2021-04-09, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Möjligt, men om det skulle hända kommer tilltron till bitcoin sjunka som en Sten.

Det är möjligt men jag är inte så säker på det när dimmorna skingrats och folk tittar nyktert på det.

Det kommer framgå med all önskvärd tydlighet att den som försöker kommer förlora en otroligt stor förmögenhet för att mixtra med en enda ynka transaktion.
Jämför med hur lätt det är med scams i dagens fiat system.
2021-04-09, 12:13
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
En stat kan inte hindra dess medborgare från att ladda hem en Bitcoinplånbok. De kan heller inte hindra någon från att köra en Bitcoin-nod, eller utföra en Bitcointransaktion med mindre än att de behöver stänga ner hela Internet.

Samtidigt kan man föra över fiat-valuta in- och ut från landet. Tjänster som tex Revolut fungerar.

Jag förutsätter här att du inte syftar på en Nordkorea-situation.....

Hur ska det du beskriver hjälpa dig att utnyttja det ”geografiska arbitrage” som du pratade om?
2021-04-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Hur ska det du beskriver hjälpa dig att utnyttja det ”geografiska arbitrage” som du pratade om?

Finns säkert flera sätt, men ett sätt skulle vara att köpa BTC för cash i det landet som inte längre tillåter BTC-exchanges, för att sedan sälja dessa BTC till ett högre pris utanför landet i fråga.
2021-04-09, 14:34
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Många lyckosökare här i tråden. Jag har förstått att ni alla blivit miljonärer på eran fantastiska förmåga att förvandla några tusenlappar SEK till några promille BTC. Men faktum är att det är större odds att vinna på triss än att vinna på BTC. Men den ekvationen går såklart inte in till alla fantasi visionärer.

Man vinner inte på BTC, man investerar. Det går inte att jämföra med triss då du efter satsat kapital och förlust inte någonsin på något sätt kommer närmre vinst när du köper en triss nästa gång...

Att bli miljonär på BTC endast på några tusenlappar må väl vara möjligt men det är lång väg dit. Jag känner en som investerade 30 000:- i BTC 2016 som nu kan kalla sig bla. BTC miljonär, även om han gillar klangen av ETH miljonär mycket mer

Hemligheten stavas oftast HODL, även om vissa våghalsar lyckas med att ofta tradea
2021-04-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Argument för: Fortfarande potential till stor uppsida, 2017 var en spekulationsbubbla där exchanges blev överbelasteade och det knappt gick att göra affärer, det var för tidigt. Nu har marknaden mognat och det finns mer real world-implementationer för cryptos.
LOL, nej. Eller ja, klart marknaden har mognat, saker tenderar att mogna i takt med att tiden går, men det är lika mycket (eller lite, beroende på hur man vill se på saken) spekulationsbubbla.
2021-04-12, 19:05
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Finns säkert flera sätt, men ett sätt skulle vara att köpa BTC för cash i det landet som inte längre tillåter BTC-exchanges, för att sedan sälja dessa BTC till ett högre pris utanför landet i fråga.

Så du skulle åka till det landet, ta ut tiotusentals kronor i kontanter (från en bankomat?), åka hem till någon och sitta där en timme medan dina Bitcoin kommer till din plånbok? Och varför skulle hen sälja billigt till dig istället för att sälja till vanligt pris online?
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2021-04-12 kl. 19:24.
2021-04-14, 07:42
Medlem
Citat:
Om en myndighet förbjuder Bitcoin så skapar det omedelbart ett geografiskt arbitrage. Jag skulle se det som en fantastisk möjlighet att tjäna pengar om det inträffade.
Lycka till med det!
2021-04-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Nej, man kan köpa ett företag för att det genererar avkastning genom utdelningar och en fastighet kan man hyra ut och på ett antal år få tillbaka hela sin investering samt ha fastigheten kvar.

Jag är för krypto, men tycker det är bra att man håller sig till objektiv fakta. Krypto i dess olika former kan massproduceras och trender kan svänga så en form av krypto blir mer populär än en annan - och jag tänker inte på kort sikt utan på längre sikt. För att krypto ska bli riktigt användbar så bör värdet vara stabilt och lätt använda i transaktioner.

Alla bolag eller fastigheten kan inte generera vinst om penningmängden ökar inte. Men om penningmängden ökar, så kommer kapital som har begränsad antal öka i värde först innan alla bolag kan göra vinst
2021-04-16, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Alla bolag eller fastigheten kan inte generera vinst om penningmängden ökar inte. Men om penningmängden ökar, så kommer kapital som har begränsad antal öka i värde först innan alla bolag kan göra vinst
Har du lust att läsa igenom det du skrivit en gång till och sen göra en nytt försök som kanske kan vara begriplig.
2021-04-16, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Har du lust att läsa igenom det du skrivit en gång till och sen göra en nytt försök som kanske kan vara begriplig.

Ok I write in english, not born in sweden. If money supply does not increase, then all the company as a whole can not make profit, it will be a zero-sum game: Company A's profit is Company B's loss. Similarly no one can improve their income and pay the rent, and house degrades every year.

That's why the money supply must increase exponentially to drive new projects, so that new money will trickle down, and most of the companies can make profit year over year. However, if money supply increases, the first thing that will get a price increase will be assets that have limited supply, like real estate and cryptocurrency
2021-04-16, 06:29
Medlem
För: mängden bitcoin är begränsad. I takt med att övriga valutor inflateras av centralbankerna ökar bitcoin relativt i värde. Man kan säga att bitcoin har ett fixt värde medans vad du får för t.ex. en krona tenderar att bli mindre.

Emot: Valutan backas inte av en riksbank, utan värdet beror på en form av kollektiv acceptans av bitcoin värde.

Sen gillar ankarkisten i mig verkligen att det är statslös och omöjlig att spåra.

Har en liten post bitcoin, 4% av portföljen, som jag aldrig tänker sälja. Mer av ideologiska än spekulativa skäl
2021-04-16, 06:45
Medlem
LightCameraActions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
För: mängden bitcoin är begränsad. I takt med att övriga valutor inflateras av centralbankerna ökar bitcoin relativt i värde. Man kan säga att bitcoin har ett fixt värde medans vad du får för t.ex. en krona tenderar att bli mindre.

Emot: Valutan backas inte av en riksbank, utan värdet beror på en form av kollektiv acceptans av bitcoin värde.

Sen gillar ankarkisten i mig verkligen att det är statslös och omöjlig att spåra.

Har en liten post bitcoin, 4% av portföljen, som jag aldrig tänker sälja. Mer av ideologiska än spekulativa skäl
För och Emot kan man byta plats på utan problem. Bitcoin är inte anarki (längre) och snart en respekterad tillgång. Dessutom mer spårbar än du tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in