2021-04-14, 09:31
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så här skriver Myrorna (Frälsningsarmén) gällande programmet:

Och så vidare... Läs mer här: https://www.myrorna.se/tagg/insamling/
Myrornas problem har väl snarare varit mellanchefer som snott åt sig allt som heter märkeskläder innan de åkt fast. Sist jag hörde om det var i Malmö för några år sedan.
Citera
2021-04-14, 09:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Myrornas problem har väl snarare varit mellanchefer som snott åt sig allt som heter märkeskläder innan de åkt fast. Sist jag hörde om det var i Malmö för några år sedan.
Jag hade en kollega som jobbade på myrorna på Lidingö. Han var expert på sitt område och köpte allting som hade något värde, satte 2 kr i pris på dem, gick hem med 2 pappkassar varje dag. Ingen sa något, pågick väl i ett år eller så. Eftersom han var duktig så sålde han säkert bättre än alla deras andra anställda trots svinnet så de var ändå nöjda.
Citera
2021-04-14, 09:34
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är möjligt att det är ”stöld” men är det något att lägga polisresurser på eller ens bli upprörd över? Det handlar ju om gamla malätna kläder som legat och skräpat i folks garderober i år och dar.
Hade du resonerat på samma sätt om någon förskingrade pengar från, ex vis, Röda Korsets bankkonto?

Kläderna representerar ett värde och är en gåva från givaren till organisationen, ett värde som organisationen ämnar omsätta i sin verksamhet.
Citera
2021-04-14, 09:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Kläderna är inte kastade utan skänkta till en välgörenhetsorganisation. Stor skillnad.
De kläder man skänken ska vara i bra skick. Hela och rena. Det är alltså inget skit utan fullt användbara kläder.

Även om det inte är nån ”skit” handlar det säkert mest om gamla tirrar, tröjor och jeans som legat i folks garderober i åratal och till slut blivit utrensade. Knappast nåt att bli upprörd över.
Citera
2021-04-14, 09:35
Medlem
ALLTING, ägs av någon, någon är alltså ansvarig, detta gäller t.o.m det i asfalten nertrampade tuggummit. Att stjäla saker är alltså ett brott. Så att plocka tomflaskor ur återvinningscontainrar är - STÖLD. De har givits bort av någon till återvinningsorganisationen.

Till skillnad ifrån somliga i tråden så ser jag ett problem i att "obehöriga" tömmer dessa gåvocontainrar, de får ju faktiskt en inkomst genom att göra så. Förutom alla andra brott som, också, gör så att de kan leva på sina brott. Så problemet är en del i ett större sammanhang gott folk. Men somliga i tråden är korkade nog att inte fatta det utan bidrar med sin attityd till att stödja kriminalitet.

Det här har ju pågått i många år, såklart, och bidrar till att "öststatsmaffian" kan leva på brott. Förutom de stölder som görs inom dessa organisationer. Muhammed som sorterar dessa kläder stoppar undan lite till sig själv eller till familjen. Eller skickar dem till släkten i Afrika.
Citera
2021-04-14, 09:38
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Är det verkligen brottsligt att sno gamla kläder som folk kastat? Isf är det väl brottsligt att ta upp pantburkar ur soptunnorna också. Ur miljösynpunkt är det bara bra att kläderna kommer till användning. Spelar väl ingen roll om det är pingstkyrkan eller nåt gäng snubbar som tar hand om kläderna?

Kan det vara brottsligt att ta en cykel som står olåst i ett cykelställ? Eller ett barn i barnvagn som står utanför en affär? Det viktiga är väl att någon får nytta av grejerna?

Civiliserade svenskar fattar att det är skillnad på en stor låda med en lucka och en hjälporganisations namn på och en papperskorg eller soptunna som står helt öppen. Tattare förstår inte den skillnaden.
Citera
2021-04-14, 09:40
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Även om det inte är nån ”skit” handlar det säkert mest om gamla tirrar, tröjor och jeans som legat i folks garderober i åratal och till slut blivit utrensade. Knappast nåt att bli upprörd över.

Jag håller inte med. Jag ser hellre att försäljning av kläder som jag växt ur hamnar hos fattiga barnfamiljer, samhällets utstötta och mat till hemlösa än hos den rumänska maffian.
Jag finner inget större nöje i att skapa rikedom åt dessa inavlade idioter.
Senast redigerad av Humbug 2021-04-14 kl. 09:43.
Citera
2021-04-14, 09:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Hade du resonerat på samma sätt om någon förskingrade pengar från, ex vis, Röda Korsets bankkonto?

Kläderna representerar ett värde och är en gåva från givaren till organisationen, ett värde som organisationen ämnar omsätta i sin verksamhet.

Gåva? Tror de flesta (inkl jag själv) bara är glada att bli av med gamla kläder och skiter fullständigt i VEM som tar hand om kläderna. Huvudsaken är att de kommer till användning.

Förresten kanske det är lika bra att de blir ”stulna”. Biståndspengar hamnar väl ofta i chefernas fickor ändå. Var det inte nån chef på just Röda korest som snodde massa miljoner för några år sen?
Citera
2021-04-14, 09:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag håller inte med. Jag ser hellre att försäljning av kläder som jag växt ur hamnar hos fattiga barnfamiljer, samhällets utstötta och mat till hemlösa än hos den rumänska maffian.

Och var tror du dina gamla urtvättade tirrar hamnar om maffian får bestämma? Dessa kläder hamnar nog där de hör hemma till slut vem som än hanterar dem.
Citera
2021-04-14, 09:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Förresten kanske det är lika bra att de blir ”stulna”. Biståndspengar hamnar väl ofta i chefernas fickor ändå. Var det inte nån chef på just Röda korest som snodde massa miljoner för några år sen?
Inget av det du säger är okej, vare sig att biståndspengar försvinner eller att någon snor kläder från insamlingslådorna.

Det finns ett alternativ till, och det är av den anledningen de flesta lägger kläder i lådorna.
Citera
2021-04-14, 09:50
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Och var tror du dina gamla urtvättade tirrar hamnar om maffian får bestämma? Dessa kläder hamnar nog där de hör hemma till slut vem som än hanterar dem.

Det är inte min urtvättade t-shirt maffian är intresserad av att tjäna pengar på.
https://www.tradera.com/item/164003/447562237/gra-40-50-tal-vintage-3-delad-ullkostym-ull-kostym-kavaj-byxor-vast-retro-50-b52
Citera
2021-04-14, 09:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är inte min urtvättade t-shirt maffian är intresserad av att tjäna pengar på.
https://www.tradera.com/item/164003/447562237/gra-40-50-tal-vintage-3-delad-ullkostym-ull-kostym-kavaj-byxor-vast-retro-50-b52

Om man är för lat för att sälja sina gamla kläder på nätet borde man vara för lat för att orka bry sig vad som händer med kläderna efter att man slängt dem i boxen.

Nästa gång jag ska slänga kläder ska jag hänga dem på utsidan av boxen och skriva:

”Dear mr. Clothes-maffia-guy - take my old Maiden-t-shirts and do whatewa you want with them”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in