2021-04-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, det är ju möjligt att Ebba har juridiken på sin sida, men vad säger du? Skulle du vilja genomdriva ett husköp, där säljaren - en möjligen lätt förrvirrad åldring - inte är med på noterna? Inte vill sälja?

För mig är det självklart att en bra affär är en affär där båda partner är nöjda. Annars vill jag inte vara med? Skulle du vilja?

Ebba har visat sällsynt dåligt omdömme i denna historia, och för min del har hon förverkat sitt förtroende. Sorgligt för mig, som så länge kände att kristdemokraterna var mitt parti - men nåja, det är något decenium sedan jag slutatde rösta på dem av andra skäl.

Tyvärr finns det inget parti i Sverige av den kaliber CSU/CDU har!
Man kan alltid hitta på hypotetiska scenario. Vi kan även lägga till att Esbjörn är en Vietnamveteran som satt nio år i fångläger och tvingades amputera en benet och ådrig sig TBC under tiden där.
Skulle man verkligen vilja lura av en sådan man sitt enda minne från tiden innan kriget?
2021-04-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det enda jag ifrågasätter i det är ju varför det ens ska vara ett bevis... om Matz har eller inte har sagt något negativt eller tvivel om affären....
Nej, det är väl inget tyngre bevis i sig. Jag tolkar det som ett, av flera, stöd för en uppfattning som i varje fall inte varit tvärtemot.
Att inte säga nåt är betydligt svagare än att säga nåt tycker jag.

Jag tror det ska kallas ett indicie som stöder en huvudtes vars bevisning är andra dokument och uttryck. Men uppenbarligen tycker Katrin att det finns en mening med detta.
2021-04-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad talar för att hon varit mindre seriös än de flesta husköpare?

Det räcker mer än väl med att peka på att använda en kompisbrormäklare som inte vill kännas vid/ta ansvar för affären utan springer o gömmer sig.

Så brukar inte de flesta husköpare göra!
2021-04-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har tidigare framfört liknande tankegångar. Att det finns grupperingar och personkotterier av både religiöst och miljöfanatiskt slag i det område där den aktuella fastigheten ligger får alla varningsklockor att gå igång. Det du beskriver så målande minskar faktiskt målgruppen intresserade köpare till Esbs fastighet ganska rejält, vilket också minskar efterfrågan, vilket i sin tur också påverkar vad en köpare är beredd att betala.

Ditt inlägg är starkt färgat av att stå på Ebbas sida, no matter what.

Efterfrågan/begäret hade säkert ökat då målgrupperna vill se sitt folk på "området" växa.

Perfekt läge med budgivning från kombatanterna om fastigheten hade annonserats öppet!
2021-04-15, 17:59
Medlem
Citat:
Om man läser vad Matz säger till Expressen så bekräftar han faktiskt inte med ett enda ord att Esbjörn inte skulle ha varit fullt medveten om att han har sålt fastigheten. Det han är upprörd över är att det börjat röjas på tomten före tillträdesdagen och att han själv känner sig snuvad på sitt arv. Han nämner inte med ett ord att Esbjörn skulle ha blivit lurad.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
Esbjörns brorson Matz berättar att han har haft flera samtal med Ebba Busch.
– Jag tycker det hon gjort är helt för jäkligt och det sa jag till henne: ”Med din position, Ebba, så skulle jag ta ett steg tillbaka och avvakta läget”. Då sa hon: ”Ja, det är väldigt synd att du känner så men det får du ta med min advokat”. Jag sa: ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.

När kontaktade/samtalade Ebba m Matz?

Före eller efter kontraktskrivning?
(om jag minns rätt så var det efter o då var skadan redan skedd, därav Matz naturliga reaktion)
2021-04-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det räcker mer än väl med att peka på att använda en kompisbrormäklare som inte vill kännas vid/ta ansvar för affären utan springer o gömmer sig.

De flesta husköparna har aldrig ens hört det ordet, det är ju ett barnjoller som du har satt ihop. Däremot har nog en hel del känt mäklaren som ställt i ordning ett köpebrev.

Det är ju rent av praktiskt att slå en signal till någon man känner. Jag skulle inte tveka en sekund att skriva på ett avtal även om det är en bekant till säljaren som skrivit ut det. Skulle det dessutom rendera i ett kompispris så är det bara katshing.

För de flesta är det innehållet i ett kontrakt som är det viktiga, inte vem som copypastat ihop det. Att denne dessutom inte uttalar sig till Leif Brännström på Expressen är ett stort plus i kanten.
2021-04-15, 18:08
Medlem
Citat:
När kontaktade/samtalade Ebba m Matz?

Före eller efter kontraktskrivning?
(om jag minns rätt så var det efter o då var skadan redan skedd, därav Matz naturliga reaktion)
Du klarar varken att förstå mening eller sammanhang i det han säger i Expressen. Det handlar inte om hans reaktion, han kan mycket väl vara besviken på Esbjörn som lurat honom på hans arv. Men det väsentliga är vad han inte säger. Han säger inte ett ord om att Esbjörn inte visste vad han gjorde eller att han ångrat sig.

Som många andra mindre begåvade människor så ser du bara det du har framför dig, du klarar inte av att dra mer komplicerade slutsatser baserat även på frånvaron av det uppenbara.
2021-04-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ditt inlägg är starkt färgat av att stå på Ebbas sida, no matter what.

Efterfrågan/begäret hade säkert ökat då målgrupperna vill se sitt folk på "området" växa.

Perfekt läge med budgivning från kombatanterna om fastigheten hade annonserats öppet!
Det handlar om en by i Sverige, inte i forna Jugoslavien. Det bor ett folk i Marielund. Du är ju helt förvirrad i dina tankar.
2021-04-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Skulle tro att pengarna redan är borta
Monika Pernroth Lüllmaa har länsat kontona i sedvanlig ordning det är väl så RO:s affärsplan är upplagd.
Den där slynan förtjänar att gruppvåldtas brutalt och ett rejält kok stryk av sina små ensamkommande marockaner .
En riktigt ond kärring
Jo det där med generalfullmakt kanske inte var så lyckat?
2021-04-15, 18:33
Medlem
Citat:

Vad snackar du om? han kom upp med de dokument som behövdes han har inget ansvar !
2021-04-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Vad snackar du om? han kom upp med de dokument som behövdes han har inget ansvar !

Även vid ett skrivaruppdrag har han sitt mäklaransvar som han ville friskriva sig från.

Så nog har den käre Dietz på Sjönära ett ansvar i denna lurifaxaffär!
2021-04-15, 18:43
Medlem
Citat:
De flesta husköparna har aldrig ens hört det ordet, det är ju ett barnjoller som du har satt ihop. Däremot har nog en hel del känt mäklaren som ställt i ordning ett köpebrev.

Det är ju rent av praktiskt att slå en signal till någon man känner. Jag skulle inte tveka en sekund att skriva på ett avtal även om det är en bekant till säljaren som skrivit ut det. Skulle det dessutom rendera i ett kompispris så är det bara katshing.

För de flesta är det innehållet i ett kontrakt som är det viktiga, inte vem som copypastat ihop det. Att denne dessutom inte uttalar sig till Leif Brännström på Expressen är ett stort plus i kanten.

Om nu innehållet i kontraktet är det viktiga blir frågorna:

Fick Esbjörn möjlighet att läsa kontraktet o sätta sig in vad det innebar innan han skrev på?

Eller nöjde sig Ebba med att läsa upp väl valda delar för honom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in