2021-04-14, 08:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du är en av dem. Du tittar rätt mycket på TV, eller hur? Lyssnar på radio och läser regimlojal massmedia.
Så du anser att man är hjärntvättad för att man "tittar rätt mycket på TV".
Skönt, då är jag inte hjärntvättad.

Hur blir man hjärntvättad genom radion menar du?
Radiovågorna?
Du måste ju vara elalletgiker eller något!?
Nej, jag lyssnar inte alls på radio, slipper man hjärntvätten då?

Vilka massmedia räknar du som regimlojala?
Det kan vara där hjärntvätten sker kanske?
Citera
2021-04-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer inte. De har även haft stängda skolor (till och med motsvarande lågstadiet) i perioder, samt förbjudit privata sammankomster (alltså även i folks hem). Båda dessa åtgärder är ju enormt viktiga. Smittspridningen på bibliotek, muséer och simhallar är egentligen väldigt liten - det hjälper inte att man bara stänger sådana publika byggnader. Det är på privata fester, dejter och middagar i hemmen som folk kommer för nära varandra, under för lång tid. I värsta fall i helt oventilerade rum, för där finns ju ingen personal som har koll på sådant.

Även Sverige har och har haft stängda skolor. I massor faktiskt.

Folk har besökt varandra hem i Norge, tro mig Det har inte fungerat.
Varje helg har polisen fått jobba i Oslo för privata fester. VARJE helg.

Så vad som försegår i hemmen är såklart ingen större skillnad här och i Norge. Vi har i princip gjort precis likadana saker sedan länge.

Nu öppnar Norge baren fram till klockan 22. Något vi också kommer göra snart.
Citera
2021-04-14, 08:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ekots granskning av hur pandemin hanterats fortsätter.
Varför ville regeringen gasa i höstas istället för att bromsa när smittspridningen ökade med 30 - 40 % i veckan.
Eller vad ville man egentligen, både gasa och bromsa om vartannat.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1706750
Tack för länk.

Och igen en stor eloge till Ridderstedt och Öhman. Vi skulle behövt och behöver fler sådana journalister i Sverige.

Jag gillade denna delen mer en förra. För även om det var tragiskt och att det självklart är omoraliskt så skrattade jag mycket i höstas, då hela situationen var komisk. Regeringens velighet, FoHM ovilja att vara flexibla och regionernas krav/bön på starkare åtgärder.

Det förefaller för mig som om Sveriges problem bottnar i en långsamhet. De lättnader som borde kommit i somras kom inte fören på hösten, då man istället borde börjat skärpa till det igen. Det är som om tankeverksamheten är seg och pappers arbetet ännu segare. Eller att det finns några riktigt stora bromsklossar i regeringen och FoHM.
Citera
2021-04-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får läsa artikeln igen. Vi får träffa hur många vi vill i Sverige, det finns inga krav på någonting, fast det har du nog missat.

Du vet du inte vad du pratar om och det förklarar ju din okunskap. Har du inte fattat efter så lång tid att du INTE ska träffa nya kontakter eller personer du inte träffar i vanliga fall??

Precis som i norge alltså.

Vad är det du inte fattar??

Vad är nedstängt i Norge? Du svarade inte på min fråga. Är det öl-kranarna du menar?
Citera
2021-04-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
AZ er stadig på pause og det er tvivlsomt om den bliver en del af den generelle udrulning igen. Det var Pfizer og Moderna, der blev givet i går.

Ja, då är det konstigt.

Vart får Danmark så mycket Pfizer och Moderna ifrån?

Vecka 14 fick Sverige 293 670 Pfizer och inga Moderna.

Känns som att Danmark brände iväg en hel veckas leveranser på en dag.
Citera
2021-04-14, 08:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressanta siffror i sammanhanget. Antal döda i samband med vaccination. OBS utan konstaterad kausalitet:

HTML-kod:
Vaccin	Antal vaccinerade	Rapporter, biverkning	        Dödsfall
Astra Zeneca	298 000            	14 832              	7
Pfizer        	882 000            	6 110                	145
Moderna    	127 000            	1 114                	9
TOTALT      	1 307 000         	22 056              	161

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6aPm/lakemedelsverket-om-vaccinoron-darfor-sticker-astra-ut
Ja, den risken får man nog säga är astronomisk just nu. Hade varit kul att se frekvensen av inrapporterade biverkningar på en tidsaxel. Något säger mig att de ökat ordentligt sista tiden.
Att antalet rapporter om misstänkta biverkningar är flest för Astras vaccin, trots att fler fått Pfizers vaccin, kan ha flera förklaringar. Bland annat tror Veronica Arthursson att den intensiva mediebevakningen av Astras vaccin bidragit.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6aPm/lakemedelsverket-om-vaccinoron-darfor-sticker-astra-ut
Citera
2021-04-14, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för länk.

Och igen en stor eloge till Ridderstedt och Öhman. Vi skulle behövt och behöver fler sådana journalister i Sverige.

