2021-04-14, 12:20
Moderator
Chantres avatar
Mer vaccin till Sverige nu?

Danmark överger vaccinationer med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, enligt källor till flera danska medier.

TT

Kan inte Sverige köpa upp danskarnas lager?
Citera
2021-04-14, 12:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Sådär har larmen gått i ett helt år nu. Alltid är det en ny livsfarlig mutation runt hörnet.
Jaså.

Jag tyckte att första hälften gick det mer att om det muterar blir det snällare. Det upprepades faktiskt i tid och otid. Det är inte fören nu när de nya mutationerna tagit över som jag har hört detta i denna utsträckning. Samtidigt är det inte längre några experter som om och om igen säger att om det muterar blir det snällare för inget virus vinner på att döda värden. Det hade kanske klingat lite falskt just nu.
Citera
2021-04-14, 12:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Svensk sjukvård borde få bra rykte nu. Hög smitta låga dödstal. Världklass på vården....

Har inte UK mer döda per dag fortfarande?

Eller så finns det andra faktorer som gör att färre dör här. Luftkvalitet, livsstil, dvitamin mm
Citera
2021-04-14, 12:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför ska jag ge en källa när det bara är lokala bestämmelser i en del kommuner som haft stängda köpcentrum där man inte sålt mat...

Har man öppet för Take away så har man väl inte stängt?

Sverige har också öppet för Take away efter klockan 20:30 eller så stänger man helt som de flesta faktiskt gör.

I Sverige är det också 7 dagars karantän som gäller.

I Sverige är det öppet ja. I Norge likaså.

Alla Sveriges regler har kommit efterhand. Karantän, frivillig sådan, jo tjena?
Citera
2021-04-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Mer vaccin till Sverige nu?

Danmark överger vaccinationer med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, enligt källor till flera danska medier.

TT
Kanske finns ett avtal vad som händer med vaccinerna. Tror inte man får skänka vacciner hur som helst?
Citera
2021-04-14, 12:23
Medlem
Astra Zeneca. Jävla sopor alltså. Misslyckad först med leveranser sen suger dersas vaccin kuk.

Tacka vet jag Pfizer och Moderna. Riktiga företag. Hoppas Astra går under.
Citera
2021-04-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, vi får väl se helt enkelt.

Det kommer nog att visa sig så småningom. Nu kan jag tycka att de som jobbar med covidsjuka bör veta vad de snackar om samtidigt vill man själv kunna se statistik på det.

Men man kan ju naturligtvis inte jämföra vågorna genom att bara titta på siffror.

Våg 1, nekade vi vård till de äldre, naturligtvis blir då den genomsnittliga åldern lägre en vad som den skulle blivit om man också vårdade fler av de äldre.

Våg 2, bör ju vis hur fördelningen egentligen är. Man vårdade utan att neka på samma sätt som våg 1.

Sedan våg 3, bör ju tacka vare vaccinering av äldre visa en lägre genomsnittlig ålder.

Så jag menar på at man inte kan förvänta sig att vågorna ska ha helt lika genomsnitts ålder. Vi får väl helt enkelt ge oss till tåls, om någon månad eller två kan man nog med större säkerhet slå fast något.

Jag för min del, tittade på det för att jag är nyfiken och det är alltid intressant att höra på någon som faktiskt är där nu.

Deras iaktagelse är säkert riktigt. Men den beror på att äldre är vaccinerade, så man får känslan att det skett en förskjutning av ålder. Men vad det är egentligen är frågan om är att lika många yngre läggs in, men betydligt färre äldre. Granskningen tog inte genomsnittlig ålder, utan räknade på det förväntade antalet inlagda i varje åldersgrupp. Man kunde alltså tydligt se att det inte är fler yngre, utan färre äldre som grund för hur siffrorna ser ut.
Citera
2021-04-14, 12:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Förstår inte varför media använder sig av anekdotisk bevisföring när det förs statistik på i princip allting.
Om vi kräver evidens i det här läget kommer vården att bli som FoHM, inga nya tankar och idéer innan det är för sent.

