2021-04-16, 08:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
https://omni.se/nya-berakningar-svenska-dodligheten-under-2020-klart-lagre-an-europasnittet/a/2dzeoa

Sverige gick alltså riktigt bra under 2020.

till skillnad mot vad som sägs här på en del håll. Det är fakta vare sig man vill det eller ej.
Så enligt denna studie har det dött fler i Nederländerna en i Sverige?

Dom här siffrorna är de som ecdc statistik?

Har man har valt att halvera Sveriges siffror men inte de andra ländernas?

På ecdc 14 dagars snitt för antalavlidna i covid gör man ju så. Då ser det ut som om det avlidit fler i Nederländerna en Sverige, men det är ju helt fel.

Detta med ecdc siffror uppdagade jag i går så jag är enormt kritisk till jämförelser just nu, speciellt när jag ser att man framställt Nederländerna värre drabbat en Sverige. Hur skulle det ens vara möjligt? Det är ju för fan så uppenbart osant.
Citera
2021-04-16, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Knappt en död människa i Ungern? 9537 rapporterade coviddödsfall under 2020. Med en befolkning som är lite mindre än Sveriges. En fotbollsmatch mäts i gjorda mål inte i bollinnehav. Lägg bara ner om din överdödlighet nu och inse att Sverige gjort bort sig riktigt ordentligt.

Ja - 2020 var jämförbara för Ungern och Sverige.

Ungefär lika många döda vilket visas både i antal döda i Covid 19 och på överdödligheten för 2020.

Skillnaden är två saker:

1. Sverige hade en mycket kraftigare första våg på våren. I Juli hade vi 5800 döda - samma tid hade Ungern 600 döda.

2. Ungen fick sin stora våg mycket senare och den pågår fortfarande.

Att dödligheten är så låg nu jämfört med Ungern tyder på att det inte bara är vaccinerna som hjälper i Sverige utan även en ganska utbredd immunitet via tidigare smitta.

Om det bara var vaccinerna så borde inte Ungern ligga så dåligt till nu med antal döda per dag. De ligger långt före oss med vaccineringarna dels för att de får vaccin genom EU:s fördelning och dessutom har fått vaccin från Kina och Ryssland men det verkar inte hjälpa.
Citera
2021-04-16, 08:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi kan inte rapportera lika snabbt som andra länder, eftersom vi faktiskt räknar alla som dör. Det tar längre tid.

Vi skulle också kunna slänga ut en siffra varje dag som är 30% lägre än överdödligheten. No problem.
OK, man kan rapportera som man vill. Men ecdc ska inte göra sammansatt statistik där man jämför olika länder och halvera enbart ett lands avlidna. I all fall inte utan att vara tydliga med att man gör det.
Men inte förvånade satt ju Giesecke där som chef till ganska nyligen. Hittar inte när han slutade. Men det kanske var när han började hos WHO.
Citera
2021-04-16, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skrämmande hur man kan försöka vrida till saker. För det första säger överdödlighet en inte särskilt mycket. Om de är få som har dött I Sverige så beror det mest på att vi har hyfsad vård. Men när det gäller att hålla nere antalet sjuka så är det ett stort misslyckande i synnerhet med tanke på att våra grannländer har så mycket bättre siffror.
Arkitekten och läromästaren Giesecke sa för ett år sedan att våra grannländer skulle vara ikapp Sverige inom ett år. Han hade brutalt fel.
Detta kan man inte kalla en lyckad strategi och det är också uppenbart hur man hela tiden har försökt vilseleda folk. Strategin har varit flockimmunitet så snabbt som möjligt men detta har man naturligtvis inte sagt öppet.

Det är precis tvärtom. Det är fallrapporteringen som är osäkra vid jämförelser på grund av missade fall; överdödligheten är betydligt mer träffsäker. Se nedan inlägg och referenserna där.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2021-04-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skrämmande hur man kan försöka vrida till saker. För det första säger överdödlighet en inte särskilt mycket. Om de är få som har dött I Sverige så beror det mest på att vi har hyfsad vård. Men när det gäller att hålla nere antalet sjuka så är det ett stort misslyckande i synnerhet med tanke på att våra grannländer har så mycket bättre siffror.
Arkitekten och läromästaren Giesecke sa för ett år sedan att våra grannländer skulle vara ikapp Sverige inom ett år. Han hade brutalt fel.
Detta kan man inte kalla en lyckad strategi och det är också uppenbart hur man hela tiden har försökt vilseleda folk. Strategin har varit flockimmunitet så snabbt som möjligt men detta har man naturligtvis inte sagt öppet.

