2021-04-15, 12:37
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jo hon har tagit in Anticimex, värdering bett honom tala med sina tagit fram en hålbar lösning för honom ang husets orginalskick mm och gått med på hans pris.

Ebbablindhet

Att du inte inser att en av maktens företrädare, riksdagsledamot och partiledare, är starkare än Esbjörn talar mer för att du är Ebbablind än för att du utnyttjar din analysförmåga.
2021-04-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror nog att du förstår att man med ”nära släkting” normalt sett inte menar den som står minst antal meter bort. Jag litar nog mer på hans omsorg än änkespindelns om Esbjörns rättigheter, ändå är det hon och inte han som ska vittna i rätten.

Det stämmer ja.
Men han såg säkert ändå inte Esbjörn speciellt mycket.
2021-04-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Precis det jag menar. Esbjörn vill inte sälja längre...
Därför är det inte kristet av Ebba att driva igenom affären, även om hon skulle ha rätt till det juridiskt!
En annan kristen vinkel på det:

Man ska hålla vad man lovar. Esbjörn lovade att sälja, han skrev till och med på och väntade sedan ett antal dagar (uppåt 10 st) sedan vill han inte sälja länge av nån anledning.
Ebba håller vad hon lovat i och med avtalet. Hon erbjöd att ändra sig om hon verkligen fick klart för sig att han ångrat sig och varför. Min minnesbild är att hon ville prata direkt med honom och att han skulle förklara varför han ångrat sig.
Nu smällde han igen dörren och gick i idé. Då försvann den möjligheten och det är som det är.
Nån stans måste han ta ansvar för sina handlingar.
2021-04-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ja, men vittnet säger är att han INTE sagt något MOT försäljningen eller arbetet med sly etc.

Det säger inte att Matz har accepterat nånting, eller att han inte ens hade några synpunkter.
Endast att han inte sa dem till grannen....

Och varför skulle han? Måste man gnälla om allt till alla man träffar?
Varför ska Mats acceptera försäljningen? Han är varken ägare eller förmyndare för Esbjörn.
2021-04-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Att du inte inser att en av maktens företrädare, riksdagsledamot och partiledare, är starkare än Esbjörn talar mer för att du är Ebbablind än för att du utnyttjar din analysförmåga.
Då hade du kanske kunnat fördjupa din analys utifrån frågan jag ställde? Men jag noterar att du hellre svarar med en motfråga och en åsikt om mig.
2021-04-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det stämmer ja.
Men han såg säkert ändå inte Esbjörn speciellt mycket.
Det är iofs en gissning, men med avståndet mellan Uppsala-Öland så är den inte orimlig. Men det går nog att avgöra om någon man känner håller på att bli dement även via telefon. Jag tycker fortfarande att det är ytterst märkligt att han inte kallas till vittnesbåset om han har något att tillföra som stärker Esbjörns historia. Man kan rent av tycka att Esbjörn borde insistera på det.
2021-04-15, 13:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
En annan kristen vinkel på det:

Man ska hålla vad man lovar. Esbjörn lovade att sälja, han skrev till och med på och väntade sedan ett antal dagar (uppåt 10 st) sedan vill han inte sälja länge av nån anledning.
Ebba håller vad hon lovat i och med avtalet. Hon erbjöd att ändra sig om hon verkligen fick klart för sig att han ångrat sig och varför. Min minnesbild är att hon ville prata direkt med honom och att han skulle förklara varför han ångrat sig.
Nu smällde han igen dörren och gick i idé. Då försvann den möjligheten och det är som det är.
Nån stans måste han ta ansvar för sina handlingar.

Det lär väl framkomma på rättegången vem som ledsagade Esb till detta mötet och varför han vägrade att samtala med EB om hur man skulle kunna komma fram till ett avtal där han fick behålla fastigheten.

Om det har funnits ett genuint intresse av att behålla fastigheten så skulle han givetvis ha satt sig i mötet med EB, om avsikten har varit att genom smutskastning av EB få behålla handpenningen så var det utmärkt att vända i dörren.
2021-04-15, 13:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det är iofs en gissning, men med avståndet mellan Uppsala-Öland så är den inte orimlig. Men det går nog att avgöra om någon man känner håller på att bli dement även via telefon. Jag tycker fortfarande att det är ytterst märkligt att han inte kallas till vittnesbåset om han har något att tillföra som stärker Esbjörns historia. Man kan rent av tycka att Esbjörn borde insistera på det.

