2021-04-14, 14:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi har vaccinerat de äldre för att de är de som avlider av Corona.

Vi kanske skulle ha kunnat bromsa smittspridningen mer om vi vaccinerade andra grupper men då skulle antalet avlidna förmodligen vara mycket högre per dag.

Italien ligger som oss i vaccineringen men har mycket mer döda (men lägre smitta)

Italien - 7,89 döda per miljon innevånare senaste 7 dagarna.
Sverige - 1,74 döda per miljon innevånare senaste 7 dagarna.

Italien - 237 fall per miljon innevånare
Sverige - Runt 600 fall per miljon innevånare
Italiens siffror följer trenden för resten av Europa. Alla länder (nästan) i väst har liknande nedgång i dödlighet på grund av vaccinet. Sveriges siffror sticker ut extremt och är uppenbart fabricerade. Det blev för mycket för den undermåliga regeringen och nu ska misslyckandet döljas.
Citera
2021-04-14, 14:53
Medlem
''Den danska pressträffen om att landet slutar att vaccinera med Astra Zenecas vaccin fick hastigt avbrytas då Tanja Erichsen, enhetschef på Lægemiddelstyrelsen, svimmade under tiden som Sundhedsstyrelsens chef Søren Brostrøm pratade.

Erichsen vaknade kort därefter till och kunde själv lämna pressträffen.''

Svimmade hon av nervositet tro? Spricker Danmarks plan?
Citera
2021-04-14, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
''Den danska pressträffen om att landet slutar att vaccinera med Astra Zenecas vaccin fick hastigt avbrytas då Tanja Erichsen, enhetschef på Lægemiddelstyrelsen, svimmade under tiden som Sundhedsstyrelsens chef Søren Brostrøm pratade.

Erichsen vaknade kort därefter till och kunde själv lämna pressträffen.''

Svimmade hon av nervositet tro? Spricker Danmarks plan?

Låter som hon vet något som vi andra inte vet. Annars blir man väl inte så nervös att man svimmar..?
Citera
2021-04-14, 14:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Wow. Och det här har du alltså läst i en av UKs värsta skvallerblaskor? Och i vanlig ordning bifogas inga som helst källhänvisningar eller referenser till officiell statistik? Härnäst hänvisar du väl till Grönköpings Veckoblad.

Om du däremot är intresserad av den korrekta och officiella statistiken gällande avlidna i COVID-19 kan du hitta den här:
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales/2021/publishedweek1320211.xlsx

Hope that helps.

Nu blir jag lite nyfiken. Den länkade filen avser bara 2021. Om jag hittade rätt fil för 2020 så är det denna:
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales/2020/publishedweek532020.xlsx

Där finns inte den bra fliken "weekly figures by cause". Hade varit intressant att se hur den fördelningen var 2020 också. Jag noterar 2021 att influensan skördar många dödsfall i England och Wales hittills detta år. I Sverige finns knappt influensan denna säsong.

Edit: och för att förtydliga så att du inte kommer med ett irrelevant svar om att jag inte kan läsa. Det finns viss statistik på orsak i fliken "weekly figures 2020" men den är inte uppställd på samma sätt som 2021.
Citera
2021-04-14, 14:57
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Låter som hon vet något som vi andra inte vet. Annars blir man väl inte så nervös att man svimmar..?

Ja om den nya mutationen som slår HÅRDARE mot vaccinerade! Wait and see..
Citera
2021-04-14, 14:57
Medlem
Citat:

Vi kan väl vända på det. Hon kanske är rädd för eventuell kritik som kan komma att kastas mot henne när man beslutat om att helt avstå från AstraZenecas vaccin? Vaccineringen lär ta betydligt längre tid, finns säkerligen medborgare som inte lär bli allt för nöjda.
Citera
2021-04-14, 15:01
Medlem
P4 Kronoberg rapporterar om att det inte är något större tryck på vaccinationstiderna för 65-plussare, som har kunnat boka tid för vaccination i en veckas tid.

Flera vårdcentraler uppger att de har många lediga tider just nu.