Det verkar snarare vara du själv som är ute för att vilseleda folk med dina uppenbara lögner. Precis som vanligt alltså.

Att sitta och påstå att överdödlighet inte säger särskilt mycket?? HAHAHA! Otroligt...
Du vet som vanligt inte vad du pratar om.

Överdödlighet är det enskilt bästa mätverktyget att jämföra dödsfall i respektive länder. detta har gjorts i decennier och har ett MYCKET gott underlag.

Helt jävla otroligt att du påstår att det inte visar något
Ingen, absolut INGEN som är insatt i ämnet skulle hålla med dig. Men du är ju heller inte insatt...

Giesecke hade fel i att Norden skulle komma ikapp, ja. Han hade dock helt rätt i att "de andra" skulle komma ikapp för det är precis vad som hänt.

Idag är sverige nere på 23:e plats i Europa i döda/capita. Med dödstal
LÅÅÅNGT under snittet i Europa sedan länge där land efter land går förbi. Precis som Giesecka sade alltså...
När han sade detta i våras låg vi topp 6. Idag är vi nere på 23:e plats.

Snart går fler länder förbi. Rumänien och Luxemburg härnäst.

Självklart är det ganska lyckat att knappt ha någon överdödlighet alls under 2020 och samtidigt ha ett öppet samhälle och ekonomierna igång.
VÄLDIGT lyckat skulle jag vilja påstå.

Här kan du se överdödligheten under 2020:

https://omni.se/nya-berakningar-svenska-dodligheten-under-2020-klart-lagre-an-europasnittet/a/2dzeoa
Citera
2021-04-16, 08:37
Avslutad
Bra att man nu uppmanar dom äldsta som isolerat sig i ett år att nu börja komma ut i samhället igen!
Citera
2021-04-16, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
OK, man kan rapportera som man vill. Men ecdc ska inte göra sammansatt statistik där man jämför olika länder och halvera enbart ett lands avlidna. I all fall inte utan att vara tydliga med att man gör det.
Men inte förvånade satt ju Giesecke där som chef till ganska nyligen. Hittar inte när han slutade. Men det kanske var när han började hos WHO.
Visst, det kan man ha synpunkter på, men det är oändligt mycket större problem med andra länders rapportering.

Andra länder ligger systematiskt 20-80% under överdödligheten, och vi vet inte ens vilken dag människan dog.
Citera
2021-04-16, 08:39
Medlem
Citat:

På ecdc 14 dagars snitt för antalavlidna i covid gör man ju så. Då ser det ut som om det avlidit fler i Nederländerna en Sverige, men det är ju helt fel.

Detta med ecdc siffror uppdagade jag i går så jag är enormt kritisk till jämförelser just nu, speciellt när jag ser att man framställt Nederländerna värre drabbat en Sverige. Hur skulle det ens vara möjligt? Det är ju för fan så uppenbart osant.

Det är ju mer korrekt att lite längre i efterhand kolla på hur många som avled 2020 och kollar överdödlighet än att kolla senaste dagarna och försöka räkna ut något medel när olika länder rapporterar olika.

En artikel som är skriven innan 2020 är helt klar men den visar ändå skillanden.

https://www.aa.com.tr/en/europe/netherlands-death-rate-in-2020-highest-since-wwii/2092465

Nederländerna hade enligt prognos 13.000 fler döda 2020 än tidigare år och rapporterade 11.000 dödsfall i covid 19.

Sverige dog det runt 6200 fler personer 2020 än tidigare år och vi rapporterade 9700 avlidna i Covid 19.
Citera
Medlem
Citat:
Knappt en död människa i Ungern? 9537 rapporterade coviddödsfall under 2020. Med en befolkning som är lite mindre än Sveriges. En fotbollsmatch mäts i gjorda mål inte i bollinnehav. Lägg bara ner om din överdödlighet nu och inse att Sverige gjort bort sig riktigt ordentligt.

du är uppenbart inte läskunnig.

Läs igen vad jag sade och besvara det inlägget istället?
Och läs nog och sakta nu så att du förstår texten.

Ungern har skyhögt större dödstal än Sverige ja. Men det var inte det vi pratade om.

Läs om inlägget och återkom med ett nytt svar tack. Herregud.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag tror inte ECDC har så mycket koll på olika länders siffror utan litar på att deras myndigheter skickar korrekt och ärlig information.

