2021-04-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du får träffa vem du vill, frågor på det? Sen att du har en rekommendation från FHM att inte göra det är upp till dig att följa. Att folk inte följer rekommendationerna kan du inte lasta mig för. Hade folk följt rekommendationerna hade pandemin varit över i somras.

Du skrev ordagrant "Vi får träffa hur många vi vill i Sverige, det finns inga krav på någonting"

Några av de krav/restriktioner som funnits i 1 år, eller åtminstone sista 6 månaderna är:
- Umgås bara med dom du bor med
- Stanna hemma om du känner dig det minsta sjuk
- Arbeta hemifrån om du har möjlighet
- Undvik att åka kollektivt under rusningstrafik
- Håll avstånd, minst 2 meter från andra
- Endast 1 per hushåll ska handla i affärer

Samtliga dessa krav förstår t ex min 7-åring. Men det finns vuxna som har svårt med förståelse, det förstår även jag. Speciellt våra importerade analfabeter från Afghanistan, Somalia, Syrien o s v.

Jo, du borde ta ansvar och sprida dessa enkla krav till din omgivning. Problemet är att du inte verkar tro att det finns några krav. Nu kanske du tillhör någon av ovanstående kategorier (alternativt har problem med läsförståelse eller annan funktionsnedsättning), då är du ursäktad.

Att sitta och sprida lögner om att vi inte har krav och restriktioner hjälper inte någon. Försök nu förstå det min 7-åring förstår, OCH gå ut och sprid och lev kraven! Det är din skyldighet!
Citera
2021-04-14, 12:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är på jobbet. Hade tre tankar i huvudet samtidigt. Var USA som har fler döda

Var glad att det blev fel här och inte på jobbet...
Citera
2021-04-14, 12:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du skrev ordagrant "Vi får träffa hur många vi vill i Sverige, det finns inga krav på någonting"

Några av de krav/restriktioner som funnits i 1 år, eller åtminstone sista 6 månaderna är:
- Umgås bara med dom du bor med
- Stanna hemma om du känner dig det minsta sjuk
- Arbeta hemifrån om du har möjlighet
- Undvik att åka kollektivt under rusningstrafik
- Håll avstånd, minst 2 meter från andra
- Endast 1 per hushåll ska handla i affärer

Samtliga dessa krav förstår t ex min 7-åring. Men det finns vuxna som har svårt med förståelse, det förstår även jag. Speciellt våra importerade analfabeter från Afghanistan, Somalia, Syrien o s v.

Jo, du borde ta ansvar och sprida dessa enkla krav till din omgivning. Problemet är att du inte verkar tro att det finns några krav. Nu kanske du tillhör någon av ovanstående kategorier (alternativt har problem med läsförståelse eller annan funktionsnedsättning), då är du ursäktad.

Att sitta och sprida lögner om att vi inte har krav och restriktioner hjälper inte någon. Försök nu förstå det min 7-åring förstår, OCH gå ut och sprid och lev kraven! Det är din skyldighet!

Det finns inga krav är du helt tondöv? Det är rekommendationer inget annat!

Säg inte till mig vad jag ska göra, jag tar mitt ansvar, tyvärr är det alldeles för många som skiter i det och därför ser det ut som det gör! Sen är jag ingen självutnämnd polis likt dig som talar om för andra vad de ska och inte ska göra. Jag har inga som helst jävla skyldigheter annat än att inte sprida smitta så gå och lägg dig.
Citera
2021-04-14, 12:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sputnik använder sig av två olika vektorer (mänskliga adenovirus) i första och andra sprutan. Aztrazeneca använder ett adenovirus från chimpanser i båda sprutorna.

Och Janssen använder ETT mänskligt adenovirus. Detta säger oss inget... Men det MÅSTE ju finnas någon gemensam nämnare mellan AZ och Janssen som inte finns i Sputnik! Såvida biverkningar från Sputnik inte har mörkats... Nu verkar dock EU ha tröttnat på vektorvacciner, så jag antar att de inte kommer att köpa Sputnik heller. Och Löfven vågar inte gå runt fru von der Leyen på egen hand...
Citera
2021-04-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Mer vaccin till Sverige nu?

Danmark överger vaccinationer med Astra Zenecas vaccin mot covid-19, enligt källor till flera danska medier.

TT

Kan inte Sverige köpa upp danskarnas lager?

Hvis det er korrekt kan vi vel bytte. 10 AZ doser for 1 Moderna/Pfizer.
I øvrigt en nødvendig beslutning. Tiltroen til AZ er lavere end til en tilfældig brugtvogn-forhandler og deres forretningsetik er på samme niveau.
Citera
2021-04-14, 12:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Indiska dubbelmutantvarianten har landat i Kalifornien. I Indien misstänks den ligga bakom en stor del av deras ökning så nu får vi se vad den kan åstadkomma i USA.

https://www.forbes.com/sites/williamhaseltine/2021/04/12/an-indian-sars-cov-2-variant-lands-in-california-more-danger-ahead/

Jag trodde USA hade stängt för internationell flygtrafik? Självteleporterande virusmutation?
Citera
2021-04-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Förstår inte varför media använder sig av anekdotisk bevisföring när det förs statistik på i princip allting.

