Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Och hur ser den längre trendlinjen ut? Har man samma problem löpande gällande antalet, eller är 156/298 ett avvikande par?
Jag tror att det varit så här länge, Men jag uppdagade det först igår. När ecdc 14-dagar snitt länkades i tråden. Det såg så uppenbart fel ut och i diskussionen efter klargjordes detta.
Det finns tydligen liknande problem hos ecdc statistik med vaccinationen, men jag har inte hunnit titta på det.
Men den gången jag reagerade starkast på detta var i början av hösten då man använde de minustal som Sverige registrerade i antal nya smittade och många länder använde sig av denna statistik från ecdc när man funderade på ländernas kommande strategi. Vid en 2 veckors period drog man av mer en 3000 smittade. Det gjorde väldigt stor skillnad just då. Detta vad vid den perioden Tegnell fick mycket beröm och frågor om Sveriges strategi av utländsk media och i deras artiklar när de lyfte fram Sverige använde de just denna statistik från ecdc som inte gav ett värkligt antal smittade utan ett kraftigt reducerat.