ungdomstidning)

CARL HAMILTON, I dag: krönikör och författare. Då: Redaktör Rödluvan.
SIGGE ENNART, I dag: sajtchef Aftonbladet. Då: Medarbetare Rödluvan.
GUNNAR NYGREN, I dag: medieforskare. Då: Redaktionssekreterare på Gnistan (KFML/SKPs tidning).
OLA SIGVARDSSON, I dag: allmänhetens pressombudsman. Då: Medarbetare Rödluvan.
PEPPE ENGBERG, I dag: frilans, fd chefredaktör Resumé. Då: Chefredaktör Gnistan.
STEFAN LINDGREN, I dag: redaktör Nyhetsbanken. Då: Redaktör Gnistan.
MIKAEL OLSSON, I dag: producent SR. Då: Medarbetare Rödluvan.
ANDERS SUNDELIN, I dag: frilans. Då: Reporter på Gnistan.
ROBERT ASCHBERG, I dag: TV-personlighet. Då: Medlem i SKP och medarbetare Gnistan.
PELLE ANDERSSON, I dag: grundare av Metro och A4. Då: Gnistan.
JÖRGEN WIDSELL, I dag: medieentreprenör, tidigare chefredaktör Z. Då: Gnistan och Rödluvan.
JEANNETTE GENTELE, I dag: filmskribent SVD. Då: Reporter Gnistan.
PETER KADHAMMAR, I dag: reporter Aftonbladet. Då: Reporter Gnistan.
GUNNAR LINDSTEDT, I dag: frilans, Då: Gnistan.
ANDERS BJÖRNSSON, I dag: frilans, Då: Gnistan.
NILS FUNCKE, I dag: sekreterare Yttrandefrihetskommittén, Då: Gnistan.
YLVA MÅRTENS, I dag: producent SR. Då: Medlem SKP
INGEGERD WARANPEERÄ, I dag: teaterskribent DN. Då: Medlem SKP.
TOMAS KANGER, I dag: författare. Då: Gnistan.
CECILIA UDDÉN, I dag: utrikeskorrespondent SR. Då: Grafiker Gnistan.
PAUL RONGE, I dag: PR-konsult. Då: Redaktör MLKs tiding Stormklockan.
BORIS BENULIC, I dag: f d eldirektör(Kraft & Kultur och journalist. Då: Redaktör Stormklockan.

ANDRA PÅ VÄNSTERKANTEN
HENRIK BRORS, I dag: reporter DN. Då: Trotskist.
GÖRAN ROSENBERG, I dag: författare/journalist. Då: Maoist.
TOMMY HAMMARSTRÖM, I dag: journalist och författare. Då: Maoist.
MATS GELLERFELT, I dag: litteraturkritiker Svenska Dagbladet, Då: marxist-leninist.
STINA DABROWSKI, I dag: TV-professor och mediepersonlighet, Då: Bromma FNL-grupp.
JANNE JOSEFSSON, I dag: grävreporter SVT. Då: Frihetlig vänster.
MACIEJ ZAREMBA, I dag: kulturskribent DN. Då: Förbundet Kommunist.
LENNART LUND, I dag: reporter Dagens Arbete, f d chefredaktör Journalisten. Då: Reporter DDR-radion och startade KU, Kommunistisk Ungdom.
JAN SCHERMAN: Idag: Avgående vd för TV4 och arbetande styrelseordförande i Nyhetsbolaget. Då: Aktiv i FNL:s Göteborgsavdelning."

https://www.resume.se/marknadsforing...-mediehojdare/
Citera
2021-04-16, 13:43
  #596
Medlem
nbsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tycker faktiskt det är välkommet med ett förbud.
Brukar inte vara så förtjust i förbud annars men jag är extremt trött på alla världsfrånvända konspirationsteorier såsom förintelseförnekandet givetvis är till 100%.
Det enda sättet att komma "i kontakt" med dessa är om man söker efter dem. Söker man inte finns de i praktiken knappast alls.
Citera
2021-04-16, 14:03
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För bara ett par månader sedan hade vi ett fall i Polen med forskarna Barbara Engelking och Jan Grabowski (SVT: Hon tvingas be om ursäkt för sin forskning). Den officiella polska historieskrivningen är att förintelsens förövare uteslutande bestod av tyskar. Att förneka det är mycket politiskt känsligt.