Media lever på sensationer, rädsla och osäkerhet. Det driver klick och trafik. Ganska enkelt att förstå.
Pandemin är mumma för media och de kommer att göra mycket för att mjölka så mycket som möjligt.
Citera
2021-04-14, 12:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det är glömt nu för i UK firar man friheten eftersom
merparten är vaccinerade till skillnad från Sverige.

Ja, friheten att polisen sparkar in din dörr och släpar iväg dig till karantän eller fängelse:

https://summit.news/2021/04/13/uk-police-break-down-door-arrest-man-for-violating-covid-quarantine-rules/
Citera
2021-04-14, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Astra Zeneca. Jävla sopor alltså. Misslyckad först med leveranser sen suger dersas vaccin kuk.

Tacka vet jag Pfizer och Moderna. Riktiga företag. Hoppas Astra går under.
Inrapporterad misstänkt biverkning dödsfall för de olika vaccinen i Sverige.
AZ, 7 st av 298 000 vaccinerade (2,5 av 100 000).
Moderna, 9 st av 127 000 vaccinerade (7 av 100 000).
PB, 145 st av 882 000 vaccinerade (16 av 100 000).
Läkemedelsverket
Citera
2021-04-14, 12:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och Janssen använder ETT mänskligt adenovirus. Detta säger oss inget... Men det MÅSTE ju finnas någon gemensam nämnare mellan AZ och Janssen som inte finns i Sputnik! Såvida biverkningar från Sputnik inte har mörkats... Nu verkar dock EU ha tröttnat på vektorvacciner, så jag antar att de inte kommer att köpa Sputnik heller. Och Löfven vågar inte gå runt fru von der Leyen på egen hand...

Jag vet inte vad det är som gått fel, men vektorvacciner är ju väl beprövade sedan tidigare så det är lite märkligt.
Citera
2021-04-14, 12:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Som jag tidigare påpekat:
Om du vill föra en strukturerad debatt och förvänta dig ett svar får du nog infoga och referera till citaten på korrekt vis. Det är som sagt inte upp till andra debattörer att genomföra ett detektivarbete för att försöka reda ut den veritabla sörja av påståenden och citat som du rör ihop till en retorisk soppa i vartannat inlägg. Det blir dessutom viktigt då kontexten av det citerade framgår.

Ok förlåt om det blev svårt för dig jag glömde bort att vara extra tydlig just för dig.
Allvarligt talat nu har jag drivit med dig i ett par dagar och förstår du inte att alla här inne tycker du är ett troll?
PM skickas mellan skribenter om att nu driver vi med Takading lite och det är just för att du inte kan ta till dig någon information över huvud taget.

Vad fan är det som är så svårt att förstå med att du säger att folkhälsomyndigheten kommit fram till att smittan peakade i Juni och så får du två publikationer från just dom som visar att smittan peakade i April precis som 99% av alla redan förstått?

Det här är dina ord exakt:

Jag har förstått att du och ett par till inte vill (eller möjligen inte KAN) förstå detta. Det är rätt märkligt med tanke på att t.o.m. Folkhälsomyndighetens få egna studier visar klart att smittspridningen ökade fram till åtminstone mitten på Juni i de områden där undersökningar faktiskt gjordes.

Och då fick du länkar till dessa:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ri-april-2020/

https://www.google.com/url?sa=t&sour...FRP61ugUU83FLN

Det är för att du håller på precis så här och byter ämne och snackar skit och kommer med personangrepp i stället för att bara erkänna att ok jag hade fel, Fohm räknar med att smittan peakade i April som du blir totalt förlöjligad.

Jag har även fått flera PM om att inte mata trollen men fan det är svårt....
Citera
2021-04-14, 12:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Hvis det er korrekt kan vi vel bytte. 10 AZ doser for 1 Moderna/Pfizer.
I øvrigt en nødvendig beslutning. Tiltroen til AZ er lavere end til en tilfældig brugtvogn-forhandler og deres forretningsetik er på samme niveau.
Ja, fast det beror tyvärr uteslutande på media och folks oförmåga att tolka och ta till sig fakta - det handlar inte om att "beg bilhandlare" lurat skjortan av någon.

Rent statistiskt finns det orsaker att höja blicken ovanför horisonten som just nu döljer eventuella ekonomiska intressen. Jag gissar dock att t.ex. Pfizer är väldigt nöjda med dagens beslut. Någon som har koll på deras aktiekurs, från $35 till $37 på en månad, väl? Tänka sig...

302 personer döda i UK efter att ha vaccinerats med Pfizer/BioNTech.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/977005/COVID-19_mRNA_Pfizer-_BioNTech_Vaccine_Analysis_Print.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in