• 1
  • 2
2021-04-13, 20:41
Medlem
Hej, är på jakt efter en bank med bra ränta där jag kan baka ihop en del lån. Det rör sig om husbil på 180 000, bil på 90 000, samt lite annat små jox man dragit på sig under åren. Totalt rör det sig om cirka 320 000. Har ni några tips och idéer?

Har idag SEB och är inte intresserad av ett erbjudande av dom.
Citera
2021-04-13, 20:56
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ifall du är med i ett fackförbund så finns ofta förmånliga lån, runt 5% ränta i dagsläget skulle jag tro
Citera
2021-04-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majare
Hej, är på jakt efter en bank med bra ränta där jag kan baka ihop en del lån. Det rör sig om husbil på 180 000, bil på 90 000, samt lite annat små jox man dragit på sig under åren. Totalt rör det sig om cirka 320 000. Har ni några tips och idéer?

Vad har du för räntesatser på lånen idag och vad anser du vara en "bra" ränta?
Citera
2021-04-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ifall du är med i ett fackförbund så finns ofta förmånliga lån, runt 5% ränta i dagsläget skulle jag tro
Det är jag tyvärr inte, hade kanske varit bra
Citera
2021-04-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Vad har du för räntesatser på lånen idag och vad anser du vara en "bra" ränta?
Har cirka 12% i ränta och är väll ute runt 5-7
Citera
2021-04-13, 21:39
Medlem
Citat:
Har cirka 12% i ränta och är väll ute runt 5-7

Skulle säga att det enklaste och förmodligen bästa är att slänga in en ansökan via typ Lendo eller liknande och se vilka erbjudanden som dyker upp.

Alternativt om det finns en bostad att belåna så kan du naturligtvis få en lägre ränta men då kommer andra frågor in som amortering, kostnad för pantbrev om det behövs osv...
Citera
2021-04-13, 21:53
Medlem
Lån- och sparbanken har bra räntor på privatlån.
Citera
2021-04-13, 23:35
Medlem
miikoss avatar
Kanske bäst att köra en låneförmedlare.

Risken är annars att man frågar runt och får flera kreditupplysningar på kort tid.

Men borde väl gå att få ett blancolån till bättre ränta än 12 %.

Om man kan få 5-6 % beror nog på inkomst och sådant, kreditrisk.

Annars så kan lån med säkerhet eller rätt borgensman sänka räntan.
Citera
2021-04-14, 10:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Tipset är att du kanske du skulle tänkt på detta tidigare innan du började låna pengar till något du tydligen inte har pengar till. Varför låna pengar till något man egentligen inte har pengar till?
Har aldrig förstått mig på människor som lånar till något man inte kan betala kontant, utan lånar till det för att få det.
Har folk det så jävla svårt att spara ihop till det man vill köpa?
Kan förstå att man lånar till hus.
Men det ska lånas till bil, tvättmaskin, ny tv, husbil, bil, mc etc etc.
Sen sitter man kanske och betalar 6000-7000 kr varje månad till lån och sen gnäller man över att räntan är hög och säger att man inte kan spara ihop till saker man vill ha.
Använd huvudet innan ni sätter er i den situationen. Eller ska det se bra utåt sätt?
Inte undra på att vissa är med i lyxfällan🤔
Citera
2021-04-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Tipset är att du kanske du skulle tänkt på detta tidigare innan du började låna pengar till något du tydligen inte har pengar till. Varför låna pengar till något man egentligen inte har pengar till?
Har aldrig förstått mig på människor som lånar till något man inte kan betala kontant, utan lånar till det för att få det.
Har folk det så jävla svårt att spara ihop till det man vill köpa?
Kan förstå att man lånar till hus.
Men det ska lånas till bil, tvättmaskin, ny tv, husbil, bil, mc etc etc.
Sen sitter man kanske och betalar 6000-7000 kr varje månad till lån och sen gnäller man över att räntan är hög och säger att man inte kan spara ihop till saker man vill ha.
Använd huvudet innan ni sätter er i den situationen. Eller ska det se bra utåt sätt?
Inte undra på att vissa är med i lyxfällan🤔
Jag har råd, men eftersom jag betalar onödig ränta till flera olika vill jag baka ihop det till ett Tror nog du har flera i din släkt som lånar till diverse saker, hör med dom!
Citera
2021-04-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kanske bäst att köra en låneförmedlare.

Risken är annars att man frågar runt och får flera kreditupplysningar på kort tid.

Men borde väl gå att få ett blancolån till bättre ränta än 12 %.

Om man kan få 5-6 % beror nog på inkomst och sådant, kreditrisk.

Annars så kan lån med säkerhet eller rätt borgensman sänka räntan.
Ja precis, vill inte ha en massa kreditupplysningar
Citera
2021-04-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Skulle säga att det enklaste och förmodligen bästa är att slänga in en ansökan via typ Lendo eller liknande och se vilka erbjudanden som dyker upp.

Alternativt om det finns en bostad att belåna så kan du naturligtvis få en lägre ränta men då kommer andra frågor in som amortering, kostnad för pantbrev om det behövs osv...
Ingen bostad att belåna, Tack för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in