Den gången reagerade den svenska Regeringen på ett (i mina ögon) lämpligt sätt (SVT: Regeringen markerar mot Polen: Yttrandefrihet är en grundpelare). Jag undrar vad som fått Regeringen att göra en total 180-graderssväng nu?
Det där stämmer inte. Det den polska lagstiftningen säger är att det inte är tillåtet att kollektivt anklaga polackerna eller polska staten (som ju inte existerade under dessa år) för förintelsen. Den skyddar däremot inte enskilda individer som deltagit i förföljelser av och mord på judar. En fullt rimlig hållning, särskilt som judiska intresseorganisationer som IHRA kräver motsvarande rättigheter för judar (d.v.s. att de inte ska behöva bära kollektivt ansvar för judiska kommunisters brott mot mänskligheten eller för Israels agerande).

Fallet Engelking & Grabowski gällde ett enskilt förtalsmål, där en enskild avliden polack framställdes som skyldig på lösa grunder av judiska historiker. Det var alltså inte denna lag som användes i fallet.

Hur som helst förutsätter en lag mot förintelseförnekelse motsvarande rättigheter för andra folk om historieskrivningen ska vara rättvis. Det är av sådana rättviseskäl som Polen har denna lag, och det är därför många länder har infört lagar om förbud mot förnekelse av kommunismens brott. Sedan kan man förstås tycka att vare sig det ena eller det andra ska vara förbjudet i lag. Huvudsaken är dock att man är konsekvent.
Citera
2021-04-16, 14:15
  #598
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Fan vad du upprepar dig. En galen tanke blir inte frisk för att den upprepas.
Jag har svårt att hänga med på din konspirationsteori att det är ett sätt för socialdemokraterna att ”attackera sina fiender” . Finns det nån sund människa som förnekar förintelsen? Tycker du att den var ok eftersom Pol Pot, Mao et al var lika vidriga? Ja men dåså, då är det väl ok.
Några miljoner döda har vi ju ändå sett senare.
Kom tillbaka när du slutar stamma och tagit av den folieklädda hockeyhjälmen..

Ursäkta upprepning i mitt förra inlägg. Det från telefon och krånglade.

Jag tror inte att du gjorde mycket ansträngningar för att förklara varför förnekandet av Förintelsen skiljer sig från förnekandet av de sovjetiska gulagen eller Maos kampanjer.

Om jag tror på obefläckade avlelsen är det mitt val. Statens smarta ledare borde inte besluta på uppdrag av alla andra som ska vara katolska, buddhistiska eller hinduiska. Sådan lagar stridder mot yttrandefrihet.
Citera
2021-04-16, 14:21
  #599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skrämmande att det finns folk som väcker ett sånt här förslag, särskilt när det handlar om folk som äger makten.

Regeringen skall alltså bestämma hur den enskilde får beskriva historien. Det ska vara olagligt att ha en egen uppfattning om vad som har hänt, åtminstone att yttra den uppfattningen.

Socialdemokraterna skall alltså bestämma vad vi får glömma och vad vi inte får glömma.
BEHÖVS det verkligen en sådan lag? Jag tänker att det är extremt sällsynt att ngn förnekar förintelsen och OM ngn gör det så har den en rejäl uppförsbacke att få anhängare till sin lära!? Liksom lite som den där enslingen man kan se i amerikanska filmer då och då...en luffartyp som står med en skylt "The end is near"! Ingen bryr sig.
Citera
2021-04-16, 14:24
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Att använda Wikipedia som källa 2021 bevisar hur hjärndöd du är.

Till och med grundaren utav Wikipedia har gått ut och sagt att det inte längre är en faktabaserad källa man kan läsa okritiskt, då vänster grupper tagit över.


Och där visar du att du inte förstår vad seriösa källhänvisningar är….
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback