Citat:
Ursprungligen postat av
xrlpyt
Nja, jag tror det där är teorier som förväxlats med science fiction, som Arthur C. Clarke delvis beskriver i inledningen till "2001". De förklaringar jag har hört (och tror på) är att det inte handlar om att den mänskliga hjärnan utvecklats eller ändrats på något sätt, det vet jag inte ens hur man skulle kunna bevisa, men att övergången från ett jägarbeteende till ett boskaps- och farmarbeteende ledde till att allt mindre tid av dygnet behövde ägnas åt att samla föda, och att människor DÄRFÖR kunde ägna sin tankeverksamhet till annat. En nyfödd år 200 000 f Kr hade kunnat flyttas till en familj idag och växa upp, och hen hade varit helt omöjlig att skilja från någon som föds i nutid. Påstår jag, ingen behöver hålla med.
(Men, förlåt, det här har inget med BB att göra. Fick bara feeling, kunde inte låta bli att svara.)
Fast människan minskade inte på sitt "hunter gatherer" liv och började med jordbruk tills bara för 15-10 000 år sen, i dom bördiga stäpperna längst ner i Iran.(som sen svämmade över när inlandsisen smälte och Medelhavet rann över Bosporen, vilket gjorde att överlevarna befolkade resten av europa).
Dom tror ju att den gigantiska översvämningen över Bosporen är grunden till myten om Noaks Ark och Syndafloden.
Människohjärnans stora tillväxtperiod var faktiskt för 70-50 000 år sen, det är absolut ingen teori eller sci-fi. 😉
Sorry för långdraget off topic, men precis som Grodan tycker jag sånt här är jävligt intressant. 😁