2021-04-15, 22:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Jag anser att det är bättre att stänga gränser än att stänga samhällen.

I första hand är det resor mellan kontinenter som behöver stoppas. Under en pågående epidemi så är det inte vettigt att fortsätta att flyga mellan olika världsdelar.

Man skulle kunna göra undantag för vissa nödvändiga resor, men dessa resenärer behöver sättas i karantän innan dom kan gå ut i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det skulle aldrig fungera. Möjligtvis kan man köpa sig lite tid. Men inte en chans att vi kommer kunna bli av med detta virus.

Det är just det som är meningen, att köpa sig tid. Den tiden kan användas till att ta fram vacciner, och vaccinera befolkningen med dessa vacciner.

Så länge nya mutationer tillåts spridas över hela Världen, så kommer viruset att ha ett försprång framför vaccinerna. Vi kan inte fortsätta på det sättet.

Vaccinera Europa så snabbt som möjligt. När smittan har pressats ner i Europa, så kan resor inom Europa tillåtas obehindrat. Sedan kan man öppna för resenärer från länder utanför Europa, som har pressat ner smittan såpass mycket att det inte finns någon överhängande risk för besvärliga mutationer.
Citera
2021-04-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, finns många artiklar om det. Här är en som berättar historien om Tegnell o hur han ville låta viruset bygga upp immunitet i befolkningen. Det gör man ju knappast genom att stoppa smittspridningen.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/

Ja det kan knappast bli tydligare än så här. FHM ville ha hög smittspridning. Det var Sveriges strategi. Vilket varje klok människa har kunnat förstå ändå. Men detta gör i alla fall att ingen kan hävda motsatsen, När EBT sa att politikerna vill ha hög spridning fick hon kritik men jag är säker på att hon talade sanning.

Redan från första början då man såg den fruktansvärda situationen i Kina hade Tegnell bestämt att vi skulle ha hit viruset och sedan köra på flockimmunitet. Men man fick ju inte säga det öppet och det skulle ju inte vara alltför uppenbart. Så man hittade på några mer eller mindre verkningslösa rekommendationer och sa att munskydd var farliga. Angående skolorna har Tegnell skrivit i ett mejl att en poäng med att hålla skolorna öppna är att det snabbar på flockimmuniteten.
Citera
2021-04-15, 22:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Hahaha, nej Storbritannien har inte fått ner någon insidens via hårdföra nedstängningar. Sluta sprid desinformation.
Jo, så är det naturligtvis. Du får läsa mer om det här:
We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just
under 20,000 extrapolating to a UK level
.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2.full.pdf

Citat:
Ju hårdare restriktioner, desto sämre verkar det gå. Texas och Florida är två exempel på regioner vars siffror störtdök efter att du tagit bort alla restriktioner. Alltmer talar faktiskt för att restriktioner har motsatt effekt mot den önskade, dvs ökar smittspridningen och leder till fler döda.
Verkligen? Vad då? Innehållslöst trams och ovetenskapliga spekulationer på anonyma diskussionsforum?
Citera
2021-04-15, 22:15
Medlem
Trollet420s avatar
Av 79000 smittade senaste 2 veckorna så är det bara 276 dödsfall detta måste väl betyda att smittan muterat till det bättre med endast.0.33% dödlighet eller räknar jag tokigt
Citera
2021-04-15, 22:16
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Finns flertal fall och människor som varit helt friska och levt ett väldigt hälsosamt liv som fått covid och blivit sjukskrivna länge pga långtidsskador på sina organ, som gör att de inte kan arbeta.
Fler och fler rapporter kommer om yngre människor som blir allvarligt sjuka och får allvarliga effekter i sin livskvalité. Unga friska kvinnor i 40 års åldern är överrepresenterade av långtidscovid. En teori är den effekt viruset har på immunförsvaret, som gör att fler och fler friska/hälsosamma personer drabbas. Vilket vore ganska logiskt då yngre människor har mer aktivt immunförsvar, där man vet att viruset påverkar.

https://www.tv4.se/artikel/2LvLeimhgHuwjaksf6YfTZ/fraemst-tidigare-friska-kvinnor-som-far-langvariga-symptom

Nu slår du knut på dig själv så det slår härliga till

Det är logiskt att unga och friska med starka immunförsvar drabbas hårdare? Med andra ord borde majoriteten av alla döda och svårt sjuka bestå av unga och friska människor. I verkligheten är dock medianåldern för coviddöda 84. 93% av de döda bar vid dödstillfället på MINST två andra dödliga sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, alzheimers etc etc.

