Citat:
Ursprungligen postat av
Hydraulslangen
200 000 år stämmer, men det grodan menar är kanske människohjärnans BigBang som väl var 70-50 000 år sen?
Dom tror ju att det berodde på att vi började äta mer och (troligen?) framförallt eld-uppvärmt kött, så hjärnan fick mer protein och började växa och utvecklas i raketfart.
Kroppen tillgodogör ju sig proteiner mm lättare med varm mat än kall.
Nja, jag tror det där är teorier som förväxlats med science fiction, som Arthur C. Clarke delvis beskriver i inledningen till "2001". De förklaringar jag har hört (och tror på) är att det inte handlar om att den mänskliga hjärnan utvecklats eller ändrats på något sätt, det vet jag inte ens hur man skulle kunna bevisa, men att övergången från ett jägarbeteende till ett boskaps- och farmarbeteende ledde till att allt mindre tid av dygnet behövde ägnas åt att samla föda, och att människor DÄRFÖR kunde ägna sin tankeverksamhet till annat. En nyfödd år 200 000 f Kr hade kunnat flyttas till en familj idag och växa upp, och hen hade varit helt omöjlig att skilja från någon som föds i nutid. Påstår jag, ingen behöver hålla med.
(Men, förlåt, det här har inget med BB att göra. Fick bara feeling, kunde inte låta bli att svara.)