Jag gillade denna delen mer en förra. För även om det var tragiskt och att det självklart är omoraliskt så skrattade jag mycket i höstas, då hela situationen var komisk. Regeringens velighet, FoHM ovilja att vara flexibla och regionernas krav/bön på starkare åtgärder.

Det förefaller för mig som om Sveriges problem bottnar i en långsamhet. De lättnader som borde kommit i somras kom inte fören på hösten, då man istället borde börjat skärpa till det igen. Det är som om tankeverksamheten är seg och pappers arbetet ännu segare. Eller att det finns några riktigt stora bromsklossar i regeringen och FoHM.

Trots det har det ju gått ganska bra för oss totalt sett. Sämre i våras men riktigt bra senare halvan av pandemin.

Den här kritiken finns ju i hela Europa. antingen har man gjort för mycket, eller så har man gjort för lite. Eller så har man gjort fel och konstigt...

Såhär låter det ju överallt beroende på vilka intressen man har.

Sjukvårdarna gapar om att alla ska låsa in sig på obestämd tid medans krögarna ruskar på vansinnet åt galenskapen som pågår. Ja, ungefär så.
Citera
2021-04-14, 09:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
397 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Har vi nått toppen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, inte riktigt men vi är nära. Kurvan är väldigt plan nu.

Förra våren toppade IVA på 556st den 25:e April.

Jag gissar på att vi toppar tidigare denna våren. Men inte riktigt än... nej.

En notering jag gjort gällande avvikelsen från nuvarande topp jmf med förra vårens topp är att skillnaden nästan helt ligger i Stockholm. Alla andra regioner är nu uppe på näst intill identiska IVA-volymer som förra våren. Stockholm ligger under 50% av förra våren. Hur det kommer sig vet jag inte.

Östergötland och Sörmland har inte heller riktigt nått upp till förra vårens topp (än).
Senast redigerad av Beaver14 2021-04-14 kl. 09:05.
Citera
Medlem
Citat:

Så vad som försegår i hemmen är såklart ingen större skillnad här och i Norge. Vi har i princip gjort precis likadana saker sedan länge.

Men är det inte så att i Sverige talar man om rekommendationer i Norge är det förbud.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kan du länka till var du läst/hört att norge inte har några restriktioner annat än att man stängt simhallar och korvkiosker är du snäll.

Citat:
Det var en metafor. De har inte stängt ner någonting i Norge i princip. I princip samma saker som gjorts i Sverige har även gjorts i Norge. Inga konstigheter.

Och vi pratar med Oslo-området nu och inte Norge som nation.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer inte. De har även haft stängda skolor (till och med motsvarande lågstadiet) i perioder, samt förbjudit privata sammankomster (alltså även i folks hem). Båda dessa åtgärder är ju enormt viktiga. Smittspridningen på bibliotek, muséer och simhallar är egentligen väldigt liten - det hjälper inte att man bara stänger sådana publika byggnader. Det är på privata fester, dejter och middagar i hemmen som folk kommer för nära varandra, under för lång tid. I värsta fall i helt oventilerade rum, för där finns ju ingen personal som har koll på sådant.
En metafor?
Låter mest som du vill förringa Norges ganska kraftfulla åtgärder.

Förutom det Merwinna skriver så har Norge haft stängda gränser med krav på karantän och provtagning. Detta höll för övrigt på att ta livet av en norrman som som åkte vilse när han försökte smita in i Norge från Sverige på skidor för att slippa sitta i karantän.

Sedan tror jag restriktionerna varit väldigt olika i olika delar av Norge, men det vet jag egentligen inte.
Det jag vet är att Norge har många mindre städer och samhällen som är ganska isolerade från varandra och har man ingen smitta så finns det ju då ingen vits med att ha restriktioner.
Citera
2021-04-14, 09:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du vet du inte vad du pratar om och det förklarar ju din okunskap. Har du inte fattat efter så lång tid att du INTE ska träffa nya kontakter eller personer du inte träffar i vanliga fall??

Precis som i norge alltså.

Vad är det du inte fattar??

Vad är nedstängt i Norge? Du svarade inte på min fråga. Är det öl-kranarna du menar?

Jag vet det. Men gemene man verkar inte förstå det, ty om de gjort det hade vi inte haft någon smitta att tala om. Men i Sverige får man träffa vem fan man vill, det finns inga krav alls. Om du anordnar en fest i Norge så kommer polisen hem och bötfäller dig, men du kan inte se den lilla nyansskillnaden.

Så nej det är inte alls som i Norge.

Köpcentra är stängda exempelvis. Krogar är stängda förutom för takeaway. Så det är inte alls som Sverige som du vill påskina.
Citera
2021-04-14, 09:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Men är det inte så att i Sverige talar man om rekommendationer i Norge är det förbud.
Stor skillnad, i Norge jagar man och bötfäller de som bryter mot förbuden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in