2021-04-14, 21:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Asymtomatiska står för smittspridningen i Uppsala:
/.../Nu ser också smittspårningen – som leds av Mats Martinell – en ny, oroande tendens.

Det handlar om asymtomatisk smitta, det vill säga att personer har fört coronaviruset vidare utan att ännu ha känt av några symtom.

– Jämfört med andra vågen är det många fler som uppger att de har råkat smitta andra innan de fick symtom, säger Mats Martinell.

/.../Att det här ligger bakom den ökade smittan stöds också av att det saknas tydliga indikationer på att folk slarvar med restriktionerna mer än tidigare. Det syns varken i smittspårarnas intervjuer eller Googles mobildata.

Förklaringen tros vara att den sydafrikanska varianten, liksom den brittiska, är mer smittsam.

– Förmodligen har man en större virusmängd innan man uppvisar symtom, och det krävs också en mindre virusmängd för att bli infekterad, säger Mats Martinell.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/darfor-skenar-smittan-teorin-om-mutationerna/

Ja, det är dags nu, kanske, det vi konstaterade i tråden för ett år sedan. Minst!

Expressen

Du har alltså gått på lögnen om "asymtomatisk smittspridning"? Seriöst?

Det är fan sanslöst vad lätt man kan få folk att tro på dumheter.
Citera
2021-04-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Varför hänvisa till en halvårsgammal artikel. En mer dagsfärsk ger följande:

https://www.google.com/amp/s/www.thelocal.de/20210413/germany-pushes-for-firms-to-pay-for-mandatory-covid-19-testing-for-employees/%3famp

Återigen ramlade brallorna av dig. Dessutom är det du länkade till hopplöst att läsa. Men du och Ulf-Utredaren brukar inte vara så noga i dessa sammanhang. Av förklarliga skäl förstås.

Rimmar illa i alla fall med att endast svårt sjuka testas i Tyskland...
Min vän. Det där är snabbtest som inte räknas till statistiken.
Citera
2021-04-14, 21:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min vän. Det där är snabbtest som inte räknas till statistiken.

Hur vet du det? Så om hundra personer i en fabrik testar positivt så mörkas det helt enkelt? O.k.
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-04-14 kl. 21:28.
Citera
2021-04-14, 21:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mycket snygg grafisk presentation. Den kurvan tror jag även fångar den faktiska smittspridningen ganska exakt, då med en förskjutning av tidsaxeln med ca 12 dygn.

https://imgbb.com/NNYQrG1

Jag skulle skrivit i diagrammet (jag la till det i inlägget) att det är ett rullande 7-dagars snitt för båda serierna. Dvs det blir som ett lågpass filter och kurvan är därför förskjuten något ( i riktning sen).
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-04-14 kl. 21:51.
Citera
2021-04-14, 21:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tyskarna påstår här att patienterna på IVA blir yngre o yngre. De klagar också på hög smittspridning men de har ju bara en fjärdedel av Sveriges.

https://youtu.be/vT6c0sJdxOc

ÅH NEJ!!! Nu är spanska sjukan 2.0 här!! Vi kommer alla att dö!!

Eller så kan det bero på att de äldre nu har vaccinerats och därför inte längre blir sjuka. En tanke bara...
Citera
2021-04-14, 21:27
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Det står "rapid test" i artikeln, och inga länder räknar snabbtester till statistiken. Det är bara tester som går genom labben som rapporteras in.
Citera
2021-04-14, 21:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
I efterhand? Norges restriktioner har väl kommit i efterhand i så fall också? Eller vad menar du?

Du vet ju inte vad du pratar om.

Sverige gick från tvätta händerna till där vi är nu, med ett regelverk som ingen har en susning om. Vad har Norge med det att göra?
Citera
2021-04-14, 21:29
Medlem
Storbritannien har vaccinerat sin befolkning i hisnande fart. Trots det har befolkningen ännu inte uppnått flockimmunitet. Och bland de äldre minskar till och med förekomsten av antikroppar.

Förklaringen är att antikroppar minskar i antal med tiden och efterhand blir svåra att detektera med tester.

Det betyder dock inte att skyddet mot sjukdomen försvinner, hävdar landets statistiska centralbyrå, Office for National Statistics.

Ännu har forskarna svårt att svara på hur länge immuniteten varar efter genomgången vaccination eller infektion.

55 procent av befolkningen i Storbritannien uppskattas ha mätbara antikroppar mot covid-19.
Citera
2021-04-14, 21:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Tyskarna har många fler fall än vad som redovisas. Antagligen lika många som Sverige.

I november ändrade Tyskland teststrategi till att bara testa svårt sjuka. Sen dess har de legat stadigt på 3x färre fall än Sverige, för samma antal döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=252..latest&pickerSort=asc&pickerMetr ic=location&hideControls=true&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~DEU

https://www.thelocal.de/20201120/explained-what-is-germanys-new-coronavirus-test-strategy-for-winter/

Tack för den infon, jag fick inte riktigt ihop deras IVA med antalet positiva fall.
Citera
2021-04-14, 21:31
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Det står "rapid test" i artikeln, och inga länder räknar snabbtester till statistiken. Det är bara tester som går genom labben som rapporteras in.

Fel. Liknande snabbtester som utförs på flygfält ingår definitivt i stastiken. Lite märkligt annars att det erhålls svar per sms från hälsovårdsmyndigheten angående resultatet.
Citera
2021-04-14, 21:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kommer det att göras någon som helst ansträngning för att hålla den varianten borta från Sverige?

Det finns inget att göra. Hur ska vi stoppa den varianten menar du?
Citera
2021-04-14, 21:38
Medlem
Citat:
Fel. Liknande snabbtester som utförs på flygfält ingår definitivt i stastiken. Lite märkligt annars att det erhålls svar per sms från hälsovårdsmyndigheten angående resultatet.
Jag är faktiskt tveksam till att de testen räknas till den officiella statistiken, men jag ska inte påstå att jag vet.

De flesta snabbtest gör man i hemmet eller på arbetsplatsen. En enkel teststicka som efter 10 min visar ett eller två streck, sen kastar man den i papperskorgen utan att rapportera någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in