Det känns uppenbart att det finns två läger som bägge känner sig lurade på arvet av fastigheten.

Med Majkgården/ Monicas generalfullmakt så har de manövrerat ut Matz. Det fattar Matz och han vill inte vittna till deras fördel och EB litar inte heller på Matz efter hand uttalande i Expressen.

Han är rökt på fastigheten och kan bara hoppas på att Esb avlider dagen efter att han har fått köpeskillingen så att inte Majkgård har hunnit sätta sprätt på pengarna.
2021-04-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det lär väl framkomma på rättegången vem som ledsagade Esb till detta mötet och varför han vägrade att samtala med EB om hur man skulle kunna komma fram till ett avtal där han fick behålla fastigheten.

Om det har funnits ett genuint intresse av att behålla fastigheten så skulle han givetvis ha satt sig i mötet med EB, om avsikten har varit att genom smutskastning av EB få behålla handpenningen så var det utmärkt att vända i dörren.
Om man helt objektivt tolkar hans handling så hamnar man i just den slutsatsen.
2021-04-15, 13:26
Medlem
Om man läser vad Matz säger till Expressen så bekräftar han faktiskt inte med ett enda ord att Esbjörn inte skulle ha varit fullt medveten om att han har sålt fastigheten. Det han är upprörd över är att det börjat röjas på tomten före tillträdesdagen och att han själv känner sig snuvad på sitt arv. Han nämner inte med ett ord att Esbjörn skulle ha blivit lurad.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
Esbjörns brorson Matz berättar att han har haft flera samtal med Ebba Busch.
– Jag tycker det hon gjort är helt för jäkligt och det sa jag till henne: ”Med din position, Ebba, så skulle jag ta ett steg tillbaka och avvakta läget”. Då sa hon: ”Ja, det är väldigt synd att du känner så men det får du ta med min advokat”. Jag sa: ”Hur skulle du känna dig om någon lurade dig på något som du skulle ha i framtiden?”.
Det finns ingen tvekan om att Esbjörn är fullt på det klara med vad han har gjort när han skrev under köpekontraktet.
– ”Vad är det som har hänt här? Var har de gjort? De har ju sågat ner en massa grejer”, sa han och började gråta.
– ”Men jag har ju sålt en skogstomt”, sa han. Han trodde att tomten skulle få se likadan ut efter att det flyttar in nytt folk, säger Matz Bolin, som säger att han har fått bekräftat att växtligheten hade röjts på uppdrag av Ebba Busch.
Att han sedan har fått sådana reaktioner från omgivningen att han försöker bryta kontraktet är ganska uppenbart. Men det utrymmet finns helt enkelt inte inom lagstiftningen. Det visste Binninge och föreslog att man istället skulle försöka få Ebba Busch att backa genom att presentera en förljugen bild till media.
Det är valet av den strategin som har lett till att tvisten nu måste avgöras juridiskt.

Det finns inget annat sätt för Ebba Busch att rentvå sitt namn än genom att inför domstol avslöja lögnen om ”Stackars förvirrade Esbjörn som lurades att sälja sin släktgård till underpris”.

De som har orsakat hela skiten är rättshaveristerna i Rättssäkerhetsorganisationen!
2021-04-15, 13:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Kan det inte vara så att Matz sa lite för mycket till Ebba, som kan användas mot Esbjörn? Plus att han använde epitet och ett språkbruk som också kommer användas mot Esbjörn?
2021-04-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Kan det inte vara så att Matz sa lite för mycket till Ebba, som kan användas mot Esbjörn? Plus att han använde epitet och ett språkbruk som också kommer användas mot Esbjörn?
Jag tror inte att han vill riskera att förlora även pengarna genom att ljuga att Esbjörn är otillräknelig. Då får Esbjörn Pernroth Lüllmaa som god man. Då är pengarna för evigt borta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in