Citat:
Ursprungligen postat av
TheFakeSlimShady
Nej Mariekexen funkade inte, fick just skrämma bort en mås. Så kexen får jag bjuda på när jag får lite mer närkontakt med skatorna.
Osten och trådarna har gått bäst hittills och en av skatorna var just här men blev skraj när jag försökte komma nära för att ta en bild.
Men det bevisar väl precis hur effektiva Mariekexen är, med tanke på hur lätt du kunde fånga in en fiskmås intresse.
Det är ju likadant för skatan. Det räcker att den får syn på den så behagligt runda formen för att snålvattnet ska börja rinna för den.
"Gott," tänker skatan.
Fast du kan ju gömma den lite bättre, så att den högt avspanande fiskmåsblicken inte får syn på läckerbiten.
Skatan gillar ju även att fotvandra nere på gräsmattan, och leta maskar och tvestjärtar, så den kan hitta även ett undangömt Mariekex.
Jag såg förresten en video på youtube som hade testat vilka godsaker som funkade bäst.
Och det visade sig att valnöten var den mest begärliga.
Utan konkurrens.
Och nu när jag tänker på det så minns jag ju även från andra undersökningar och videolklipp att valnötter är riktigt åtråvärda läckerheter för de flesta smådjur, inklusive kråkfåglar i hela världen.
Kråkor kan tex släppa valnötter på övergångsställen för att se hur bilarna kör över dem, och då öppnar det hårda skalet.
Det är ju en ansträngning som går utöver det normala, så det kan ju bara betyda att de har höga förväntningar på innehållet, eller hur.
De slätter ju inte första bästa skogssnigel eller så på gatan ...
Utan bara valnötterna.
---
Vill du, förresten, läsa på litet om bla kråkfåglarnas intelligens och beteende (inklusive skatan) så kan jag rekommendera dig boken "
Bevingad intelligens – I huvudet på en fågel" av Jennifer Ackerman.
Den är mycket, mycket läsvärd.
Beställ den på Bokus eller så redan idag vettja ...
Den innehåller många intressanta observationer.
Som tex hur kråkfåglar kan slåss med spjut.
Spjut som de själv både klipper av och sen spetsar.
Sen går de till attack mot sin fiende, som om de vore en riddare med lans på en medeltida tornering.