Än så länge finns det ju ingen statistik på detta (om inte du har någon att visa), men många olika personer inom vården upplever att idag har patienterna dålig syresättning och är riktigt dåliga redan efter 4 - 5 dagar, mot tidigare cirka 10 dagar och
att patienterna är yngre än tidigare.

– Vi ser att medelåldern har sjunkit på Karolinska till 65 år, och det talar för att vi har en hel del yngre än vad vi har haft de andra vågorna, säger Caroline Kevin (verksamhetschef för akut- och infektionsverksamheten på Karolinska universitetssjukhuset)

Om det faktiskt har med den brittiska mutationen, eller B.1.1.7 som den egentligen heter, att göra är dock oklart i dagsläget.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-14 kl. 12:27.
Citera
2021-04-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Stackars norrmännen som sitter där totalt isolerade och lider i sin lockdown... Eller hur det nu var.

Norge öppnar nu på fredag den 16 april upp för att:

10 - 100 personer kan samlas vid inomhusevenemang. 200 - 600 pers vid utomhusevenemang.

Högre siffran gäller om arrangörerna följer vissa regler och om vissa avstånd hålls, lägre siffran helt utan dessa begränsningar.

Alkoholförsäljning tillåts på evenemang och restauranger fram till kl. 22.

10 personer inomhus vid privata sammankomster, 20 utomhus.

Barn och ungdomar under 20 år kan träna idrotter och delta i fritidsaktiviteter som vanligt. De är även undantagna från rekommendationen om en meters avstånd när det är nödvändigt för att utföra aktiviteten.

Vuxna norrmän över 20 år är dock fortfarande "tvungna" att hålla sig till skidåkningen... Eller andra sporter som inte innebär någon närkontakt.

Sedan februari tillåts även besök på "vårdhem och institutioner" utan att man behöver ta kontakt om att man kommer i förväg, även om det starkt rekommenderas om man till exempel tänker dra med sig hela släkten.

https://www.vg.no/spesial/corona/tiltak/

Vi får se hur länge de har "öppet" denna gången....
Citera
2021-04-14, 12:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Svensk sjukvård borde få bra rykte nu. Hög smitta låga dödstal. Världklass på vården....

Har inte UK mer döda per dag fortfarande?
Räknat på samma sätt som i Sverige har UK numera lägre antal döda per dag räknat i faktiska tal (detta trots att UK har nästan 7 ggr fler invånare). Om man räknar per invånare har Sverige just nu så många fler döda att det är pinsamt att någon svensk ens vill ta upp saken för diskussion - jag är dock inte direkt förvånad att det sker.
Citera
2021-04-14, 12:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
EU avslutar kontrakten för AZ och Janssen vid årsslutet. Kanske lika bra. Men en fråga: Sputnik V är ju också ett vektorvaccin. Men man har inte hört något om blodpropps- och koaguleringsbiverkningar angående det. Eller mörkas det? Det borde ju annars gå att ta reda på vilken gemensam nämnare i AZ och Janssen som orsakar de hemska biverkningarna, men som inte finns i Sputnik V.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronovirus-eu-vaccines-idUSKBN2C10MU

Sputnik använder sig av två olika vektorer (mänskliga adenovirus) i första och andra sprutan. Aztrazeneca använder ett adenovirus från chimpanser i båda sprutorna.
Citera
2021-04-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Räknat på samma sätt som i Sverige har UK numera lägre antal döda per dag räknat i faktiska tal (detta trots att UK har nästan 7 ggr fler invånare). Om man räknar per invånare har Sverige just nu så många fler döda att det är pinsamt att någon svensk ens vill ta upp saken för diskussion - jag är dock inte direkt förvånad att det sker.

Är på jobbet. Hade tre tankar i huvudet samtidigt. Var USA som har fler döda

Var glad att det blev fel här och inte på jobbet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in