Sverige gör ju inte det utan förvränger all statistik för att dölja misslyckandet. Sättet att rapportera dödsfall är en sak, vaccineringstakten är en annan.

Här har dom t.ex. rapporterat till ECDC att 99,8% av alla 80+ är vaccinerade. Men den verkliga siffran är mycket lägre, ca 88%. Jag gissar att man är "färdig" med 80+, alla kan inte eller vill inte vaccineras. Så då har man tagit bort dom som inte tänker vaccinera sig ur statistiken för att få fram en bättre siffra.

https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#target-group-tab
https://experience.arcgis.com/experience/6df5491d566a44368fc721726c274301

Du kan också notera att alla andra länder i Europa vaccinerar från 16år och uppåt, Sverige vaccinerar som enda land från 18år och uppåt. På det sättet kan man ytterligare putsa siffran lite grann.
Det ändrar ju inte mycket att räkna från 18 (0,5-1%) istället för från 16 men man får en lite högre siffra. FHM völjer varenda gång det sätt att räkna på som ska gynna dom själva mest.
Klart att ecdc har koll. De har ju också kontakt med varandra. Tegnell försökte ju påverka ecdc att inte ge en rekommendation för munskydd. Så han kunde ju ha passat på att informera ecdc då, eller vid något annat tillfälle då han har haft kontakt med dem. Lika så är jag osäker på när Gieseckes chef jobb där upphörde, men jag tror han jobbade där till ganska nyligen. Så när han var på jobbet kunde han ju ha sagt något.

Nej, det här stinker och det stinker inifrån ecdc.

Dom här -3000 antal smittade som man förskönade Sveriges siffror med i början av hösten är så tydligt medvetet dit lagda. De kom i en period då smittan ökade i främst Europa och man hade börjat diskuterade nya lockdowns. Som vi alla vet är lockdowns ekonomisk förlust. Då placerades dessa -3000 och det gick som en våg av positiv syn på Sveriges strategi, lockdown var meningslöst, se på Sverige.

Jag tror att allt detta är medvetet gjort, men jag tror inte att önskemålet att göra så kommer från Sverige. Ekonomiska intressen vill att det ska se ljust ut för Sverige.
Citera
2021-04-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad är det som gör måttet kring överdödlighet en dålig parameter? Är det för att Sverige faktiskt ligger lågt? Är grejjen numera att beräkna potentiella långtidssjuka? Något vi inte har någon översikt kring även om alarmisterna runkar ikapp när höga siffror kastas runt av kvällsblaskorna. Snacka om att flytta måttstocken från förra vårens dödsfall. Ibland får jag också känslan att definitionen av "långtidscovid" för folk på flashback är att man inte längre kommer kunna arbeta eller att all form av levnadsglädje har upphört.

Överdödlighet är en summa på hur många som har dött totalt sett av alla dödsorsaker. Det måste var och en förstå att det är väldigt trubbigt. Till exempel så är det ju så att om vi har en pandemi som nu så dör färre i andra dödsorsaker, till exempel influensa som vi knappt har haft alls den senaste säsongen.
Överdödligheten säger dessutom ganska lite om ifall strategin har fungerat då den även är beroende av sjukvården. Ett land med bra sjukvård kan ha relativt låga dödstal trots att man har många sjuka.

Men överdödlighet är ändå inte helt ointressant. Den kan avslöja ett land som har underrapporterat dödligheten, så som Ryssland. Ser man en betydligt större dödlighet än covidstatistiken visar och det inte finns någon annan rimlig orsak så kan man vara ganska säker på att man har underrapporterat.
Citera
2021-04-16, 08:44
Medlem
Citat:

Varför skulle inte det vara sant? Varför skulle inte Nederländerna ha en högre överdödlighet än sverige?
Det är ju uppenbart så att alla länder mäter covid-döda på olika sätt. Frankrike mäter ju dem bara på sjukhus exempelvis och det kommer nån klump en gång i månaden för döda utanför sjukhusen som är mycket luddiga.
Och vi har 50 exempel ytterligare på hur man mäter detta som gör det HELT värdelöst att jämföra.

Överdödlighet har mäts under decennier i respektive länder och ALLTID använts för jämförelser mellan länder. Det ENDA sättet att jämföra i slutändan.

Du kan till och med jämföra Sverige och Mexico med det mätverktyget.

Här har man också parerat och tagit hänsyn till vilken åldersstruktur respektive land har. En mycket, mycket väl genomarbetad studie/rapport alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in