2021-04-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag hade en brasklapp för Björn, som nu tack och lov är ute ur bilden.
Nu är det inga lekmän med, nu fälls Sd.
Jo. Två nämndemän är med. Och tre juristdomare.

Tillägg: två manliga och en kvinnlig juristdomare.
Senast redigerad av Picasso2 2021-04-15 kl. 16:03. Anledning: Tillägg
Citera
2021-04-15, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag undrar hur väl de har sökt av platsen, i närtid.
Var hålet nygrävt?
Det är SD eller HDs sko, hon är också sportskobärare, SOA med.. ofantliga mängder skor som plockades in.

Hålet ser inte nytt ut, och jag tror mig minnas att man sa att det inte var nytt.
För mig ser det ut som det kan göra där mindre djur gräver sina gångar eller där trädrötter gör att hål bildas i marken med åren genom regn mm eller både och.

HDs skor har säkert kollat också, eftersom hon varit misstänkt.
SOA, han har inte varit misstänkt och jag har väldigt svårt att se att han skulle ha med mordet att göra.
Citera
2021-04-15, 15:49
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
(Blå) skoskydd från gymmet?
Eller från sjukhuset?
Citera
2021-04-15, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han vet att han inte mördat henne, men att besinningslös slå en annan människa, utöva sånt våld, så att en människa avlider pga skadorna, så är man skyldig.
Att Lena överlevde överfallet i ca två timmar, förklarar ett uttalande som "hoppas hon är död"

Rättsläkaren säger om det vid förhör i TR:

Å: Kan man säga hur lång tid hon levde efter att hon tillfogats skadorna?

V: Det är svårt att säga med tanke på skadebilden hon hade, men inte mer än nån enstaka timme.
Citera
2021-04-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
De kunde väl ta in dig som expertvittne och få förklara det du hittat, likaväl som de tog in släktforskaren i Linköpingsmålet.

Ja tack nåt hade jag säkert kunnat bidra med men hellre i kulisserna då. Jag har erbjudit min hjälp men de nappade inte.

Sen hade det kanske inte gjort till eller från men jag är lite orolig över att de missat nåt viktigt i de inblandades datamaskiner eller i databaserna i hans mobil. Kanske ingen ”smoking gun” men ändå.
Citera
2021-04-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

V: Det är svårt att säga med tanke på skadebilden hon hade, men inte mer än nån enstaka timme.
Förhoppningsvis inte vid medvetande. Men HD kläckte ju ur sig kl 08-tiden på morgonen till sin chef att "jag hoppas hon är död". Så hon var inte säker på att LW överlevt eller ej. Och det på en tid på morgonen då hon INTE borde vetat överhuvudtaget att LW ens var "försvunnen". SD var den första som bevisligen berättat för HD och då var klockan strax efter 11.00. Wilma blev uppringd av Noa och han nämnde inget om försvinnandet, utan bad bara om SDs telefonnummer.

En mycket märklig historia detta.
Citera
2021-04-15, 16:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Som sagt, Lena har legat på mage först, innan hon vändes.

Om du tittar på brottsplatsen i närbild, då ser du hur mycket små kvistar, nedplattade växtdelar och rötter som är både böjda och långa. Jag kan förstå att det mycket väl kan bli ett sådant avtryck från en av dessa som formar sig likt den mediala delen av en sula.

https://www.bildtagg.se/bild/00buai9wtpdcxpboviksmt

Jag ser vad du menar. Jag tänkte mest på de vertikala lite kraftigare märkena. Som, om man ”skrynklar tillbaka” kjolen, blir ännu mer markerade.
Men strunt samma, det är säkert inga skospår, och om så ändå vore fallet, så innehåller de för lite information för att tekniker ska kunna säga bu eller bä.
Citera
2021-04-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på dumpa nåt vid Boglundsängens våtmarker är det i teorin inte omöjligt att det är SD va?
Ligger ju vid Biltema/Eurostop.

Sen kan man ju undra varför han skulle gå så nära motorvägen men konstigare saker har han ju gjort i livet.

Fast det var inte Biltema, han har ändrat sin utsaga när han åkte med polisen och pekade ut platsen.
Citera
2021-04-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
SD och svärfar är som ler och långhalm.
De ser grandet i sin nästas öga men inte bjälken i sitt eget.

Men är det en trådsanning eller ej. Skrev du inte nyss att du trodde det var SOA? Eller det var kanske inte du som sa det först?
Citera
2021-04-15, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Från NA visas idag bilder från synen.

Eftersom textmassan är väldigt liten kan jag inte citera så mycket.
Man gick från Byalagsgatan ned till bullerplanket och sedan längs Rättarvägen.
Forensikern hade med sig den avsågade stammen, som ser väldigt mycket bräckligare ut än jag hade tänkt mig.

"På synen berättade polisens tekniker, Göran Schwartz, om fynd som gjorts på brottsplatsen. Här syns han i mitten på bilden. Åklagare Therese Johansson bär på en plastpåse med en bit av en trädstam som ska visas upp bakom bullerplanket."

https://www.bildtagg.se/bild/n7zxdtvbslghmoh6y9r7x1d

Ett namn på rättens ledamöter följer med bilderna:
hovrättsråd C*hrister G*anelind.

https://www.na.se/artikel/bildextra-har-synar-hovratten-mordplatsen-i-hjarsta-domstolen-flyttade-ut-i-verkligheten
Senast redigerad av notknapparen 2021-04-15 kl. 16:36.
Citera
2021-04-15, 16:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ok tack. I sin rättsmedicinska rapport (finns i FUP givetvis) har hon dock skrivit "upp till en timme". Två timmar låter därför orimligt.
Citera
2021-04-15, 16:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag ser vad du menar. Jag tänkte mest på de vertikala lite kraftigare märkena. Som, om man ”skrynklar tillbaka” kjolen, blir ännu mer markerade.
Men strunt samma, det är säkert inga skospår, och om så ändå vore fallet, så innehåller de för lite information för att tekniker ska kunna säga bu eller bä.

Ja, vi kommer väl inte längre där.
Forensikern sa ju inte heller att det inte var från en sko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in