2021-04-13, 12:34
Medlem
Hej,

Jag håller på att starta eget där jag ska fakturera en kund månadsvis på fasta timmar. Har försökt samla på mig så mycket information som möjligt men en sak jag saknar information om är när första fakturan ska skickas?

Låt oss säga att jag ska börja frilansa åt ett företag den 1 augusti och har under den månaden 20 fasta timmar som ska faktureras. Skickas fakturan då månaden efter?

Med vänlig hälsning nybörjare
Citera
2021-04-13, 12:40
Medlem
Skicka fakturan när du vill, när du har något att fakturera. En del fakturerar ju t o m i förskott.
Citera
2021-04-13, 12:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vad har ni kommit överens om i avtalet med kunden?
Är det ett löpande jobb så gör avräkning i slutet av varje månad, kör tio dagars betalning om ni inte kommit överens om annat.
Citera
2021-04-13, 12:44
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eml874
Hej,

Jag håller på att starta eget där jag ska fakturera en kund månadsvis på fasta timmar. Har försökt samla på mig så mycket information som möjligt men en sak jag saknar information om är när första fakturan ska skickas?

Låt oss säga att jag ska börja frilansa åt ett företag den 1 augusti och har under den månaden 20 fasta timmar som ska faktureras. Skickas fakturan då månaden efter?

Jag brukar fakturera den sista vardagen varje månad. Har ett konsultföretag med 8-10 kunder.
Citera
2021-04-13, 12:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej,

Det reglerar man i avtalet med kunden. Det normala är att man fakturerar månadsvis i efterskott. I ditt exempel fakturerar du då lämpligen sista augusti.

Men det finns förstås en mängd olika varianter, där ni kan avtala om att du ska fakturera ex i förskott (uppskattad tid, avräknas nästa månad), eller när du arbetat ihop visst belopp/visst antal timmar, vecko- kvartals eller årsvis o.s.v.
Citera
2021-04-13, 15:26
Medlem
miikoss avatar
Om inte annat är avtalat så betalas tjänsten eller varan i förväg.

Annars går det bra att avtala om en kredit med ränta, eller så erbjuder man en räntefri kredit och skickar fakturan i efterand. Få klagar på räntefria krediter.

Du får dock tänka på att många stora företag har som policy att betala räkningar var varannan eller var tredje månad, oavsett förfallodatum.

Beror helt på vad det är för kund du har. Oftast så är det David emot Goliat.
Citera
2021-04-13, 21:57
Medlem
Hur du ska fakturera, gör du upp med din kund.
Vissa fakturerar för varje vecka, vissa fakturerar i slutet av månaden, vissa fakturerar 1 månad i efterhand. Beror helt å hållet på vilken slags bransch det rör sig om. Vilka kostnader du har under din tid.
Citera
2021-04-14, 08:35
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag kör också som egenkonsult och skickar fakturan sista vardagen varje månad, 30 dagars betalning.

Ett bra tips är att alltid ha pengar på företagskontot för att kunna täcka 1-2 månadskostnader om det är så att företaget strular med betalning i tid.

Jag har lyckligtvis en bra kund just nu och de har alltid betalat i tid.
Senast redigerad av Pershagen76 2021-04-14 kl. 09:22.
Citera
2021-04-14, 08:38
Medlem
Citat:
Hej,

Har du ES får du välja metod mellan fakturering eller kontantmetoden.

Den riktiga metoden är falturering så välj den. I AB är det bara den som gäller.

Då säger reglerna att du skall bokföra fakturan i den månad som du tjänat in pengarna.

Alltså sista dagen i månaden skapar du fakturan i bokföringen samt skickar den till kund.
Citera
2021-05-04, 18:21
Medlem
Jag fakturerar varje dag efter utfört arbete. Det är förfallodagen kunden blickar mot
Citera
2021-05-04, 23:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Har du ES får du välja metod mellan fakturering eller kontantmetoden.

Den riktiga metoden är falturering så välj den. I AB är det bara den som gäller.

Då säger reglerna att du skall bokföra fakturan i den månad som du tjänat in pengarna.

Alltså sista dagen i månaden skapar du fakturan i bokföringen samt skickar den till kund.

Måste bara bemöta det här konstiga påståendet.

Faktureringsmetoden eller kontantmetoden har absolut ingenting med NÄR man skickar fakturan att göra.

Men jag håller med om att man med fördel skickar faktura så snart som möjligt efter sista arbetsdagen i månaden, eventuellt just den dagen.
Citera
2021-05-05, 19:19
Medlem
joceks avatar
Skulden till dig (eller ditt bolag) uppkommer när du utför jobbet, fakturan är bara ett sätt att periodisera och göra betalningen enkel. Normalt specificerar ni i ert avtal när fakturan skickas, annars är kutym varje vecka, varannan vecka eller den sista varje månad. Eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in