Men ja, unga och friska drabbas hårdare PGA att de har ett starkt immunförsvar...för att du har läst i skräckmedia om ett par "friska" 40-åringar som är långtidsförkylda.

Se till att ha ett så svagt immunförsvar som möjligt, det är ditt råd med andra ord?

Ja jösses

Mycket dumt har man läst i den här tråden men här kvalar du nog in på topp 3.
Citera
2021-04-15, 22:17
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det har skett så mycket fulspel i den här pandemin att man inte tror det är sant. Jag sa tidigt i våras att jag inte ville vara med i Tegnells flockimmunitetsexperiment. Förstår inte hur folk ff kan stödja dessa stolligheter. Att medvetet vilja smitta barn och deras föräldrar är rena Mengelefasonerna, helt obegripligt att ingen ens försökt stoppa galningen.

Ja det har skett så mycket fulspel i den här pandemin att man inte tror det är sant. Jag sa tidigt i våras att jag inte ville vara med i Big Pharmas vaccinexperiment. Förstår inte hur folk ff kan stödja dessa stolligheter. Att medvetet vilja injicera barn och deras föräldrar är rena Mengelefasonerna, helt obegripligt att ingen ens försökt stoppa galningarna.
Citera
2021-04-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Gjorde han visst det. Går inte att ändra historien.

Som Giesecke sa. Fohm ville dra av plåstret snabbt o uppnå flockimmunitet snabbt. Dvs åtgärder enbart när vården hotades.

Nej, det gjorde han inte.
Citera
2021-04-15, 22:22
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tar hellre en öl hemma men det var ju inte det saken handlade om din jävla idiot.

Saken handlar om var det är säkrast att springa omkring och skrika i barer och vifta med stopet. Ett försiktigt öppnandes Storbritanien eller Sverige? Vad skulle du själv välja, sitta och se ful ut i ett land med en insidens på 800 jämfört med ett land som fått ner insidensen till under 50. Landet med insidensen under 50 har dessutom kommit långt längre med vaccineringarna. Tror jag talar för de flesta att dina byxor inte ens duger till att täcka din fula röv.
Citera
2021-04-15, 22:22
Medlem
Blir Sverige tvungen att stänga ner som alla andra europeiska länder gjort för att komma ikapp ?

https://www.statista.com/chart/24617/7-day-incidence-rate-european-countries/?utm_source=Statista+Newsletters&utm_campaign=1255 4cb750-All_InfographTicker_daily_COM_PM_KW15_2021_Tu_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_662f7ed75e-12554cb750-315833421
Citera
2021-04-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Saken handlar om var det är säkrast att springa omkring och skrika i barer och vifta med stopet. Ett försiktigt öppnandes Storbritanien eller Sverige? Vad skulle du själv välja, sitta och se ful ut i ett land med en insidens på 800 jämfört med ett land som fått ner insidensen till under 50. Landet med insidensen under 50 har dessutom kommit långt längre med vaccineringarna. Tror jag talar för de flesta att dina byxor inte ens duger till att täcka din fula röv.

Jag skiter i vilket, men om smittspridningen är så viktig för dig borde du väl vara glad över att leva i Sverige jämfört med Storbritannien? Min tes är att du inte fattar det för du minns bara några veckor tillbaka i tiden.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja det har skett så mycket fulspel i den här pandemin att man inte tror det är sant. Jag sa tidigt i våras att jag inte ville vara med i Big Pharmas vaccinexperiment. Förstår inte hur folk ff kan stödja dessa stolligheter. Att medvetet vilja injicera barn och deras föräldrar är rena Mengelefasonerna, helt obegripligt att ingen ens försökt stoppa galningarna.

Då har du tur för det är ingen som tvingar dig. Misstänker att det är en nyhet för dig.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jo, så är det naturligtvis. Du får läsa mer om det här:
We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just
under 20,000 extrapolating to a UK level
.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2.full.pdf

Jaså de "estimate"

Då vet vi.

Jag nämnde för övrigt två exempel som talar starkt för att smittspridningen och dödstal minskar när man slutar tvinga folk att bära munblöja eller sitta inlåsta i hemmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in