Citat:
Ursprungligen postat av
frankkk
UNT slog ned detta i en granskning härom dagen. I Uppsala var det samma procentuella fördelning(inom 2%) av ålder på sjukhuset i våg 1, 2 och 3. Det enda man kan se är att vaccinerade äldre 80+ minskar tack vare vaccineringen. Även chefsläkaren konstaterade att den känslan inte hade stöd i statistiken.
Ja, vi får väl se helt enkelt.
Det kommer nog att visa sig så småningom. Nu kan jag tycka att de som jobbar med covidsjuka bör veta vad de snackar om samtidigt vill man själv kunna se statistik på det.
Men man kan ju naturligtvis inte jämföra vågorna genom att bara titta på siffror.
Våg 1, nekade vi vård till de äldre, naturligtvis blir då den genomsnittliga åldern lägre en vad som den skulle blivit om man också vårdade fler av de äldre.
Våg 2, bör ju vis hur fördelningen egentligen är. Man vårdade utan att neka på samma sätt som våg 1.
Sedan våg 3, bör ju tacka vare vaccinering av äldre visa en lägre genomsnittlig ålder.
Så jag menar på at man inte kan förvänta sig att vågorna ska ha helt lika genomsnitts ålder. Vi får väl helt enkelt ge oss till tåls, om någon månad eller två kan man nog med större säkerhet slå fast något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Förstår inte varför media använder sig av anekdotisk bevisföring när det förs statistik på i princip allting.
Jag för min del, tittade på det för att jag är nyfiken och det är alltid intressant att höra på någon som faktiskt är där nu.