– Vi håller på att försöka skapa en lägesbild kring det. Det varierar mellan vårdcentralerna. En del har inga fler på listorna att kalla in, och andra är inte riktigt klara. Vi borde inte vara klara med vaccinationen än, så vi vet inte om det är en del äldre som avstår vaccin just nu, säger Lena Andersson Nazzal, vaccinationssamordnare i regionen.
Citera
2021-04-14, 15:02
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nu blir jag lite nyfiken. Den länkade filen avser bara 2021. Om jag hittade rätt fil för 2020 så är det denna:
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales/2020/publishedweek532020.xlsx

Där finns inte den bra fliken "weekly figures by cause". Hade varit intressant att se hur den fördelningen var 2020 också. Jag noterar 2021 att influensan skördar många dödsfall i England och Wales hittills detta år. I Sverige finns knappt influensan denna säsong.

Edit: och för att förtydliga så att du inte kommer med ett irrelevant svar om att jag inte kan läsa. Det finns viss statistik på orsak i fliken "weekly figures 2020" men den är inte uppställd på samma sätt som 2021.
Jag utgick helt enkelt från att påståendet avsåg 2021 då artikeln i skvallerblaskan angav veckonumren som v.1-13 i de diagram som de sammanställt och dessutom beskrivit med texten:
Office for National Statistics data shows that almost one in four deaths with Covid on the certificate in the week ending April 2 "involved" Covid, meaning Covid was not the primary cause of death
Men nu menar du att det i själva verket kanske var år 2020 som avsågs?

Om du nu istället vill diskutera år 2020 så blir länken istället
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales/2019/publishedweek522019.xls

Hope that helps.
Citera
2021-04-14, 15:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Kan ni verkligen inte hålla era konspirations teorier i andra trådar, jag vet att ni använder denna kanal som er privata blogg men någon måtta får det fan vara
Citera
2021-04-14, 15:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag utgick helt enkelt från att påståendet avsåg 2021 då artikeln i skvallerblaskan angav veckonumren som v.1-13 i de diagram som de sammanställt och dessutom beskrivit med texten:
Office for National Statistics data shows that almost one in four deaths with Covid on the certificate in the week ending April 2 "involved" Covid, meaning Covid was not the primary cause of death
Men nu menar du att det i själva verket kanske var år 2020 som avsågs?

Om du nu istället vill diskutera år 2020 så blir länken istället
https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/datasets/weeklyprovisionalfiguresondeathsregisteredinenglan dandwales/2019/publishedweek522019.xls

Hope that helps.

Jag la ingen vikt vid skvallerblaskans artikel, det var inte jag som postade den. Jag tyckte däremot att det fanns mycket intressant data i din länkade fil och skulle därför ha velat se samma för 2020, enligt samma uppställning som 2021. Din fil du länkade till nu är för 2019 och inte så intressant.

För 2020 har man bakat ihop alla "respiratory" dödsorsaker men särskiljt covid. 2021 har man plötsligt inte bara också särskiljt om covid bara nämnts eller om det bedöms vara en underliggande orsak utan man har också särskiljt influensafall.
Citera
2021-04-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
P4 Kronoberg rapporterar om att det inte är något större tryck på vaccinationstiderna för 65-plussare, som har kunnat boka tid för vaccination i en veckas tid.

– Vi håller på att försöka skapa en lägesbild kring det. Det varierar mellan vårdcentralerna. En del har inga fler på listorna att kalla in, och andra är inte riktigt klara. Vi borde inte vara klara med vaccinationen än, så vi vet inte om det är en del äldre som avstår vaccin just nu, säger Lena Andersson Nazzal, vaccinationssamordnare i regionen.

Vad ska man säga?

Folk klagar på att man inte kan träffa sina barnbarn och allt där till, likväl vägrar man att vaccinera sig.. Patetiskt..

Det kan inte fortsätta såhär. Tillslut kommer alternativet vara att öppna upp samhället för personer som väljer att vaccinera sig, personerna som vägrar får gott stänga in sig i väntan på att man kan bli garanterad ett visst vaccin.
Citera
2021-04-14, 15:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde

Låt dom avstå, dom kan sitta hemma i och gnälla på alla yngre som inte hjälper till när boomers har byggt upp detta land yada yada yada. Dom avstår då får nästa grupp lite tidigare.

Boomers förvånar en aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in