2021-04-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Den naturliga reaktionen när ett folkmord har inträffat är inte att ifrågasätta folkmordets existens. Den enda som har ett intresse av att göra det är normalt förövarna. Sedan kan man alltid forska i exakt hur många som dog. Men det brukar inte vara en högt prioriterad fråga.

Det är nästan ingen som ifrågasätter att en miljon dödades i Rwanda/Burundi för att ta ett exempel.

Förintelseförnekelse handlar dels om politik (nazism) men även om religiösa motsättningar (islamism). Det finns många som har ett personligt intresse av att förneka eller kraftigt förminska förintelsen.

Förintelseförnekelse ska och bör förbjudas därför att det är det enda anständiga att göra.

Vad som kallas folkmord är en fråga om politik och makt. Politiska församlingar bestämmer att ett folkmord har begåtts för att misskreditera den påstådda förövaren. Vinnaren skriver historien osv.
Citera
2021-04-16, 09:23
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Den naturliga reaktionen när ett folkmord har inträffat är inte att ifrågasätta folkmordets existens. Den enda som har ett intresse av att göra det är normalt förövarna. Sedan kan man alltid forska i exakt hur många som dog. Men det brukar inte vara en högt prioriterad fråga.

Det är nästan ingen som ifrågasätter att en miljon dödades i Rwanda/Burundi för att ta ett exempel.

Förintelseförnekelse handlar dels om politik (nazism) men även om religiösa motsättningar (islamism). Det finns många som har ett personligt intresse av att förneka eller kraftigt förminska förintelsen.

Förintelseförnekelse ska och bör förbjudas därför att det är det enda anständiga att göra.

Check på den om man förespråkar diktatur.
Citera
2021-04-16, 09:23
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Kan man inte alls göra om det förbjuds.

Jo, det kan man visst göra om man är en seriös forskare. Inte om man är en knäppskalle som tror att gaskammare inte funnits eller att judarna svalt ihjäl pga allierades bombningar. Jag har förtroende för att domstolarna kan göra den gränsdragningen.
Citera
2021-04-16, 09:29
Medlem
Citat:
Jo, det kan man visst göra om man är en seriös forskare. Inte om man är en knäppskalle som tror att gaskammare inte funnits eller att judarna svalt ihjäl pga allierades bombningar. Jag har förtroende för att domstolarna kan göra den gränsdragningen.
Nej det kan man inte. Forskningen omöjliggörs ytterligare när totalitära hjon som dig själv dessutom ska ta sig friheten att bestämma vilken forskning som är seriös eller ej.

Du medger redan att forskning i frågan inte är ”högt prioriterad”, så säg då istället som det är: du bryr dig egentligen inte om hur detta förbud skulle inverka på historieforskning.
Citera
2021-04-16, 09:34
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Den naturliga reaktionen när ett folkmord har inträffat är inte att ifrågasätta folkmordets existens. Den enda som har ett intresse av att göra det är normalt förövarna.
Sträcker sig denna princip även till de som talar om det pågående folkmordet på vita? Eller gäller andra principer för de som ifrågasätter att det för närvarande pågår ett folkmord på vita?
Citera
2021-04-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Sträcker sig denna princip även till de som talar om det pågående folkmordet på vita? Eller gäller andra principer för de som ifrågasätter att det för närvarande pågår ett folkmord på vita?
Som exempel är det påstådda folkmordet på armenier förbjudet att påtala i Turkiet. Jag skriver ”påstådda” eftersom jag inte kan mer ingående om historien kring det. Så visst är det politik på hög nivå.
Citera
2021-04-16, 09:43
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det är en åsikt och inte en naturlag att det är anständigt att förbjuda.

Det finns starka argument emot att förbjuda någon att förneka ett folkmord.

Bland annat är det direkt motbjudande och odemokratiskt att förbjuda politiska åskådningar.
Citera
2021-04-16, 10:16
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:

Men om gaskamrarna där tyskarna påstås ha massmördat judar med insektsmedel är en bluff så skulle den inte kunna avslöjas ifall sådana som du får stifta lagar.
Citera
2021-04-16, 11:19
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag undrar egentligen hur jag ska enkelt förklara för barnen vad den här obligatoriska hjärntvätten i skolan har för syfte.

Vi kan nog alla konstatera att det inte är historieundervisning.

Kommer det någon annan föreläsare, som har varit med om något annat krig i hela världshistorien och visar i två timmar non-stop grymheter och våld i aulan???

Det här är en tidig batong i magen på svenskar, säg aldrig emot en jude! Dom har lidit!

Det låter kanske lite surrealistiskt för en tonåring att ta in, jag vill ju inte få dom att snöa in på det här, men som skolan lär ut : källkritik, och granskning. Får man inte använda det på allt?
- Men då kan man ju skriva vad som helst?

- Precis.
Citera
2021-04-16, 11:34
Medlem
diseuses avatar
För bara ett par månader sedan hade vi ett fall i Polen med forskarna Barbara Engelking och Jan Grabowski (SVT: Hon tvingas be om ursäkt för sin forskning). Den officiella polska historieskrivningen är att förintelsens förövare uteslutande bestod av tyskar. Att förneka det är mycket politiskt känsligt.

Den gången reagerade den svenska Regeringen på ett (i mina ögon) lämpligt sätt (SVT: Regeringen markerar mot Polen: Yttrandefrihet är en grundpelare). Jag undrar vad som fått Regeringen att göra en total 180-graderssväng nu?
Citera
2021-04-16, 11:48
Medlem
Tycker faktiskt det är välkommet med ett förbud.
Brukar inte vara så förtjust i förbud annars men jag är extremt trött på alla världsfrånvända konspirationsteorier såsom förintelseförnekandet givetvis är till 100%.
Citera
2021-04-16, 12:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Varför i hela friden skall domstolarna avgöra vad som är seriös forskning eller inte (i efterhand)?

Säg nu att någon ansöker om att få forska om någonting, och så hittar man någonting som strider mot den gängse uppfattningen.
Jaha, nu vågar man inte publicera dessa rön, då man kanske hamnar i domstol.

Detta du förespråkar är vetenskapsfienligt och är på samma nivå som Talibaners medeltida åskådning.

Spräng statyer när du ändå är igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in