2021-04-15, 14:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Återigen nåt helt annat än det jag pratar om. Jag gissar att du inte förstått att det sedan länge funnits en fri marknad för vem som helst att köpa hemtest, utan statens vetskap. Det är inte som vaccin.
Men det var inte det du skrev eller påstod, det kan vi konstatera ganska enkelt genom titta på vad du skrev. Du påstod att man endast räknar tester som utförs i lab. Du hade fel.

Citat:
Det står "rapid test" i artikeln, och inga länder räknar snabbtester till statistiken. Det är bara tester som går genom labben som rapporteras in.
Nej, det är INTE bara tester som går genom labben som rapporteras in. Du har fel. Här är platsen du rapporterar in de tester du gör själv:

https://www.gov.uk/report-covid19-result

Citat:
UK räknar kanske snabbtest som utförs av staten, men inga länder räknar snabbtest som utförs i badrummet hos privatpersoner eller småföretag. Om man kan köpa snabbtest på Lidl i vissa länder så räknas de garanterat inte.
Jo, i UK räknas de tester som utförs "i badrummet hos privatpersoner eller småföretag". Du har fel.

Hur kan det vara så svårt att bara rycka på axlarna och erkänna att "jaha, jag hade fel"? Det är fullständigt obegripligt.
Citera
2021-04-15, 14:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den är fram till 31 Mars så något färre fall i det dokumentet än i det jag länkade.

Britterna sekvenserar mycket så ska bli intressant följa utvecklingen med p1,p2 och b.1.617
Ja, fast det blir nästan ännu intressantare när man inser att antalet mellan de två rapporterna (den DU länkade till och den JAG länkade till) föreslår att det tillkommit en hel del fall sedan 18 Mars som är det sista kända fallet enligt rapporten JAG länkade till.
Citera
2021-04-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ska vi vaccinera 1 miljon människor på en vecka?

I vilket realistisk scenario kommer det att hända? Jag pratar om hur man ska få dit folk till vårdscentralen, hinna planera att de står i kö, väntar, få sprutan och sedan nästa.

Hur många ställen erbjuder vaccinering och hur många kan de ta emot per timma?

1 miljon människor delat på en vecka blir ca 130 000 per dag.

130 000 delat på 8 timmar är 16250 personer i timmen under hela veckan ut.

Eller för att göra det mer roligt.

271 personer i minuten.

Lever vi fortfarande i fablernas värld?

"Kapaciteten beräknas att ligga på ungefär 140 000 doser i veckan, det är utöver den vaccineringen som redan görs idag på vårdcentralerna och sjukhusen. "

Det är BARA i Skåne. 140.000 doser + utöver den vanliga på ca 50.000 till. Så ja.

Absolut kan landet i sin helhet komma upp i kanske inte en miljon men riktigt nära.

https://www.1177.se/Skane/aktuellt/aktuellt-i-skane/10-februari-sa-gar-vaccinationen-till-i-skane/
Citera
2021-04-15, 14:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Klart som fan vi kan, om vi vill. Men du vill inte, därför går det inte. Tack min "vän".

Hur då? Om inte hela världen stänger in Indien så måste vi stänga in oss från hela världen.

Lycka till!
Citera
2021-04-15, 14:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
"Kapaciteten beräknas att ligga på ungefär 140 000 doser i veckan, det är utöver den vaccineringen som redan görs idag på vårdcentralerna och sjukhusen. "

Det är BARA i Skåne. 140.000 doser + utöver den vanliga på ca 50.000 till. Så ja.

Absolut kan landet i sin helhet komma upp i kanske inte en miljon men riktigt nära.

https://www.1177.se/Skane/aktuellt/aktuellt-i-skane/10-februari-sa-gar-vaccinationen-till-i-skane/

Du skrev tidigare att var på hela befolkningen och nu helt plötsligt är det bara Skåne det gäller

Men nej, en miljon vaccinationer på en vecka är bara önsketänkande även om det finns tillgång till det. Det är bara realistiskt om alla som ska vaccinera sig kommer i tid till centralen, och de bara pangar in och ut.

Hur många är vaccinerade nu I Sverige under hur lång tid? Det är April och vi började vaccinera när igen och till hur många?
Senast redigerad av AnnaDea 2021-04-15 kl. 14:37.
Citera
2021-04-15, 14:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ska vi vaccinera 1 miljon människor på en vecka?

I vilket realistisk scenario kommer det att hända? Jag pratar om hur man ska få dit folk till vårdscentralen, hinna planera att de står i kö, väntar, få sprutan och sedan nästa.

Hur många ställen erbjuder vaccinering och hur många kan de ta emot per timma?

1 miljon människor delat på en vecka blir ca 130 000 per dag.

130 000 delat på 8 timmar är 16250 personer i timmen under hela veckan ut.

Eller för att göra det mer roligt.

271 personer i minuten.

Lever vi fortfarande i fablernas värld?

Varför är du så oerhört blåst?

Regionerna tillsammans har förberett för att vaccinera upp till 1,4 miljoner doser per vecka.
Tror du att du har bättre koll än regionerna? Av vilken anledning i så fall?
Varför skulle regionerna hitta på?

– Regionerna har hela tiden haft en mycket hög ambition i vaccineringen och den förändras inte. De vaccinerar med allt vaccin de får, så fort det levereras. Regionerna har kapacitet att vaccinera minst 1,2 miljoner personer i veckan, även under sommaren, en kapacitet som kan öka ytterligare vid behov. Med den här ändringsöverenskommelsen blir kommunikationen tydligare till invånarna om när vaccinationerna kan vara klara, säger Marie Morell, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation.
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-04-15 kl. 14:38. Anledning: Tillägg
Citera
2021-04-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Men det var inte det du skrev eller påstod, det kan vi konstatera ganska enkelt genom titta på vad du skrev. Du påstod att man endast räknar tester som utförs i lab. Du hade fel.

Nej, det är INTE bara tester som går genom labben som rapporteras in. Du har fel. Här är platsen du rapporterar in de tester du gör själv:

https://www.gov.uk/report-covid19-result

Jo, i UK räknas de tester som utförs "i badrummet hos privatpersoner eller småföretag". Du har fel.

Hur kan det vara så svårt att bara rycka på axlarna och erkänna att "jaha, jag hade fel"? Det är fullständigt obegripligt.
Hur får myndigheten reda på ens resultat på snabbtestet?
Citera
2021-04-15, 14:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur då? Om inte hela världen stänger in Indien så måste vi stänga in oss från hela världen.

Lycka till!

Du har själv svarat på din fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Om man använder logiskt tänkande så förstår man att dessa siffror naturligtvis kommer hållas precis lila dåligt som de gjort hittills.

Om prognoserna låter för höga, och inga andra prognoser tidigare har uppfyllts. Ja, då kan man nog allt räkna med att de inte kommer hållas den hör gången heller.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur får myndigheten reda på ens resultat på snabbtestet?
Man rapporterar in resultatet via den hemsida jag länkade till alternativt använder en app som finns tillgänglig. Alla testickor är individuellt numrerade, man scannar QR-koden och rapporterar in resultatet.
https://test-for-coronavirus.service.gov.uk/report-result/registering-for
Citera
2021-04-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Lycka till!

Ja man säkrar gränserna vilket många länder har gjort. Man tillåter inte inresa utan åtminstone test. För högriskländer kan man dessutom kräva karantän på hotell till självkostnadspris.
Citera
2021-04-15, 14:41
Medlem
Långt över 100 döda nu de senaste dagarna. Trots massiv vaccinering av de sköraste

Vad ligger våra grannländer på för dödssiffror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in