2021-04-14, 01:47
Medlem
Som rubrik lyder så har jag lite funderingar vad som gäller när en dom vinner laga kraft.

I detta fall en offentlig handling som jag själv tagit del av via Lexbase samt via Tingsrätten.
Den har skrivits om 3 månader i efterhand.
Är det OK att detta sker?
I detta fall blev det en fängelsedom som är baserad och uträknad på en annan tilltalad persons tidigare brott.
Vilket nu gått ut som en offentlig handling och rättas till 3 månader i efterhand.

Är personen felaktigt dömd till att börja med pga Tingsrättens misstag eller någon som vet vad som gäller?

MVH / 1891
Citera
2021-04-14, 16:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mordaettdjurgardsbarn
Som rubrik lyder så har jag lite funderingar vad som gäller när en dom vinner laga kraft.

I detta fall en offentlig handling som jag själv tagit del av via Lexbase samt via Tingsrätten.
Den har skrivits om 3 månader i efterhand.
Är det OK att detta sker?
I detta fall blev det en fängelsedom som är baserad och uträknad på en annan tilltalad persons tidigare brott.
Vilket nu gått ut som en offentlig handling och rättas till 3 månader i efterhand.

Är personen felaktigt dömd till att börja med pga Tingsrättens misstag eller någon som vet vad som gäller?

MVH / 1891

En dom kan rättas i efterhand vid uppenbar oriktighet till följd av rättens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende. Se 17:5 RB.

En dom kan dock förstås inte ändras mer materiellt i efterhand, utan felaktigheter får då hanteras genom främst överklagande.

Det är för mig ganska otydligt vad du menar har skett, dock.
Citera
2021-04-14, 17:24
Moderator
Schlesiens avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Juridik

/Moderator
Citera
2021-04-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En dom kan rättas i efterhand vid uppenbar oriktighet till följd av rättens eller någon annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende. Se 17:5 RB.

En dom kan dock förstås inte ändras mer materiellt i efterhand, utan felaktigheter får då hanteras genom främst överklagande.

Det är för mig ganska otydligt vad du menar har skett, dock.

I detta fall har en offentlig handling gått ut via den domen.
Person blir dömd för ett grovt narkotikabrott som hans medtilltalade har i sitt tidigare straffregister.
Vid renskrivning av domen så skrivs det jag ovan nämnt och går ut som en offentlig handling.

Killen får fängelse.
Jag undrar har tingsrätten räknat fel på den andra personens tidigare brott i detta fängelsestraff på den andra personen.
Nu är det en offentlig handling och han har muckat och försökt söka jobb och fått avslag pga hans grova narkotikabrott tidigare som INTE ENS ÄR HANS.

Tingsrätten går nu in och rättar till de i efterhand som att ingenting har hänt.
Citera
2025-10-24, 09:24
Medlem
Denna tråd handlar alltså INTE om den just nu aktuella domen mot VD, även kallad Janne
(min vän), och som ofta och gärna kallar sig själv för Admin ...
Citera
2025-10-24, 10:22
Medlem
Kan du lägga upp texten som är fel samt rättningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in