2021-04-14, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Det kanske är lite olika från plats till plats? Här uppmanar det kommunala renhållningsbolaget att man lämnar även "rena men slitna" textiler i humanbridges insamlingslådor.

Jag tvekar att dom med textilier menar tygbitar utan åtminstone kläder.
Citera
2021-04-14, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Skiljelinjen mellan oss är uppenbarligen att du ser dessa kläder som en gåva till en biståndsorganisation medan jag ser det som vilken källsorterings-box som helst. Jag bryr mig lika lite var min gamla tirre hamnar som jag bryr mig var mina gamla mjölkpaket hamnar.

Dessa boxar är INTE källsortering utan privata insamlingsboxar. Man måste vara ganska trög om man missat eller inte förstår det budskapet.
Citera
2021-04-14, 11:55
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Skiljelinjen mellan oss är uppenbarligen att du ser dessa kläder som en gåva till en biståndsorganisation medan jag ser det som vilken källsorterings-box som helst. Jag bryr mig lika lite var min gamla tirre hamnar som jag bryr mig var mina gamla mjölkpaket hamnar.

Ja, de är en gåva? Skräp slänger jag annars. Jag tror vi har ganska stora skillnader, bland annat på hur vi ser på välgörenhetsorganisationer samt stöld från dessa.

Trasiga kläder och kläder som inte är i skick att användas mer slängs på återvinning.
Citera
2021-04-14, 12:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu skojar du väl?

Om du har etablerade hjälporganisationer (och oavsett om kläderna säljs eller skickas), så tar någon deras saker, så ser du väl problemet?

Om jag kommer hem och tar en del av dina pengar, så spelar det ingen roll för du skall ju ändå betala en del i skatt?

Om du är så väldigt besvärad av att någon kanske tar din gamla tirre som du skänkt till Röda korset får du väl gå och lämna tirren direkt till Röda korset.
Citera
2021-04-14, 12:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Dessa boxar är INTE källsortering utan privata insamlingsboxar. Man måste vara ganska trög om man missat eller inte förstår det budskapet.

Det finns både och. Vissa av dessa boxar är rena källsorteringsboxar och vissa är utställda av någon organisation. Själv skiter jag i vem som ställt ut boxen bara kläderna tas om hand på nåt sätt.
Citera
2021-04-14, 12:10
Medlem
Citat:
Är det verkligen brottsligt att sno gamla kläder som folk kastat? Isf är det väl brottsligt att ta upp pantburkar ur soptunnorna också. Ur miljösynpunkt är det bara bra att kläderna kommer till användning. Spelar väl ingen roll om det är pingstkyrkan eller nåt gäng snubbar som tar hand om kläderna?

Ja det är ett brott att ta pantburkar ur soptunnor. Att du inte tror det visar på hur lite du fattar om saken, i stort. Du är den där typen som slänger skräp i det offentliga rummet utan att ens fatta att du gör fel. Det är bara en vana. I dagens ekonomi så har allt ett värde, så när man lägger det i en soptunna så har man skänkt ett värde till det företaget som hanterar sopor.

Å du, ta ur huvudet ur ditt arsle och tänk större. Allting handlar inte bara om vad DU tycker om något, utan om effekterna av ett handlande. Det du skrivit hittintills i tråden visar på din totala brist på konsekvenstänk.

Det finns stor kriminalitet i andrahandsmarknaden i stort.
Citera
2021-04-14, 12:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ja det är ett brott att ta pantburkar ur soptunnor. Att du inte tror det visar på hur lite du fattar om saken, i stort. Du är den där typen som slänger skräp i det offentliga rummet utan att ens fatta att du gör fel. Det är bara en vana. I dagens ekonomi så har allt ett värde, så när man lägger det i en soptunna så har man skänkt ett värde till det företaget som hanterar sopor.

Å du, ta ur huvudet ur ditt arsle och tänk större. Allting handlar inte bara om vad DU tycker om något, utan om effekterna av ett handlande. Det du skrivit hittintills i tråden visar på din totala brist på konsekvenstänk.

Jag skulle aldrig slänga skräp i naturen. Tar ALLTID med varandra liten kapsyl om jag varit ute någonstans.

Ja det är säkert ett jättestort problem att folk snor andras kasserade kläder. Vi bör genast styra om polisens resurser så att dessa ligister kan sättas i finkan!
Citera
2021-04-14, 12:16
Avslutad
Citat:
Det finns både och. Vissa av dessa boxar är rena källsorteringsboxar och vissa är utställda av någon organisation. Själv skiter jag i vem som ställt ut boxen bara kläderna tas om hand på nåt sätt.

Nej det finns inte både och. Källsortering för tyg hittar du ENDAST på återvinningscentraler.
Citera
2021-04-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling

Problemet började när vi gick med i EU.
Gränserna öppnades för kriminella och kreti och pleti och all kontroll försvann.
Innan var det alltid rent och snyggt.
Sverige ut ur EU nu!!!
Citera
2021-04-14, 12:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej det finns inte både och. Källsortering för tyg hittar du ENDAST på återvinningscentraler.

Kanske där du bor. Hos mig finns både och.
Citera
2021-04-14, 12:25
Avslutad
Citat:
Kanske där du bor. Hos mig finns både och.

Tveksamt då det för länge sen har ansetts av mer eller mindre alla kommuner om just hur stöldbegärligt det är.
Citera
2021-04-14, 12:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Tveksamt då det för länge sen har ansetts av mer eller mindre alla kommuner om just hur stöldbegärligt det är.

Vadå ”tveksamt”? Varför skulle jag ljuga om det ditt jävla spån? Jag gick förbi en sån box där det står KÄLLSORTERING TEXTILIER på vägen till jobbet. Jag har ingen aning om dessa finns överallt men där jag bor finns de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in