2019-05-26, 18:22
Medlem
Matematik- och fysikprovet är ett gemensamt antagningsprov till några utvalda utbildningar vid Chalmers och KTH (civilingenjörsprogrammen Elektroteknik, Teknisk fysik, Teknisk matematik, Kemiteknik med fysik samt för civilingenjör/arkitektprogrammet Arkitektur och teknik).
Provet genomförs en lördag i maj mellan kl 9:00-16:00 med avbrott för lunch mellan 12.00-14.00.
Total maxpoäng på Matematik- och fysikprovet är 75, varav 45 på matematikdelen och 30 på fysikdelen. För att resultatet skall räknas som meritvärde vid ansökan till Chalmers och KTH krävs minst 30 poäng sammantaget.

Jag tänkte att vi kunde använda den här tråden för att både diskutera resultat/frågor på provet. Tills dess så kan vi väl dela med oss råd/tips/frågor?
Citera
2019-09-23, 13:02
Medlem
PlNKPANTHERs avatar
Själv ska jag göra provet för att söka in AT på chalmers. Tänkte göra sommarmatten gamla prov och nöta på fysikboken som rekomenderas på deras hemsida.

Hur ska ni förbereda er till provet och vad tänker ni söka?
Citera
2020-03-15, 12:04
Medlem
pythsummas avatar
Citat:
Vi har fått många frågor om Matematik- och fysikprovet kommer att ställas in?
Högskoleprovet är inställt pga Covid-19.
Matematik- och fysikprovet ligger längre fram i tiden. Vi bevakar situationen och återkommer med besked.
Vad är oddsen på att provet ställs in?
Citera
2020-03-15, 12:15
Medlem
Det är ju färre där än på HP så hoppet bör inte dö än! Men man kanske får förbereda sig för det värsta.
Citera
2020-03-16, 18:41
Medlem
PlNKPANTHERs avatar
Förhoppningsvis stänger dem tidigt skolor tidigt så att de kan öppna igen innan maj. Det skulle strula till det redigt för många ifall båda proven ställs in.
Citera
2020-03-20, 15:11
Medlem
pythsummas avatar
Inställt

Citat:
Tyvärr måste vi meddela att provet den 9/5 2020 är inställt på grund av COVID -19.
Vi beklagar verkligen, och förstår att det kan medföra oönskade konsekvenser för dig som hoppats konkurrera via ditt resultat från provet till den utbildning du sökt. Beslutet är fattat av Chalmers vicerektor för utbildning och livslångt lärande i samråd med vicerektor på KTH.
Citera
2021-04-08, 16:24
Medlem
Nu får man hoppas att detta års prov inte blir inställt fyfan
Citera
2021-04-15, 13:05
Medlem
Ni som har skrivit provet, vilka områden kan man anta dyker upp? Hade tänkt skriva det nu (2021) för att komplettera min merit (ligger på runt 19.5). Läser i nu läget fysik 2, matte 4 + 5. Tänkte mestadels för att man inte får ha miniräknare, kan man vänta sig frågor som kräver mycket huvudräkning, typ beräkna värdet av någon integral som inte ger ett exakt svar osv? Eller är det som högskoleprovet där de typ enbart lägger matematik som högst ingår i matte <insert kurs>?
Citera
2021-04-15, 16:23
Medlem
Jag håller också på att plugga på det och har gjort alla gamla prov. Personligen tycker jag att du borde kolla på alla proven här:
https://www.matematik-och-fysikprovet.se/tidigare-prov/

Det är väldigt mycket huvudräkning där allt från matte 1-4 samt fysik 1-2 ingår.
Citera
2021-04-16, 10:08
Medlem
PlNKPANTHERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xIcarus
Ni som har skrivit provet, vilka områden kan man anta dyker upp? Hade tänkt skriva det nu (2021) för att komplettera min merit (ligger på runt 19.5). Läser i nu läget fysik 2, matte 4 + 5. Tänkte mestadels för att man inte får ha miniräknare, kan man vänta sig frågor som kräver mycket huvudräkning, typ beräkna värdet av någon integral som inte ger ett exakt svar osv? Eller är det som högskoleprovet där de typ enbart lägger matematik som högst ingår i matte <insert kurs>?

Det är lite annorlunda från gymnasiematematiken. Jag skulle rekommendera att kolla gamla prov och lära in sig fysikens teori. Vad har ni sökt till?
Citera
2021-04-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlNKPANTHER
Det är lite annorlunda från gymnasiematematiken. Jag skulle rekommendera att kolla gamla prov och lära in sig fysikens teori. Vad har ni sökt till?

Ska också göra provet. Söte TF och TM på kth. MAFY är min enda chans. Precis speedat igenom sommarmatten på Chalmers och ska väl snart börja göra gamla tentor +plugga fysik 1 då jag läser fysik 2 för tillfället. Hoppas det går bra, känns inte så troligt att jag ska konkurrera ut någon dock, haha.
Citera
2021-04-16, 17:05
Medlem
Teknisk Fysik & Matematik på KTH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem