Någon frågade mig vad som ska hända när Norge lättar på sina restriktioner nu på fredag. En fråga som nu har ställts konstant ända sedan mars 2020...
Min motfråga: Ja, vad har hänt i Norge mellan Mars 2020 - April 2021? Tusentals dödsfall eller? Vad ska hända den här gången, som inte har hänt innan? 🤷♂️
Kom på en tredje fråga: Om man nu inte alls tror på restriktioner i Sverige och vill att vi ska lätta på dessa, varför tror man då att något ska hända i Norge när de lättar på sina restriktioner..? 🤔 Vad skulle hända i Norge om de lättar som inte skulle hända här...? (De har ju dessutom en mycket lägre smittspridning så det borde rimligtvis hända mycket mindre där än här)
Men här är två saker som jag tror kan komma hända i Norge baserat på vad som hitills har hänt eller inte hänt: (antingen det ena eller andra)
OM Norge ser oroväckande trender senare som går åt fel håll igen så tror jag att de kommer att anpassa sina restriktioner efter det och agera direkt, innan det hinner få en mer omfattande spridning. Alà Sverige.
Andra alternativt är att det blir ungefär som efter april 2020... Att man tror sig ha fått ned spridningen så pass mycket nu att man kan lätta på restriktionerna, och därefter kan prioritera mer lokala återgärder vid lokala utbrott och fokusera mer på smittspårning, och andra mindre begränsande restriktioner.
Det var väl lite det som hände Norge 2020, att det minskade kraftigt till sommaren och de fick det under kontroll tidigare än oss och därför lättade på restriktionerna, ända fram till December 2020. I bästa fall är vi alla inne på sista stora vågen nu... Pga vacciner och annat. Om det blir som förra året och OM det nu blir sista vändan så borde det då nästan vara över för Norges del. Eller på en låg nivå som förra sommaren.
Men i värsta fall får de nog köra en vända till frammåt höst/vinter. Precis som vi får göra...
Men en skillnad både i höstas och nu i April är att samtidigt som Norge har så få fall att de lättar på sina restriktioner så går vi nu i motsatt riktning. Eftersom vi har en helt annan smittspridning, förmodligen för att vi inte agerar direkt när varningsklockorna börjar ringa utan avvaktar tills vi har alla "facit". Till den stora smällen och det redan är för sent påtänkt att komma lindrigt undan.
Vi har inte infört mycket hårdare restriktioner nu, men de restriktioner som vi har haft konstant ända sedan slutet av 2020 förlängs däremot för oss...
Jag är på ett sätt för nedanstående restriktioner om det är absolut nödvändigt, det stora problemet för mig är att jag tror det hade haft mycket större effekt om de kommer i ett tidigare skede. Av samma skäl tror jag att lockdowns i Italien misslyckas, man agerar försent och då blir det svårt alldeles oavsett strategi. När det började öka i höstas i Sverige så dröjde det veckor innan det togs på allvar och innan restriktioner var på plats.
Virus väntar inte... Och nu står vi där igen för tredje gången med förlängda restriktioner utan någon större andningpaus sedan i höstas. Sedan att samtidigt som vi har en hög smittspridning och en del tuffa restriktioner ändå tillåter upp till 500 personer i gallerior/butiker...
Ja, som ni säger till Norge, vad tror man ska hända? 🤷♂️
----------------------
Citat:
"Förslag: Inga lättnader av restriktioner i april. Förändringarna föreslås i stället skjutas fram till den 3 maj, under förutsättning att smittläget förbättrats."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/inga-lattnader-av-restriktioner-i-april/
Citat:
"Beslut: Fortsatta restriktioner i handeln och på serveringsställen
PUBLICERAT 08 APRIL 2021
Med anledning av den höga smittspridningen förlänger Folkhälsomyndigheten restriktionerna för serveringsställen och handeln till och med 3 maj.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/april/beslut-fortsatta-restriktioner-i-handeln-och-pa-serveringsstallen/
Citat:
"Med stöd av den tillfälliga pandemilangen och lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen har Folkhälsomyndigheten tagit fram föreskrifter om att restauranger, barer och andra serveringsställen bara får ha:
öppet till kl. 20.30 med undantag för take-away, att det får vara max en person per sällskap på serveringsställen i gallerior och varuhus, att man ska handla ensam, att det ska finnas 10 kvm per person i butiker och gym
...och att det får vara max 500 personer i butiker.
Med anledning av smittläget föreslår Folkhälsomyndigheten att dessa föreskrifter ska förlängas till den 3 maj.
Nya deltagartak för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar är aktuella först när smittspridningen har stabiliserats
https://www.regeringen.se/artiklar/2021/03/forlangda-restriktioner-for-att-minska-smittspridningen/
Citat:
"Föreningar för idrott, kultur och fritid
För att undvika spridning av covid-19 bör föreningar som bedriver idrott, kultur och fritidsaktiviteter:
avstå från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar, med undantag av sådan idrott som är yrkesmässig.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 14 december 2020 och gäller till och med den 30 juni 2021."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rekommendationer-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/
Osv.