2021-04-14, 11:24
Medlem
Ograsts avatar
Tråkigt men tyvärr är utländska stöldligor ofta baserade i Baltikum som stjäl allehanda saker, inklusive begagnade kläder, en realitet som många valt att blunda för. https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisen-stoldligor-har-etablerat-sig-i-sverige/
Men varför skaffar de inte bättre boxar eller bättre lås?
Citera
2021-04-14, 11:26
Medlem
2n00b4Us avatar
Ett tag var det väl vanligt att det var romer stal kläder. Jag förstår inte varför man fortsätter låta detta ske, samma sak gäller det många andra brott som stölder av koppar m.m. från bland annat kyrkor. Alla dessa brott som har blivit vardag enbart för att vi måste ha öppna gränser utan några som helst kontroller. Svaret blir ju alltid samma; "oerhört svårt att kunna försvara sig för denna typen av brott".
Citera
2021-04-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R0dspr1t
Helidioter ser förstås inte några problem med sånt här, eftersom de är just helidioter. Men tänker man det allra lilla minsta förstår man att sånt här är jävligt illa.

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Men varför skaffar de inte bättre boxar eller bättre lås?

Är du efterbliven?
Citera
2021-04-14, 11:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaPig
Men allvarligt, har du bara svårt att tänka i flera steg eller gillar du kriminalitet? Jag personligen tycker INTE att man ska sponsra kriminella. Jag antar att du tycker att det är toppen att köpa knark av kriminella ligor också? Lite tortyr i sydamerika och en och annan dödsskjutning angår ju inte dig?

Absolut inte. Knark bör legaliseras så att man kan köpa det lagligt utan att sponsra kriminella nätverk.

Vad som händer med mina sopor skiter jag dock i. Men det verkar vara en ytterst kontroversiell tanke enligt många i denna tråd.
Citera
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0dspr1t
Helidioter ser förstås inte några problem med sånt här, eftersom de är just helidioter. Men tänker man det allra lilla minsta förstår man att sånt här är jävligt illa.

Bra sammanfattning, tyvärr.

Och då har vi ju ändå i den här tråden bara skrapat på ytan när det gäller de samhälleliga konsekvenserna, själva synen på samhälle, äganderätt etc.

”Victimless crime”, man tar sig för pannan.
Citera
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror de plockar ut de ”coolaste” plaggen och säljer nånstans men det mesta skänks nog bort. Och om då en liten del av dessa kläder ”stjäls” och säljs billigt av dessa ”ligor” är det väl ingen som kommer till skada av det? Det är ett så kallat ”victimless crime”. Inte UG:s hetaste gräv.

Nej du kan inte stjäla andras saker bara för att någon gett bort det. Då jag donerat en del del plagg som i vissa fall varit oanvända (gåvor) eller märkeskläder för bra mycket pengar som jag inte längre är i behov av stör det mig mycket. Jag vet om att bland annat stadsmissionen har många projekt jag gillar och ser till att våra hemlösa kan få någon hjälp i vardagen.

Att då någon stjäl när jag donerat blir då en stöld från t.ex. stadsmissionen. Således blir brottet att man stjäl från de bidrag som de allra mest utsatta får. Det om något är ju inte et victimless crime. Om du nu inte ser till exempel hemlösa vara människor de med. Och är så fallet vill jag nog inte fortsätta ha en debatt gälla de moraliska frågor med dig.
Citera
2021-04-14, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under-Jorden
Kläder som är inlämnade i insamlingscontainrar är EJ kastade.
De är skänkta till den som ställt ut containern.
Det är alltså inte samma sak som att raida grovsoprummet.

Ja det är många som tycker så i denna tråd. När jag slänger mina gamla kläder i dessa boxar betraktar jag däremot dessa som KASTADE. Du får gärna känna att du skänker bort dina gamla jeans från högstadiet.
Citera
2021-04-14, 11:34
Medlem
Citat:
Tror de plockar ut de ”coolaste” plaggen och säljer nånstans men det mesta skänks nog bort. Och om då en liten del av dessa kläder ”stjäls” och säljs billigt av dessa ”ligor” är det väl ingen som kommer till skada av det? Det är ett så kallat ”victimless crime”. Inte UG:s hetaste gräv.
Tror att dem sortera kläderna på en avskild plats sedan dumpar det som inte är något att ha, man ser rätt ofta stora ansamlingar med kläder i olika påsar osv vid din rastplatser.
Citera
2021-04-14, 11:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
De stjäl kläder avsett till fattiga och säljer tillbaka till fattiga, enligt ditt egna scenario, ser du inte bristen här eller? "Victimless"

Om de ”fattiga” har råd att köpa dessa kläder handlar det väl om helt vanlig kommers?
Citera
2021-04-14, 11:37
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:

Vad som händer med mina sopor skiter jag dock i. Men det verkar vara en ytterst kontroversiell tanke enligt många i denna tråd.

Kanske för att de flesta i tråden ligger till höger om dig på normalfördelningskurvan över kognitiv förmåga?

Lek med tanken att du lämnar din bidragsfinansierade anställning och startar eget. Exempelvis inom sophantering. I vinstsyfte, till och med. För att försörja dig. Själv. På riktigt. Med kostnader förknippade med verksamheten etc.

Vad skulle du då tycka om företeelsen?

Ibland är det bra att inse - och erkänna - att man inte tänkt tillräckligt långt. Det behöver inte vara någon skam. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2021-04-14, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nej du kan inte stjäla andras saker bara för att någon gett bort det. Då jag donerat en del del plagg som i vissa fall varit oanvända (gåvor) eller märkeskläder för bra mycket pengar som jag inte längre är i behov av stör det mig mycket. Jag vet om att bland annat stadsmissionen har många projekt jag gillar och ser till att våra hemlösa kan få någon hjälp i vardagen.

Att då någon stjäl när jag donerat blir då en stöld från t.ex. stadsmissionen. Således blir brottet att man stjäl från de bidrag som de allra mest utsatta får. Det om något är ju inte et victimless crime. Om du nu inte ser till exempel hemlösa vara människor de med. Och är så fallet vill jag nog inte fortsätta ha en debatt gälla de moraliska frågor med dig.

Skiljelinjen mellan oss är uppenbarligen att du ser dessa kläder som en gåva till en biståndsorganisation medan jag ser det som vilken källsorterings-box som helst. Jag bryr mig lika lite var min gamla tirre hamnar som jag bryr mig var mina gamla mjölkpaket hamnar.
Citera
2021-04-14, 11:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Nu skojar du väl?

Om du har etablerade hjälporganisationer (och oavsett om kläderna säljs eller skickas), så tar någon deras saker, så ser du väl problemet?

Om jag kommer hem och tar en del av dina pengar, så spelar det ingen roll för du skall ju ändå betala en del i skatt?
Senast redigerad av scoremax 2021-04-14 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in