Citat:
Jag bryr mig inte så mycket om färgen på hemsidan.
Det som bekymrar mig mycket är däremot att det är så få av lånen som betalas tillbaka enligt tidsplanen. Av mina investeringar är 61 % nu försenade. Endast 39 % följer återbetalningsplanen. Och det är ingen som helst kommunikation kring de försenade lånen.
Jodå, jag har investeringar i Mintos också. Men där kommunicerar man kring de försenade lånen och anger också chansen för att pengarna kommer att betalas tillbaka.
Oj, det är en ganska stor andel, jag har inte så mkt kvar på SL, ca 100k fördelat på 25 lån och det är ca 30% som ligger efter, vilket också är en stor andel. Alla utom ett lån är konsumentkrediter.
Tyvärr är det ganska stor risk att det blir så här på plattformar som lånar ut andras pengar. Man är helt enkelt inte lika nogräknad vid kreditprövningen och eftersom kunden är anonym mot långivaren så finns det inget sätt att veta om bedömningen av kunden var korrekt från början.
Jag tror dock att det är bra att de blir börsnoterade, det kommer kasta ljus över hur de hanterar saker och ting. Men jag är mycket tveksam till att det kommer bli någon massiv kassako för investerarna. Tittar man på andra bolag i segmentet, tex Tessin, Kameo och Lendify så är nog SL det sämsta bolaget av dem.