2021-04-15, 16:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Läste och inte håller med. Onödig risk ska man inte ta. Annars blir det som det här:

'' Risknyttan är väldigt mycket på den positiva sidan''
Det finns ingen nytta i risktagandet. Det är i så fall en missuppfattning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-efter-danska-beslutet-viktigt-att-vaccinera-sa-manga-som-mojligt
Ja, det kan man diskutera men de intressanta är att man ser det hos mRNa-vacciner också. Är det frågan om en immunreaktion kopplat till COVID19 och som återspeglas i vaccinerna?
Citera
2021-04-15, 16:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Sjudagarssnitt nya fall, snitt för fjorton dagar sen, förändring

Sverige
6128, 5658, +8,3%

Norge
624, 790, -21%

Finland
344, 552, -37,7%

Danmark
669, 775, -13,7%

Per miljon invånare (snitt):
Swe, 595
Nor, 115
Fin, 63
Dan, 134

Det tycks vara över i grannländerna.
Citera
2021-04-15, 16:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Oj - 23 döda på en vecka med lite över 600 fall om dagen.

Det är ganska mycket högre CFR än Sverige och ändå ligger de på liknande vaccineringsgrad.
Sverige mörkar dödsfall och har gjort det under hela året. Det är uppenbart.
Citera
2021-04-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige mörkar dödsfall och har gjort det under hela året. Det är uppenbart.

Jag väntar fortfarande på dessa 100 000 döda svenska medborgare som en del lirare satt och skrek om i början av pandemin. Vi kanske är där redan? Sverige kanske har mörkat?
Citera
2021-04-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Varför då? Vad är det som gör Sverige så otroligt likt i Sverige kontra Danmark och Norge? Snälla, kan inte du ta och länka mig en artikel om alla dessa pararella-samhällen som finns i Norge och Danmark. Lite härliga no-zo zoner där vägbommar och dylikt sätts upp. Samhällen vi vet är smittdrivande där folk bor över generationsgränserna. Gärna också någon nyheter om 500+ bröllopsdeltagare under pandemin alá Södertälje i respektive nordiska länder. Det går inte att jämföra Sverige och övriga norden längre. Lägg ner.
Det är dock rätt tydligt att läget inte är så jävla tokigt i Sverige kring Covid. Det är framförallt intressant att nu gått från världen, till jämförelse inom EU, för att sedan mynna ut i en jämförelse med Norden.
Det blev nog lite kortslutning när Sveriges rapporterade överdödlighet var bland de lägre inom EU.

Ifall Sverige skulle kört liknande strategier som Norge och Danmark skulle man haft några tusen färre döda i Covid.
Citera
2021-04-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sjudagarssnitt nya fall, snitt för fjorton dagar sen, förändring

Sverige
6128, 5658, +8,3%

Norge
624, 790, -21%

Finland
344, 552, -37,7%

Danmark
669, 775, -13,7%

Per miljon invånare (snitt):
Swe, 595
Nor, 115
Fin, 63
Dan, 134

Det tycks vara över i grannländerna.

Nej - overhovedet ikke.

Bilder man sig selv ind at smitten er bekæmpet og derfor lemper alle restriktioner drastisk, vil smittetallene automatisk skyde i vejret igen - det viser ald hidtil dyrekøbt erfaring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja det är korrekt - vi tar bara med de inrapporterade resultaten i statistiken.

Alla som ingår i de nationella programmen är dock skyldiga att rapportera två gånger per vecka.

Hope that helps.
Okej. Jag ska då be att få lämna en rättelse för alla bokstavstrogna.

Jag fick frågan hur jag visste att hemtest som såldes på Lidl i Tyskland inte ingick i statistiken över cases. Jag svarade ungefär "inga länder räknar snabbtest som cases."

Det var fel fel fel av mig. Jag skulle ha skrivit "inga länder räknar ditt privat inköpta snabbtest till cases."
Senast redigerad av aw 2021-04-15 kl. 16:24.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag väntar fortfarande på dessa 100 000 döda svenska medborgare som en del lirare satt och skrek om i början av pandemin. Vi kanske är där redan? Sverige kanske har mörkat?

De sitter antagligen tillsammans med de som sa att pandemin aldrig skulle komma in i Sverige överhuvudtaget.

Johan Carlsson hade en hel första sidan där han satt det inte skulle till och med.
Citera
2021-04-15, 16:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det viktiga är att det har producerats oräkneliga förordningar, pressträffar, rekommendationer och dokument under pandemin. Om dessa bidrar med något väsentligt värde är inte viktigt längre. Det viktiga är att det ser ut som man gör något, inte att det fungerar.

Mats Alvesson forskare från Lunds Universitet har kallat detta fenomen något så träffade som "Tomhetens triumf":

https://www.youtube.com/watch?v=fNlaN4-RGKQ

Kallas annars potemkinkulisser. Men ja, allt går ut på att skapa ett intryck av att göra nåt.

I regeringens fall saknade de strategi men ville ändå upplevas som handlingskraftiga. Fohm ville bygga immunitet via smitta men ändå upplevas som om de ville minimera smittspridningen.
Citera
2021-04-15, 16:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Okej. Jag ska då be att då lämna en rättelse för alla bokstavstrogna.

Jag fick frågan hur jag visste att hemtest som såldes på Lidl i Tysk inte ingick i statistiken över cases. Jag svarade ungefär "inga länder räknar snabbtest som cases."

Det var fel fel fel av mig. Jag skulle ha skrivit "inga länder räknar ditt privat inköpta snabbtest till cases."
Så är det.
Citera
2021-04-15, 16:24
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Norge stoppar Astra Zenecas vaccin, uppger Norges regering på en presskonferens.

Vilket flopp. AZ lyckas först fucka upp alla avtal och kontrakt och misslyckas med leveransen och nu suger deras vaccin kuk också.

Leveransproblemen i början berodde nog mycket på att man upptäckte dessa biverkningar relativt tidigt, pausade för att undersöka saken några veckor, innan man släppte på vaccinet igen.

Exportförbuden är såklart bidragande, men AstraZeneca drabbades ju av alla möjliga saker när vaccinet skulle levereras, alltifrån bränder i fabriken till översvämmat golv i en annan fabrik och ombyggnation av produktionskedjan. Allt var såklart för att köpa tid, eftersom man redan då upptäckt att en del dog av vaccinet.
Citera
2021-04-15, 16:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, fast det blir nästan ännu intressantare när man inser att antalet mellan de två rapporterna (den DU länkade till och den JAG länkade till) föreslår att det tillkommit en hel del fall sedan 18 Mars som är det sista kända fallet enligt rapporten JAG länkade till.

Slutsatsen blir då att p1 sprids fortfarande i UK. Vi får se i nästa rapport om den ökar ännu mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in