2021-04-16, 09:43
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om ECDC vill presentera döda på rapportdag så kan de själva konvertera Sveriges data till det formatet. Precis som Ourworldindata gör.

Att de inte redan gör det är antagligen för att Sveriges data är bättre än andra länders.

Att Sveriges kurva är sjunkande på slutet tycker jag är ett icke-problem jämfört med att länder räknar döda på helt olika sätt. Om alla länder i världen räknade lika noga som Sverige så skulle minst 50 länder ha högre dödlighet än vi. Statistiken är mest orättvis mot oss, eftersom vi räknar mest noga.

Och detta är anledningen till att ämnet diskuteras om och om igen i denna tråden, man tror att "alla" andra länder rapporterar korrekt och snabbt. Men hur vet man att snabbt även är korrekt - för alla länder?

Sverige då sticker ut som långsamt.
Citera
2021-04-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Din tes är ovidkommande. Av skäl du själv nämner. De flesta som lever i en pandemi skulle hellre leva i ett land med mer än tio gånger mindre smittspridning. D.v.s. Storbrittanien. Som har börjat öppna upp. Men visst, spring du omkring i din boendeort och sprid smitta när hela Sveriges insidens ökar.

Har du känt samma sak under det gångna året när Sverige klarat sig bättre än Storbritannien?

Annars är du helt inkonsekvent och din åsikt är populism och inget värd.
Citera
2021-04-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det länkade inlägget är ett av trådens bättre. Tack!

Överdödlighet är ett trubbigt mått, men det fungerar i viss mån för att avslöja länder som underrapporterar eller rapporterar på ett annat sätt. Om ett visst land har betydligt lägre dödstal i covid än vad överdödligheten visar och detta inte kan förklaras på något annat sätt så bör det landet få redovisa sina kriterier för hur man avgör dödsorsak. Det är ju viktigt att alla länder använder samma kriterier för att avgöra dödsorsak, annars blir ju statistiken missvisande.
Citera
2021-04-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Om du kan din historia så vet du att tåget för stängda gränser avgick redan 1990. Men det hör inte hit.

Absolut! Men man kan väl få drömma?
Citera
2021-04-16, 09:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Överdödlighet är ett trubbigt mått, men det fungerar i viss mån för att avslöja länder som underrapporterar eller rapporterar på ett annat sätt. Om ett visst land har betydligt lägre dödstal i covid än vad överdödligheten visar och detta inte kan förklaras på något annat sätt så bör det landet få redovisa sina kriterier för hur man avgör dödsorsak. Det är ju viktigt att alla länder använder samma kriterier för att avgöra dödsorsak, annars blir ju statistiken missvisande.
Det ligger i sakens natur att variation finns bland världens alla länder.

Dock kan man kompensera/normalisera dessa skillnader i statistiska sammahang.
Man gör det bland annat för befolkningssammasättning med mera.
Citera
2021-04-16, 09:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har du länk till ECDC där statistiken är konstig? Alltså vilken siffra det handlar om.
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
ReijoHervonen förklarade detta bättre en vad jag själv gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
15,11 dödsfall per miljon innvånare senaste 14 dagar blir 156 dödsfall.

156 dödsfall på två veckor. Men Sverige har rapporterat 295 dödsfall dom senaste 14 dagarna. Men Tegnell och FHM flyttar ju bak dödsfallen långt i tiden så att det hela tiden ska se ut som att det går bra. Så av dom 295 dödsfallen man rapporterat är det endast 156 som hamnat på dom två senaste veckorna. Andra länder fuskar inte med rapporteringen.

Den riktiga siffran för Sverige i den tabellen är 28,57.

Man använder avliden datum när man tar siffror från Sverige men rapport datum för alla andra länder (jag kan inte hitta något annat land som ser så uppenbart fel ut som Sveriges) så jag tror att Sverige är enda undantag.

När man använder avliden datum är de senaste dagarna bra mycket reducerade så det handlar om nästan en halvering av Sveriges 14 dagars snitt på avlidna.

Ingen kan väl tycka att detta är ok. Sedan används ecdc siffror av hela världen och information att enbart (?) Sveriges siffror är halverade framgår ingen stans.
Citera
2021-04-16, 09:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Man använder avliden datum när man tar siffror från Sverige men rapport datum för alla andra länder (jag kan inte hitta något annat land som ser så uppenbart fel ut som Sveriges) så jag tror att Sverige är enda undantag.

När man använder avliden datum är de senaste dagarna bra mycket reducerade så det handlar om nästan en halvering av Sveriges 14 dagars snitt på avlidna.

Ingen kan väl tycka att detta är ok. Sedan används ecdc siffror av hela världen och information att enbart (?) Sveriges siffror är halverade framgår ingen stans.

Och hur ser den längre trendlinjen ut? Har man samma problem löpande gällande antalet, eller är 156/298 ett avvikande par?

Det rapporterade data per dag, är de enda data som man har just den dagen.
Man har inte mer data än de som man faktiskt har. Hur skulle det annars fungera?

Att man fortlöpande justerar rapportdag/avlidendag är korrekt i den betydelse att man fortlöpande kan se vilka faktiska dagar som hade dödsfall i covid.
Senast redigerad av kazangas 2021-04-16 kl. 10:00.
Citera
2021-04-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Låter som övriga gör fel
Citera
2021-04-16, 09:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och hur ser den längre trendlinjen ut? Har man samma problem löpande gällande antalet, eller är 156/298 ett avvikande par?
Det är samma hela tiden. Sverige rapporterar annorlunda och får det att se ut som att dödligheten konstant är lägre än den är. Det kan bara gå åt ett håll, Sveriges siffror är alltid för låga aldrig för höga.
Citera
2021-04-16, 10:02
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Oavsett hur trubbigt man anser att överdödlighet är som mått är ländernas enskilda rapporteringar av dödsfall, alla länder sammantagna, ändå avgjort ett långt mycket trubbigare mått.
Citera
2021-04-16, 10:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är samma hela tiden. Sverige rapporterar annorlunda och får det att se ut som att dödligheten konstant är lägre än den är. Det kan bara gå åt ett håll, Sveriges siffror är alltid för låga aldrig för höga.
Var kan man se en sådan graf?

Och att den dagliga siffran är lägre än den slutgiltiga är inte underligt, då man har en fördröjning i rapporteringen av avlidna. Detta gäller för alla orsaker, inte endast covid.

Att staplarnas höjd stiger sett över tid för en specifik dag är även det naturligt då det tar tid att få in alla data.
Citera
2021-04-16, 10:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag tror att det varit så här länge, Men jag uppdagade det först igår. När ecdc 14-dagar snitt länkades i tråden. Det såg så uppenbart fel ut och i diskussionen efter klargjordes detta.

Det finns tydligen liknande problem hos ecdc statistik med vaccinationen, men jag har inte hunnit titta på det.

Men den gången jag reagerade starkast på detta var i början av hösten då man använde de minustal som Sverige registrerade i antal nya smittade och många länder använde sig av denna statistik från ecdc när man funderade på ländernas kommande strategi. Vid en 2 veckors period drog man av mer en 3000 smittade. Det gjorde väldigt stor skillnad just då. Detta vad vid den perioden Tegnell fick mycket beröm och frågor om Sveriges strategi av utländsk media och i deras artiklar när de lyfte fram Sverige använde de just denna statistik från ecdc som inte gav ett värkligt antal smittade utan ett kraftigt reducerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in